آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

بهشتی‌پور: آمریکا به دنبال افزایش نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای هند است

بهشتی‌پور: آمریکا به دنبال افزایش نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای هند است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: توافقنامه اتمی میان هند و ‌آمریکا تنها ظاهری غیرنظامی دارد و باطن آن نظامی و هدف از آن نظارت غیرمستقیم آمریکا بر فعالیت‌های هسته‌ای هند است.

حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به امضای توافقنامه اتمی بین هند و آمریکا، گفت: هدف آمریکا از امضای توافقنامه این است که فعالیت‌های هسته‌ای هند را تحت کنترل خود قرار بدهد.

وی ادامه داد: هند ان‌پی‌تی را امضا نکرده است و آژانس هیچ نظارتی بر روی فعالیت‌های هسته‌ای این کشور ندارد بنابراین ‌آمریکا علاقمند است از طریق گسترش همکاری‌های هسته‌ای با هند نظارت‌های خود را به طور غیرمستقیم در این کشور گسترش بدهد.

بهشتی‌پور با بیان این‌که هند جایگاه ویژه‌ای در عرصه بین‌الملل دارد، خاطرنشان کرد: چین با روسیه روابط بسیار نزدیکی دارد و تاریخ ارتباط آنها به سال 1949 بازمی‌گردد و پیشرفته‌ترین سلاح‌های روسیه نیز در اختیار هند قرار دارد و این سلاح‌ها را به هیچ کشور دیگری نداده است. بنابراین می‌توان گفت رابطه هند و روسیه نمی‌تواند به وسیله آمریکا خراب شود چرا که هند کشوری بزرگ است که در عین داشتن رابطه با آمریکا با روسیه نیز روابط خوبی دارد.

وی گفت: چین با هند اختلافات مرزی دارد و این اختلافات مرزی تا به حال دو بار باعث تنش‌هایی بین دو کشور شده است و آمریکایی‌ها امروز نگران قدرت گرفتن چینی‌ها در جهان آینده هستند و تهدید اول را برای خود چین می‌دانند. بنابراین تقویت مناسبات آمریکا با هند که رقیب چین محسوب می‌شود تا حدی دست آمریکایی‌ها را باز‌تر می‌گذارد تا بتوانند در آینده برای چینی‌ها مشکلاتی را ایجاد کنند. البته هندی‌ها هم باهوش‌تر از این هستند که خود را وارد این بازی‌ها کنند. زیرا می‌دانند که نزدیک شدن به آمریکایی‌ها نباید در تعارض با روابط آنها با چین قرار بگیرد. بنابراین آنها هم احتیاط می‌کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اعتراض پاکستان نسبت به امضای توافق اتمی میان هند و آمریکا، خاطرنشان کرد: هند اهمیت زیادی برای آمریکا دارد و جایگاه آن نسبت به پاکستان کاملاً ویژه است و آمریکایی‌ها حاضر نیستند منافع خود را به خاطر پاکستان به خطر بیاندازند.

وی ادامه داد: روابط پاکستان و هند به طور طبیعی هم تیره است بنابراین برای پاکستان تقویت موضع هند از سوی آمریکا پاسخی کاملاً حساسیت برانگیز است.

بهشتی‌ پور با بیان این‌که هند وقتی که عضو شورای حکام بود ایران را به دلیل انجام اقدامات صلح‌آمیز هسته‌ای محکوم کرده بود، افزود: این که یک کشوری خودش مانند پاکستان اقداماتی را انجام می‌دهد ولی از این‌که هند هم دست به همان کار می‌زند ناراضی است، در رابطه با بسیاری از کشورها از جمله خود هند نیز صدق می‌کند.

وی در پایان در رابطه با این‌که هند عضو ان‌پی‌تی نیست ولی باید قانون منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را رعایت کند، گفت: هند و پاکستان هر دو عضو آژانس هستند و لازم است که قوانین منع سلاح هسته‌ای را رعایت کنند حتی اگر ان‌پی‌تی را امضا نکرده باشند. ولی اگر امضا کرده بودند قطعاً از سوی آژانس بازخواست می شدند.

انتهای پیام

کد N701833

وبگردی