آفتاب
شفیعی در گفت‌وگو با ایسنا مطرح کرد

احتمال گسترش روابط ایران با اروپا در صورت سنگ‌اندازی آمریکایی‌ها در مذاکرات

احتمال گسترش روابط ایران با اروپا در صورت سنگ‌اندازی آمریکایی‌ها در مذاکرات

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که در صورت اعمال تحریم‌های جدید از سوی کنگره آمریکا علیه ایران، این احتمال وجود دارد که ایران تصمیم بگیرد روابطش را به سمت اروپا گسترش دهد.

نوذر شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در پاسخ به این سوال که پاسخ مجلس ایران به تحریم‌های احتمالی کنگره چه خواهد بود؟ اظهار کرد: مجلس بر اساس نیازهای عملی ایران سطح بهره‌مندی از انرژی هسته‌ای برای تولید انرژی را قبلا مشخص کرده و الان هم بر آن تاکید دارد ولی ما به خاطر ملاحظات مذاکرات هسته‌ای زیاد روی فرآیندهای مسائل جدید تاکید نکردیم. یعنی تشخیص ما بر این است که نیازهای عملی ایران بیش از آن چیزی بوده که قبلا مجلس پیشنهاد داده است بنابراین انرژی هسته‌ای ما آزادی عمل بیشتری پیدا خواهد کرد و فعالیت‌های هسته‌ای ما یک رشد جهشی پیدا می‌کند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: ما به هر حال دارای یکسری منافع موازی در سطح منطقه با آمریکا هستیم و همکاری‌های غیرمستقیمی داریم که ممکن است از این هم پرهیز کنیم. بدون تردید چنین پرهیزی سیاست خارجی آمریکا را در حوزه خاورمیانه به گل می‌نشاند.

این مدرس دانشگاه درباره احتمال گسترش روابط ایران با اروپا در صورت سنگ‌اندازی آمریکایی‌ها در مذاکرات نیز تصریح کرد: ممکن است ما تصمیم بگیریم جدا از آمریکا روابط‌مان را به سمت اروپا گسترش دهیم به ویژه اینکه این استعداد در اروپا وجود دارد. اوباما هم به این اشاره کرده که وسواس و رفتارهای افراطی کنگره ممکن است بین آمریکا و دوستانش شکاف ایجاد کند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: اکنون برای اروپا مسلم و مسجل است که در مذاکرات، ایالات متحده آمریکا مقصر است و تا الان هم اتحادیه اروپا زیان‌های ناشی از تاثیرپذیری‌اش از سیاست‌های ایالات متحده آمریکا در حوزه‌های مختلف از جمله ایران را پذیرفته و به نظر می‌رسد اروپا دیگر نمی‌خواهد این موضوع تکرار شود و تمایل دارد و به دنبال بهانه‌های لازم برای توسعه مناسبات با ایران است.

شفیعی در پایان اظهار کرد: البته به طور طبیعی شاید دولت این کار را انجام دهد اما مجلس هم بر این موضوع تاکید خواهد کرد که توجه سیاست خارجی ما به سمت اروپا بیشتر معطوف شود.

انتهای پیام

کد N701048

وبگردی