آفتاب

روحانی: به دیپلمات های شجاعمان افتخار می کنیم/برخی برای آن طرفی ها کف می زنند

روحانی: به دیپلمات های شجاعمان افتخار می کنیم/برخی برای آن طرفی ها کف می زنند

رییس جمهوری با بیان این که دیپلمات های بسیار مجربی داریم که در برابر 6 کشور قدرتمند می ایستند و حرف منطقی می زنند، گفت: به دیپلمات های شجاعمان افتخار می کنیم اما در داخل کشور برخی برای آن طرفی ها کف می زنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی این مطلب را صبح شنبه در هفتمین جشنواره بین المللی فارابی که در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، بیان کرد.

رییس قوه مجریه در بخش دیگری از سخنان خود به مذاکرات هسته ای اشاره کرد و گفت: ما دیپلمات های بسیار مجربی را امروز در اختیار داریم و می بینید که تیم مذاکره کننده ما در برابر 1+5؛ 6 کشور قدرتمند می ایستد، سخن می گوید و حرف حقوقی، سیاسی و فنی می زند.

روحانی اظهارداشت: «این برای کشور ما افتخار است، حالا ممکن است کسی ایراد بگیرد و بگوید آقا تند راه رفتی، کند راه رفتی یا این که کتش کج بود، عینکش چطوری بود، این ها که حرف نشد. ما باید به دیپلمات های شجاعمان افتخار کنیم.

رییس جمهوری ادامه داد: تیم مذاکره کننده چند روز پیش آمده بودند و می خواستند که به مذاکرات بروند، دیدم نه شب خوابیده اند و نه شب قبل آن، آن شب نیز که عازم مذاکره بودند، آن ها نه شب و نه روز دارند، تلاش می کنند و شجاعانه سخن می گویند.

روحانی با تاکید بر این که تشویق ملی بسیار موثر است، گفت: به پیامبر گرامی اسلام با آن عظمت گفته می شود که قرآن را آیه آیه برایت نازل کردیم و آن را یک دفعه نازل نکردیم تا در برابر همه فشارها قلبت محکم و استوار باقی بماند.

رییس جمهوری اضافه کرد: او که پیغمبر و اشرف مخلوقات و از او برتر و بالاتر نداریم، نیازمند است، حالا بشر عادی و معمولی که طبیعی است.

**انتقاد به معنی هو کردن، تهمت و تخریب نیست/ به نام انتقاد به منافع ملی ضربه می زنند

روحانی ادامه داد: بدانید آن هایی که در میدان هستند، دوربین همه دنیا روی آن ها متمرکز شده و تمام دنیا آن ها را می نگرند، آن طرفی ها برای جمع خودشان کف می زنند اما در داخل کشور ما معلوم نیست چه کار می کنند؟ برخی گاهی برای آن طرفی ها کف می زنند، از آن ها می پرسیم که مرد حسابی برای چه برای آن طرفی ها کف می زنی؟ می گویند انتقاد می کنیم و انتقاد چیز خوبی است؛ ای خدا عقل سالم را به بدن سالم بده.

رییس دولت تدبیر و امید یادآور شد: معنی انتقاد هو کردن، تهمت و تخریب نیست، انتقاد به معنی نشان دادن راه بهتر است که این راه خوب و دقیق تر است و زودتر به مقصد می رسید.

روحانی با اشاره به این که به نام انتقاد، تخریب و به نام حزب و جناح ضربه به منافع می زنند، گفت: جناح و همه این موارد ذیل منافع و مصلحت ملی تعریف می شود نه هم طراز و بالای سر منافع ملی.

رییس جمهوری با بیان این که سیاست نیز بخشی از علوم انسانی است گفت: سیاست ، حقوق، اقتصاد و مسایل اجتماعی همه زیر مجموعه علوم انسانی است و ما نیاز به تحقیقات بنیادی در همه این زمینه ها و دولت نیز نیاز به تحقیقات کاربردی دارد.

روحانی راه تحقق این امر را استقلال دانشگاه ها ، آزادی در دانشگاه ها و مسیر گفت و شنود دانست و اضافه کرد: با هم حرف بزنیم ، بحث کنیم ، با دلسوزی و برای اهداف بلندمان هم بحث کنیم.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر این که برای ادامه راه و توسعه انقلاب باید در حوزه علوم انسانی بیشتر کار کنیم اظهار داشت: ما نیاز به توسعه علم با کمک دولت و نه مداخله دولت داریم.

**نقش ممتاز روحانیت و دانشگاه ها در پیروزی انقلاب اسلامی

رییس جمهوری با تبریک سالروز پیروزی انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی الگویی برای همه آزادی خواهان جهان است که ملت بزرگ ایران بعد از تحمل سالیان دراز و شاید قرنها تحمل تحقیر و استبداد در جامعه، سلطه استعمار بر کشور، فساد نهادینه شده و عدم حضور و مشارکت مردم در اداره کشور توانستند با یک نهضت و انقلاب عظیم مردمی به رهبری یکی از رهبران بزرگ و استثنایی، تاریخی را علیرغم مخالفت همه قدرت ها و همه ابرقدرت ها به پیروزی برسانند.

روحانی با بیان این که در این پیروزی همه مردم و اقشار حضور داشتند اما نقش روحانیت و نقش دانشگاهها ممتاز بود، افزود: از آغاز نهضت اسلامی یعنی از پاییز سال 1341 همانطور که روحانیت، حوزه های علمیه، در راس آن حوزه علمیه قم، مراجع، بزرگان و در راس آن امام(ره) در کنار همه دانشگاه ها بودند.

رییس جمهوری ادامه داد: این که دانشگاه تهران را بارزتر می دیدیم نه این که چون من تحصیل کرده دانشگاه تهران هستم بلکه اساسا از نظر قدمت تاریخی، حضور اساتید بزرگ، تعداد دانشجو، جایگاهش در مرکز کشور، در نقطه بسیار حساس و حضور اساتید و دانشجویان در صحنه البته در کنار سایر دانشگاه ها چه در تهران و چه در استان های دیگر همه در این انقلاب نقش و حضور داشتند.

روحانی با اشاره به این انقلاب که یعنی سرنوشت کشور، تاریخ ایران و سرنوشت همه فرزندان ما اظهار داشت: باید دید آیا تناسب این انقلاب با علوم انسانی بیشتر است یا با سایر علوم، البته همه علوم؛ علوم فنی و مهندسی و همه علوم تجربی، پزشکی همه رشته های علمی و فناوری های نو، همه جایگاه خودشان را دارند، منزلت خود شان را دارند اما ظاهرا تقسیم بندی شده است.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: به هر حال علوم انسانی و اسلامی را امروز ما به نام جشنواره معلم ثانی فارابی جشن گرفتیم و علوم دیگر را هم در جشنواره های دیگر مثل رازی و خوارزمی تجلیل می کنیم.

روحانی با بیان این که اصل تقسیم بندی به دلیل گسترش علوم دانش بشری است، افزود: روزی همه علوم در یک جا جمع بود در یک مدرسه هم فقه خوانده می شد هم تفسیر قرآن و هم فلسفه به معنای عام کلام .

رییس جمهوری افزود: بسیاری از علوم امروز تحت عنوان طبیعیات در همان فلسفه خوانده می شد، حتی موسیقی هم در همان مدارس مورد بررسی قرار می گرفت، شعر و ادبیات فارسی و عربی هم در همان مدارس مورد بررسی قرار می گرفت.

روحانی در بخش دیگر از سخنان خود گفت:این که شما می بینید ایرانی ها بزرگترین لغتنامه عربی را تالیف کردند و یک ایرانی فارسی زبان بزرگترین لغتنامه عربی را تدوین و تالیف می کند و این که می بینید یک استاد ادب ایرانی بهترین و نفیس ترین کتاب ادبیات عرب یعنی نحو و صرف را می نویسد این نشان این است که این ملت در تمام علوم و رشته های علمی سرآمد بوده است.

رییس جمهوری اضافه کرد: همین نام هایی که جشنواره را بنام آن بزرگان است، فارابی، خوارزمی، رازی، ابن سینا و خواجه نصیر شخصیت های بزرگ هستند شعر و حکمت فردوسی ها، سعدی ها، حافظ و مولوی چهره های بنام در فقه، اساتید بسیار بزرگ و بنام از شیخ طوسی ها تا شیخ انصاری در فلسفه، بزرگان فلسفه و در فقه و تفسیر و کلام این به دلیل وسعت علوم است که تقسیم بندی صورت گرفته است.

روحانی یادآور شد: در پزشکی هم که پزشکی عمومی تمام می شود تخصص ها و فوق تخصص ها شروع می شود، گسترش ده ها رشته علمی در حقوق، حقوق مدنی، جزا، بین الملل، حقوق دریاها، حقوق نفت ،حقوق جرم شناسی، و کیفر شناسی؛ در هر کدام مختصص و صاحبنظر دارد.

**هیچ چیز با شعار درست نمی شود

رییس جمهوری افزود: اگر علوم انسانی و علوم اسلامی را کنار هم بگذاریم متکفل شناخت بهتر انسان، راه و رسالت آن و فهم سنت های الهی است.

روحانی با بیان این که همه چیز بر مبنای سنت الهی حرکت می کند، ادامه داد: سنت ها را باید بشناسیم، همه تحولات بر مبنای سنت هاست. « قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا»، این «سیرو» و «فانظروا» به ما می گوید که سرنوشت بشر را از ظالمین، ستمگران، عالمان و آگاهان در تاریخ می توانیم، ملاحظه کنیم.

رییس جمهوری با یادآوری آیه «فَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَبْدِیلًاوَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَحْوِیلًا» اضافه کرد: سنت خدا نه تحلیل پذیر است نه تبدیل پذیر.

رییس جمهوری ادامه داد: یکی از رسالت های علوم انسانی، کشف این سنت هاست. همه مشکل ما از همین جا نشات می گیرد ما باید سنت های الهی را برای ایجاد پیشرفت، تحول، انسجام و وحدت بشناسیم.

وی با طرح این سوال که «چه کسی امروز در جامعه باید بگوید وحدت چگونه امکان پذیر می شود؟» افزود: در جغرافیایی که یک بخش آن جغرافیای انسانی و شناخت اقوام، نژادها، گروه ها و روستاییان و شهری هایی هستند که در شرق، غرب، شمال و جنوب کشور زندگی می کنند، چه کسی باید به ما بگوید بهترین راه برای ایجاد وحدت بین آن ها چیست؟

رییس جمهوری تاکید کرد: هیچ چیز با شعار درست نمی شود، شعار گاهی برای تذکر و گم نکردن راه لازم است اما در کنار شعار باید راه را بیابیم.

**مداخله سیاست در علم نه به نفع علم است و نه سیاست

رییس جمهوری با تاکید بر این که هیچ چیز با شعار درست نمی شود؛ شعار گاهی برای تذکر لازم است ، برای این که راه گم نشود اما در کنار شعار ما باید راه را بیابیم؛ هدایت یعنی چه، هدایت الهی که ما می گوییم، هدایت یعنی راه را نشان دادن.

روحانی به آیه « أَفَمَنْ یَهْدی إِلَی الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ أَمَّنْ لا یَهِدِّی إِلاَّ أَنْ یُهْدی‏» اشاره کرد و افزود: هدایت این است، هدایت یعنی کسی که مسیر را می شناسد، چطور باید جامعه را هدایت کنیم؟ مسیر درست را چطور به مردم بشناسانیم؟ چه کسی باید راه حل مشکلات را از جمله مشکلات دولت، سیاسیون و مسوولین را به ما نشان دهد؟

رییس جمهوری گفت: سیاسیون همیشه در تاریخ، مهمان اندیشمندان و دانشمندانند؛ حالا امروز به عکس شده و ما میزبان شما هستیم. همواره در طول تاریخ فرهیختگان، اندیشمندان و دانشمندان میزبان سیاستمداران بوده اند و سیاستمداران در صورتی موفق می شوند که در برابر علم و عالمان زانو بزنند.

روحانی ادامه داد: تبختر و تکبر؛ و حالا می گویم گاهی بالاتر از این هم ظلم می کنیم، تبختر در برابر عالمان و علم به معنای نابودی سیاستمدار نیست به معنای نابودی تاریخ و کشور است.

رییس دولت یازدهم تصریح کرد: ما ثروت کشور را در مسیر غلط هدایت می کنیم، اگر از علم و دانش عالمان بهره نگیریم و استفاده نکنیم؛ بالاتر هم ممکن است و آن این که سیاستمدار چون قدرت، ثروت و گاهی منزلت هم در اختیارش است بخواهد در زمینه علم ودانش مداخله و ارزش گذاری کند.

روحانی اضافه کرد: کار علم را باید به عالمان واگذار کرد، ارزش گذاری هم، از آنِ اندیشمندان و دانشمندان است؛ سیاستمداران باید زمینه را تسهیل کنند؛ آنها تسهیل کننده هستند، زمینه سازند؛ حالا در بعضی از موارد مهم هم سیاستگزارند؛ نظارت کننده هستند از این بیشتر نیستند.

رییس دولت تدبیر و امید افزود: مداخله در علم از سوی سیاست نه به نفع علم تمام می شود نه به نفع سیاست؛ هر دو ضرر می کنند؛ هم حکومت ضرر می کند و هم دانشگاه ضرر می کند؛ هر دو ضرر می کنیم؛ ما می گوییم علوم اجتماعی و انسانی باید بومی شود، اسلامی شود، «اهلا و سهلا»، اما بومی شود.

روحانی با طرح این سوال که اسلامی شود به چه معناست؟، گفت: یعنی در زمینه انسان، دنیا هیچ آورده ای ندارد؟ هیچ دستاوردی ندارد؟ مقصود لابد این نیست. آیا مقصود این است که غیر از این قوم، غیر از این کشور، در سرزمین دیگر علم و دانش نیست؟ بحث من در همان علوم انسانی و حتی اسلامی است.

رییس جمهوری تصریح کرد: ما که همیشه در گذشته دور می خواستیم علوم اسلامی یاد بگیریم می رفتیم کشور همسایه مان عراق، آن جا یاد می گرفتیم؛ سال ها این طوری بود تا زمان تاسیس حوزه علمیه قم به دست مرحوم حائری بزرگ و رونق حوزه علمیه قم، حوزه ممتاز شیعه همیشه نجف بود.

**اسلامی شدن علوم انسانی به خوبی تبیین نشده است

رییس جمهوری افزود: از تاسیس حوزه هم هنوز معلوم نیست صد سال گذشته باشد، 1340 قمری، هنوز به 100 سال نرسیده است، حالا 100 سال حوزه علمیه قم، قبل از آن چه؟ در هزار سال گذشته، نجف مرجع بوده، برای ما که بومی به مفهوم ایرانی، عراقی، مصری و این ها مطرح نبوده، سنی ها هم خیلی وقت ها مرجعشان دانشگاه های مصر بوده در یک دوران، حال ممکن است کشورهای دیگر باشد این که مقصود نیست.

روحانی ادامه داد: مقصودم این نیست که علوم اسلامی فقط در سرزمین کشورهایی است که امروز تحت عنوان کشور اسلامی مطرح هستند، این هم که مطرح نیست، شما از ابن خلدون استفاده می کنید، ابن خلدون برای کشوری است که امروز یک کشور اروپایی محسوب می شود، درست است که زمانی بخشی از اسپانیا برای عثمانیان و مسلمانان بوده است.

رییس جمهوری اضافه کرد: اصلا این «الحکمه الضاله المومن» کجا رفت؟، حکمت، دانش و علم مرز نمی شناسد، هیچ مرزی ندارد، هر جا علم باشد، ما زانو می زنیم، چین، هند، اروپا، آمریکا، آفریقا باشد ما زانو می زنیم؟ برای ما فرقی نمی کند، هر کجا باشد، گمشده ماست، هر کجا پیدا کنیم، دنبالش می دویم.

روحانی اظهار داشت: این که به ما گفتند «اطلبوا العلم و لو بالصین» برای این که صین بسیار راه طولانی و دراز؛ آن زمان جاده ابریشم قدیم بوده است و یعنی اطلبوا العلم فی کل المکان، هر جا می خواهد باشد، فرقی نمی کند.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: خوب تبیین نشده، علوم انسانی و اجتماعی را می خواهیم اسلامی کنیم، مگر علوم اجتماعی همین جامعه شناسی نیست، مگر یکی از بنیانگذاران همین جامعه شناسی ابن خلدون نبوده است که وی مسلمان دانشمند و عالم است.

** در علم، «کور باش، دور باش» نداریم/ نمی شود دنیای علم را با سوء ظن نگاه کرد

روحانی افزود: معنایش چیست؟ معنایش مداخله ما در علم است؟ یعنی دولت می خواهد در علم مداخله کند؟ مقصود این است؟ اگر این است ما ضرر می کنیم، آیا مقصود این است که دانشگاه ها استقلال علمی نداشته باشند؟ یعنی امر و نهی در دانشگاه باشد؟ ما که در علم کور باش، دورباش نداریم، این ها در علم جایی ندارد.

رییس جمهوری ادامه داد: علم و دانش محیط آزاد می خواهد، محیط آزاد یعنی چه؟ یعنی هر استاد،دانشجو و متفقهی (پژوهشگر و محقق) در راه علم اگر سخنی بگوید، حرفی بزند، اعلام نظری کند و در این راستا ما صدایش کنیم؛ بگوییم چرا این حرف را زدی؟ یعنی راه ما غلط است، نمی شود دنیای علم را با سوء ظن نگاه کرد بلکه باید با حسن ظن نگاه کنیم.

روحانی اضافه کرد: ممکن است هر کسی در زندگی تخلفی کند، اشکالی ندارد با متخلف طبق قانون برخورد کنیم، سوء ظن غیر جرم است، ما به همه سو ظن داریم، یه قانون عام درست کردیم سو ظن، آن وقت یه مستثنی گذاشتیم «الا ما خرج بالدلیل»این آقا آن آقا، این نهاد و آن نهاد، امضا و تایید کنند و چه قدر بد است؛ می نویسند این آقا هم نماز می خواند، واقعا شرم آور است، در کشور اسلامی، مرکز عشق به خاندان رسالت بگویند این آقا نماز می خواند، انگار همه بی نمازند این یکی را رفتیم ثابت کنیم نماز می خواند، هر مسلمانی نماز می خواند این را بفهمیم، آن طرفش استثناست.

رییس جمهوری گفت: آیا ما این روایت را یادمان رفته که امام فرمودند که هر کسی را یک بار در عمر دیدید که یک رکعت نماز خوانده او نماز خوان است، ما می گوییم نه آن فرد را این جمعه در صف نماز جمعه ندیدیم، به تو چه؟ این جوری می خواهیم علم را اراده کنیم؟ این جوری می خواهیم دانشگاه ها را اداره کنیم؟

** نیاز به استقلال و آزادی در فضای دانشگاه داریم

رییس دولت تدبیر وامید با تاکید براین که برای پیشرفت علمی نیاز به استقلال داریم، گفت: یک بخشی از استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی، استقلال داخل دانشگاه ها است. ما نیاز به آزادی داریم، این استقلال وآزادی، این آزادی بخشی مربوط به محیط دانشگاه است. نیاز به گفت وگو داریم . با هم حرف بزنیم.

روحانی از مرحوم شهید مطهری و شهید بهشتی به عنوان دو چهره عزیز وبزرگوار انقلاب، علم و تببین درست علوم اسلامی یاد کرد و گفت: اسلام را آدم باید از زبان شهید مطهری و شهید بهشتی یاد بگیرد و بیاموزد؛ آن ها خوب درس خواندند، خوب فهمیدند وخوب تبیین کردند.

رییس جمهوری اظهارداشت: شهید مطهری و بهشتی از اساتید بنام بودند و اگر قصد داشته باشیم سرمایه حوزه علمیه قم و اساتیدی مثل امام(ره) را ببینیم باید در امثال مطهری و بهشتی بینیم. این ها بودند.

روحانی تصریح کرد: این تعبیر ممکن است کمی تند باشد، این که دانشگاه ما آمد پشت سر انقلاب اسلامی وجانش را فدا کرد، چهره حوزه و دین را از روی چهره مطهری و بهشتی شناخت آن ها بودند وعلیٌ بابها آن ها بودند؛ باب حوزه، باب شناخت حوزه، باب تحقیق، باب آزادمنشی آن ها بودند؛ نکند یک وقت به عکس شود، یک باب عوضی، درب حلبی بیاید جای باب واقعی را بگیرد. انشالله که نمی شود.

رییس جمهوری با اشاره به گفت وگو و کتاب مرحوم مطهری تحت عنوان خدمات متقابل اسلام، گفت: این کتاب ارزشمندی است و البته همه کتاب های او ارزشمند است.

روحانی با این سوال که عالمی به من می گفت که ایران با اسلام قابل مقایسه نیست، چرا مطهری در کتاب خدمات خود این را به کار برده است؟ خاطرنشان کرد: من به آن عالم گفتم او خدمت را می گوید، نمی گوید وزنش یکی است، ممکن است من شاگرد به شما استاد خدمت کنم، جنابعالی هم که همیشه خدمت می کنید، من یک آب هم به شما بدهم، خدمت کردم .

وی افزود: این خدمات متقابلی که ایشان فرمود بین اسلام و ایران، ما می توانیم همان را عاریه بگیریم برای علوم انسانی بگوییم خدمات متقابل بین علوم انسانی و اسلامی و بومی ما با آن چه امروز در دنیا راجع به علوم انسانی است. این خدمات متقابل است.

رییس جمهوری ادامه داد: اگر وام بگیریم ضرر می کنیم، مگر می شود درکیفر شناسی بحث کنیم و از نظرات اندیشمندان حقوقی و جامعه شناسی غرب استفاده نکنیم؟ این چه ظلمی به دانشگاه است؟ این چه دانشگاهی است که کرسی جرم شناسی باشد و از اساتید بنام وبزرگ دنیا استفاده نشود؟ معنی این نیست که نظر آن ها حتما درست است .

** نظریات علمی در دنیای امروز قابل نقد و ابطال است

رییس جمهوری تاکید کرد: اصلا نظریات علمی در دنیای امروز هم قابل نقد است هم قابل ابطال است. گاهی نظریه ای با یک استدلال آمده و با یک استدلال بالاتر می توان ابطال کرد.

روحانی گفت: تازه در فلسفه، اصالت الماهوی ها و اصالت الوجودی ها بودند و قرن ها روبروی هم ایستادند، بر سر و کله هم می زدند، تازه این اواخر در حوزه همه اصالت الوجودی بودند؛ آن ها که می خواندیم، مرحوم علامه سمنانی و علامه حائری که از بزرگان علم فلسفه و اساتید بودند، می دانید چند جلد کتاب از حکمت بوعلی نوشته و تالیف کرده است؟ ایشان اصالت الماهوی بود، خوب استدلال می کند. یکی رد می کند و دیگری می گوید حرکت جوهری هست. مساله مهمی نیست.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به دنیای علم گفت: معنی علم همین است،علم که وحی نیست، تازه وحی هم بر روی تفسیرش محل بحث می شود؛ فقه هم که این همه محکم است و از روی روایات و آیات است بازهم از روی بعضی از ریزه کاری ها ممکن است مورد بحث قرار گیرد.

روحانی افزود: ما می گوییم فلانی شهامت فتوا دارد، معروف است. فلان مجتهد شهامت فتوا دارد، معناش این است فتوای غیرمشهور و غیر معروف را بدون دغدغه اظهار و بیان می کند.

رییس دولت یازدهم تصریح کرد: می گویند شهامت در فتوا، در فقه هم اختلاف نظر ممکن است، حتی نظر غیر مشهور اسمش شهامت است نه چیز دیگر، یعنی با تجلیل نام می بریم.

** فضای گفت و گو را برای استفاده از اسلام فراهم کنیم

رییس دولت تدبیر و امید گفت: امروز فضای گفت و گو را فراهم کنیم اگر در دانشگاه های ما فضای علمی و فضای گفت و گو باشد ما بهتر می توانیم از اسلام استفاده کنیم.

روحانی با طرح این سوال که چرا درعلوم انسانی عقب افتاده ایم؟ اظهار داشت: درعلوم انسانی به ظاهر از نظر آمار وارقام مقالات ظاهری عقب مانده ایم. درعلومی که غربی ها در قرن های اخیر فعال بودند ما امروز آمدیم گرفتیم و خیلی فعال بودیم.

رییس جمهوری افزود: امروز در علم پزشکی و خیلی از رشته ها از بیرون کم نداریم نه بخاطر این که دو وزیر ما وزیر علوم و وزیر بهداشت دو پزشک هستند.

روحانی ادامه داد: در زمینه علوم پزشکی پیشرفت ما قابل توجه است و در فناوری های نو پیشرفت ما قابل ملاحظه است . آن وقت در علوم انسانی با آن همه آثار تاریخی و سوابق بزرگان ما، چطورعقب هستیم؟ هم در تحقیقات بنیادی و هم تحقیقات کاربردی عقب هستیم.

رییس جمهوری یادآور شد: چه کسانی باید در حل این همه مشکلاتی که در جامعه داریم، طلاق،اعتیاد هزارمشکل دیگر به ما کمک کنند؟ چه کسانی باید راه حل بدهند؟ این مگر مال علوم انسانی، علوم اجتماعی و حقوق نیست؟ چه اشکالی در قوانین و دادگاه های ما وجود دارد؟

** با تمام قدرت بر سر وعده هایی که در زمینه علم و دانشگاه دادیم، ایستاده ایم

روحانی اظهار داشت: این دولت در زمینه علم و دانشگاه از روز اول به دانشگاه، به اساتید وعده هایی داده و با تمام قدرت سر وعده های خودش تا آخر خواهد ایستاد.
کد N702011

وبگردی