آفتاب

آموزش، لازمه پیشگیری از بیماری‌ها

آموزش، لازمه پیشگیری از بیماری‌ها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: آموزش نقش بسزایی در پیشگیری از بیماری‌ها از جمله دیابت دارد از این‌رو باید دقت بیشتری در این خصوص داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی زنجان،«علیرضا بیگلری» ظهر امروز در جلسه‌ی مجمع عمومی عادی هیئت امنای انجمن دیابت زنجان، اظهار کرد: بیماری دیابت در سال 1985، 30 میلیون نفر را در گیر کرده بود که این تعداد در سال 1995 به 135 میلیون نفر رسید و طبق بررسی‌ها، پیش بینی می‌شود در سال 2025 شمار بیماران دیابتی به 300 میلیون نفر در دنیا خواهد رسید، یعنی در این مدت 40 ساله میزان شیوع بیماری 10 برابر می‌شود.

وی با بیان اینکه کشور ما هم مصون از این امر نیست، افزود: در کشورهای در حال توسعه این افزایش بیشتر مشهود است و می‌بینیم که افراد را در سنین جوانی بیشتردرگیر می‌کند که عامل اصلی این مهم هم تغییرات محسوس در سبک زندگی مردمی بوده که به وجود آمده است، به همین جهت باید در جهت افزایش آگاهی و سطح آموزش مردم گام‌های اساسی برداشته شود.

بیگلری تصریح کرد: باید به بیماران از جمله بیماران دیابتی روش صحیح زندگی کردن را بیاموزیم تا بتوانند با وجود بیماری آن را کنترل کرده و طول عمر بیشتری داشته باشند که این مهم با حضور سازمان‌های مردم نهاد حاصل می‌شود که به لطف پروردگار و همت خیرین در استان به وفور شاهد آن هستیم.

در ادامه این مراسم «محمدرضا صائینی»، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به شیوع بیماری‌های غیرواگیر، گفت: بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر که با آن درگیر هستیم هم‌چون بیماری‌های کلیوی، قلبی وعروقی بر دیابت تاثیرگذار است اما وقتی چهره بیماریها را در کشور بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم تا حد قابل توجهی میزان بیماری‌های واگیردار بعد از انقلاب کاهش داشته است.

وی گفت: هم‌اکنون با افزایش سن و بالا رفتن امید به زندگی میزان بیماری‌های غیرواگیر از جمله دیابت افزایش یافته است، چون دیابت ارتباط مستقیمی با تغذیه نامناسب، کم تحرکی و زندگی ماشینی دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به این مطلب، گفت: درهمین راستا برنامه‌ای در کشور آغاز شده است که در ابتدا حاشیه شهرها را شامل می‌شود و به ازای هر 6000 نفر یک مراقب سلامت حضور خواهد داشت که مسئول وضعیت سلامت جمعیت خود است که انتظار داریم تا پایان سال این برنامه محقق شود.

صائینی با بیان اینکه منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا بیشترین شیوع دیابت را دارد، یادآور شد: هم‌اکنون میزان این شیوع 11 درصد در افراد بالای 30 سال است که با توجه به شرایط زندگی پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030 به افزایش 96 درصدی برسد، در ایران نیز بطور متوسط با شیوع 8.92 درصدی مواجه هستیم که در مناطق شهری بین 5 تا 8 درصد و در مناطق روستایی 3 درصد است.

در ادامه این مراسم «مجید ولی‌زاده»، فوق تخصص غدد در خصوص بیماری دیابت خاطرنشان کرد: دیابت بیماری است ناشی از کاهش نسبی انسولین بدن که بصورت افزایش قند خون خون بروز می‌کند. این بیماری انواع مختلفی دارد، نوع دوم آن 90 درصد موارد را تشکیل می‌دهد و شیوع نسبتاً زیادی دارد بطوری‌که در حال حاضر حدود 5 .5 میلیون نفر دیابتی در کشور زندگی می‌کنند.

وی با اشاره به عوارض این بیماری، اظهار کرد:عوارض چشمی، کلیوی، اعصاب محیطی، قلب وعروقی، مغزی وعروق محیطی از عوارض دیابت بشمار می‌روند که البته دیابت و عوارض آن قابل پیشگیری هستند. در کشور ما بیشتر افراد 45-60 سال با این بیماری درگیر هستند.

این فوق تخصص یادآور شد: ارکان کنترل دیابت شامل آموزش، رژیم غذایی صحیح، افزایش تحرک و داروها است که عمده مشکل موجود به بخش آموزش مربوط می‌شود، چون افراد نیاز به آموزش را ضروری نمی‌دانند و از انجمن تنها توقع حمایت مالی دارند از همین حیث اصحاب رسانه می‌توانند نقش موثری در افزایش سطح آگاهی مردم داشته باشند.

در ادامه مدیر انجمن حمایت از بیماران دیابتی عنوان کرد: این انجمن از سال 89 به طور فعال آغاز به کار کرده است و توانسته خدماتی را به بیماران و کننرل بیماری وافزایش آکاهی بیماران انجام دهد در این راستا شمار بیماران تحت پوشش خود را از تعداد 850 بیمار در سال 91 به 1600 بیمار در سال 93 رسانده است .

«سیدحسین حسینی» افزود: به همت خیرین ساختمان جدیدی با تجهیزات مورد نیاز در اختیار این انجمن قرار گرفته است تا بتواند به نحوه مطلوب‌تری به بیماران وخانواده‌های آنها ارائه خدمت کند، هم‌چنین برنامه‌هایی را در جهت ساماندهی کلاس‌های آموزشی، ایجاد اکیپ‌های ورزشی و برگزاری اردوهای تفریحی و آموزشی داشته است.

در ادامه‌ی این مراسم مدیر انجمن مهرانه، «اصغر وثوق» تصریح کرد: خیرین بسیاری در عرصه‌های مختلف در سطح استان فعالیت می‌کنند که بیشترین فعالیت این خیرین به حوزه‌ی بهداشت ودرمان معطوف شده است، چون اهمیت فراوانیی دارد زیرا خیرین می‌توانند نقش تعیین کننده‌ای داشته باشند.

انتهای پیام

کد N701524

وبگردی