آفتاب
کاوش‌ها ادامه دارد/

محل کشف اسکلت «زن ۷ هزار ساله» سایت موزه می‌شود

محل کشف اسکلت «زن ۷ هزار ساله» سایت موزه می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران گفت: حفظ این اسکلت بسیار مهم است بنابراین در توافقی با شهرداری تهران قرار شده تا محل کشف اسکلت به سایت موزه کوچکی تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار مهر، رجبعلی خسروآبادی روز گذشته در جریان بازدید از محل کشف اسکلت زنی که از آن به عنوان «مسافر چشمه علی» یاد می‌کنند نشان‌دهنده وجود استقراری هفت هزار ساله در تهران است، گفت: باید شرایطی را فراهم کرد که مردم بتوانند از این مسیر تردد کنند و اسکلت بدون جابه‌جایی و دخالت در اصالت محل کشف، در جای خود نگهداری شود. همچنین مردم باید این امکان را داشته باشند که از آن بازدید کنند. به این ترتیب نه تنها میراث شهری حفظ می‌شود بلکه وجود این اسکلت مانعی برای توسعه شهری نمی شود.

اسماعیل اسمعیلی جلودار باستان شناس این کاوش نیز بر حمایت همه دستگاه ها از پروژه کاوش در این محدوده تاکید کرد.

این کاوش اکنون در خیابان مولوی ادامه دارد اما کارگاه و محل تحقیقات آن در ساختمان مقبره «سر قبر آقا» قرار دارد. گروه تهران گردی روز جمعه از این مکان و نمونه‌های اسکلت حیوانات و ظروفی که با این اسکلت پیدا شده بود بازدید کردند.

برنامه کاوش اضطراری در مسیر لوله گذاری شرکت فاضلاب تهران در محدوده بافت قدیم پایتخت در تاریخ ۱۲ آذر ماه با مجوز پژوهشکده باستان شناسی انجام شد یا ترانشه باستان شناسی و در واقع محدوده ایجاد شد که نتایج اولیه آن موید وجود استقراری از هزاره ۵ پیش از میلاد در محدوده شهری تهران است.

کد N701936

وبگردی