آفتاب

کشته شدن متخصص تسلیحات شیمیایی داعش

کشته شدن متخصص تسلیحات شیمیایی داعش

افسران ارتش آمریکا از کشته شدن یکی از کارشناسان تسلیحات شیمیایی در گروه داعش در عراق در جریان حمله هوایی تحت رهبری آمریکا خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ارتش آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، این حمله هوایی شنبه گذشته نزدیک موصل رخ داد و طی آن ابو مالک، کارشناس تسلیحات شیمیایی که زمانی در رژیم صدام، دیکتاتور سابق عراق فعالیت می‌کرد، کشته شد. این مرد کسی بود که به اعضای گروه داعش آموزش‌های مرتبط با تسلیحات شیمیایی را ارایه می‌کرد.

مالک در کارخانه تولید تسلیحات شیمیایی صدام فعال بود و بعد از آن در سال 2005 به القاعده در عراق پیوست.

فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در ادامه بیانیه خود آورده است: مرگ این فرد احتمالاً باعث تزلزل موقتی داعش و از بین رفتن توانایی این گروه در دستیابی بالقوه به تسلیحات شیمیایی می‌شود.

هنوز هیچ نشانه‌ای از این مساله وجود ندارد که داعش به تسلیحات گسترده شیمیایی دسترسی داشته باشد اما گمان‌های بیشماری از این بابت هست که داعش چند مورد گاز کلر را که گازی خفقان‌آور محسوب می‌شود، استفاده کرده است.

ابومالک که نام اصلی وی صالح جاسم محمد فلاح السباوی است در چند مورد عملیات برای ساخت تسلیحات شیمیایی در سال 2005 دست داشته و به دنبال انجام حملات در موصل با همکاری القاعده در عراق بود.

یکی از مقام‌های آمریکا که خواست نامش فاش نشود، گفت: براساس آموزش‌ها و تجربیات، این مرد قادر بود تا به ساخت عامل‌های شیمیایی مرگبار و کشنده بپردازد. ما می‌دانیم که داعش به دنبال دستیابی به سلاح شیمیایی است اما نمی‌توانیم این را تایید کنیم که در حال حاضر سلاح شیمیایی دارد.

نیروهای تحت رهبری آمریکا بیش از 2000 حمله هوایی علیه داعش در عراق و سوریه از هشتم اوت 2014 انجام دادند که بمباران اهداف اصلی داعش جزو آن است.

انتهای پیام

کد N701822

وبگردی