آفتاب

تائید حکم عاملان کشتار سربرنیتسا در دادگاه جنایات جنگی

تائید حکم عاملان کشتار سربرنیتسا در دادگاه جنایات جنگی

قاضی دادگاه رسیدگی به جنایات جنگی مربوط به یوگسلاوی سابق، محکومیت پنج تن از عوامل کشتار سربرنیتسا را تائید کرده است. این افراد پیشتر خواستار تجدید نظر در حکم خود از جمله در زمینه نسل‌کشی شده بودند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) همچنین مجازات چهار نفر از این افراد که از مقام‌های نظامی رده بالای صرب بوسنی در سال ۱۹۹۵ بوده‌اند تائید شده است.

آنها پیشتر و در پی اعلام احکا‌م‌شان در دادگاه سال ۲۰۱۰، خواستار تجدید نظر در برخی زمینه ها از جمله نسل‌کشی شده بودند.

در سال ۱۹۹۵، حدود هشت هزار نفر از مردان و پسران بوسنیایی در طول سه روز در سربرنیتسا کشته شدند. این واقعه فاجعه‌بارترین خشونت در خاک اروپا از زمان هولوکاست محسوب می‌شود.

به گزارش بی.بی.سی دو نفر از محکومان وویادین پوپویچ و لیوبیسا بئارا ازجمله معدود افرادی هستند که در رابطه با نسل‌کشی گناهکار شناخته شده‌ و به حبس ابد محکوم شدند.

علت محکومیت آنها ارتکاب قتل عمد گروهی از مردم به دلایل قومیتی عنوان شده است.

همزمان اعلام شد که دراگو نیکولیچ به ۳۵ سال زندان و وینکو پاندرویچ به ۱۳ سال حبس محکوم شده‌اند. حکم ۱۹ سال حبس نفر پنجم، رادیووکه میلتیچ، نیز به ۱۸ سال کاهش یافت.

فاجعه سربرنیتسا چند ماه پیش از پایان جنگ بوسنی و زمانی اتفاق افتاد که بیست هزار پناهجو برای فرار از دست نیروهای صرب به سربرنیتسا گریختند.

این منطقه تحت حفاظت سربازان هلندی سازمان ملل متحد قرار داشت اما مورد هجوم نیروهای شبه‌نظامی به رهبری راتکو ملادیچ فرمانده نظامی صرب‌های بوسنی قرار گرفت. پس از آن بود که گزارش‌ها درباره وقوع جنایات منتشر شد.

برخی از متهمین تحت دستور مستقیم ژنرال ملادیچ کار می‌کردند که خود او هم‌اکنون به اتهام نسل‌کشی در دادگاه لاهه محاکمه می‌شود.

متهمان

وویادین پوپویچ: همه اتهام‌هایش را رد کرد. اودر ژوئن ۲۰۱۰ به نسل‌کشی، جنایت علیه بشریت، نقض قواعد جنگ محکوم شد و دادگاه به حبس ابد او رای داد.

لوبیسا بئارا: همه اتهام‌هایش را رد کرد. او به نسل‌کشی، جنایت علیه بشریت، نقض قواعد جنگ محکوم شده است؛ دادگاه به حبس ابد او رای داد.

دراگو نیکولیچ: همه اتهام‌هایش را رد کرد. او به تشویق و همکاری برای نسل‌کشی، جنایت علیه بشریت و نقض قواعد جنگ متهم شد؛ دادگاه او را به ۳۵ سال زندان محکوم کرد.

رادیووکه میلتیچ: همه اتهام‌هایش را رد کرد. دادگاه بدوی جرم او را جنایت علیه بشریت تشخیص داد و او را به ۱۹ سال حبس محکوم کرده است.

وینکو پاندوریچ: همه اتهام‌هایش را رد کرد. او در رابطه با جنایت علیه بشریت و نقض قواعد جنگ مجرم شناخته شده و به ۱۳ سال حبس محکوم شده است.

با این حال وکلای این محکومان می‌گویند که عدالت رعایت نشده و در دادگاه بدوی، اشتباه‌های فاحش صورت گرفته است.

آنها مدعی‌اند که یکی از این افراد در پی معامله بر سر وعده‌های مشروط، دیگران را به دروغ مقصر جلوه داده است.

خانواده قربانیان هم در این دادگاه حاضر شده بودند تا تصمیم دادگاه تجدید نظر را برای این افراد بشنوند.

دادگاه بین‌المللی کیفری برای یوگسلاوی سابق به منظور رسیدگی به جنایات جنگی در بالکان تشکیل شد.

روزشمار محاصره سربرنیتسا

۶-۸ جولای ۱۹۹۵: نیروهای صرب بوسنی شروع به گلوله‌باران منطقه تحت محاصره سربرنیتسا کردند.

۹ جولای: صرب‌های بوسنی خمپاره‌انداز برپا کردند؛ هزاران پناهجوی مسلمان بوسنیایی به سربرنیتسا گریختند.

۱۰ جولای: نیروهای حافظ صلح هلند در پی گلوله‌باران مناطق‌شان از سازمان ملل درخواست پشتیبانی هوایی کردند. جمعیت زیادی از پناهندگان در اطراف این مناطق جمع شدند.

۱۱جولای: بیش از بیست هزار نفر از پناهجویان به پایگاه اصلی هلند در پوتکری گریختند. پس از بمباران مواضع صرب‌ها توسط جنگنده اف-۱۶ هلندی، صرب‌ها تهدید کردند که گروگان‌های هلندی را می‌کشند و پناهجویان را گلوله‌باران می‌کنند. فرمانده راتکو ملادیچ با ورود به سربرنیتسا، برای تحویل سلاح‌های مسلمانان ضرب‌الاجل تعیین کرد.

۱۲ جولای: حدود ۲۳ هزار زن و کودک اخراج شدند و به مناطق مسلمان نشین فرستاده شدند. مردان ۱۲ تا ۷۷ ساله "برای بازجویی" دستگیر شدند و در انبارها و کامیون‌ها جای داده شدند.

۱۳ جولای: اولین کشتار مسلمانان خلع سلاح شده در نزدیکی روستای کراویکا اتفاق افتاد. حافظان صلح برای نجات ۱۴ صلح‌بان هلندی، که گروگان صرب‌های بوسنی بودند، حدود ۵ هزار مسلمانی را که در پایگاه هلند پناه گرفته بودند، خلع سلاح کردند.

۱۴ جولای: اولین گزارش‌ها درباره کشتار منتشر شد.

انتهای پیام

کد N701855

وبگردی