آفتاب

"جذام" در کشور تحت کنترل قرار دارد

"جذام" در کشور تحت کنترل قرار دارد

کارشناس بیماری جذام سازمان بهداشت جهانی با اشاره به اینکه آمار مبتلایان به جذام تحت درمان در حال حاضر کمتر از 100 نفر در کل کشور است، گفت: اگر آمار مبتلایان کمتر از یک نفر در 10 هزار نفر جمعیت باشد، می‌توان گفت که این بیماری تحت کنترل قرار دارد.

دکتر سید حسین طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در ایران اوایل انقلاب که مبتلایان به بیماری جذام زیاد بود، شورای انقلاب اسلامی سازمانی به نام سازمان مبارزه با جذام تاسیس کرد که هدف آن تشخیص زودرس، درمان به موقع و کمک به معلولان است.

وی ادامه داد: با کمک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و اداره کل مبارزه با بیماری‌های وزارت بهداشت طرح سراسری در کل کشور انجام شد که بر اساس آن، افرادی به مناطق محروم کشور برای بیماریابی اعزام می‌شوند تا پس از شناسایی بتوان با درمان زودرس بیمار و تشخیص بیماری از معلول شدن وی جلوگیری کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه به طور تقریبی حدود 95 درصد از مردم به طور ژنتیک در برابر میکروب جذام مقاومت کامل دارند، خاطرنشان کرد: تقریبا حدود پنج درصد از مردم مستعد ابتلا به بیماری هستند که به صورت تماس‌های مکرر، مستمر، دائمی، نزدیک، طولانی و صمیمی با یک بیمار جذامی درمان نشده این بیماری منتقل می‌شود.

وی خانواده بیمار جذامی را مستعد ابتلا به این بیماری دانست و افزود: دو فاکتور مهم در ابتلا به جذام وجود دارد؛ یکی فرد به طور ارثی استعداد ابتلا به جذام را دارد و دیگر اینکه تماس دائمی با جذامی درمان نشده داشته باشد.

فقر و تاثیر آن در بروز جذام

این متخصص پوست و مو وضعیت اقتصادی نامناسب را در بروز جذام موثر دانست و اظهار کرد: فقر تغذیه‌ای، آموزش، مسکن و بهداشت جزو عوامل موثر در بروز این بیماری هستند. از نظر ژنتیکی تفاوتی بین زن و مرد برای بروز این بیماری وجود ندارد و دوره نهفتگی این بیماری 2 تا 5 سال است و هر دو جنس را در تمام سنین مبتلا می‌کند. همچنین این بیماری خیلی آرام رشد می‌کند و ممکن است دوره کمون آن تا 20 سال هم طول بکشد.

طباطبایی با تاکید بر اینکه بیماری جذام به دو صورت کم باسیل و پر باسیل ایجاد می‌شود، گفت: در نوع کم باسیل لکه های پوستی که کم رنگ‌تر از رنگ طبیعی پوست بدن هستند در صورت، دست و پا وجود دارد که دچار اختلال حسی نیز می‌شوند. همچنین در جذام پر باسیل دانه‌های قرمز رنگ ریز و زیادی مانند جوش به صورت پراکنده در کل بدن بیمار وجود دارد که گاهی این جوش‌ها بزرگ می‌شوند و به صورت غده شکل به وجود می‌آید.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: در هر دو نوع کم باسیل و پر باسیل لکه‌ها روشن‌تر از پوست طبیعی بدن است ولی لکه‌هایی که با تست سوزنی حس ندارند جزو لکه‌های جذامی محسوب می‌شوند.

وی یادآور شد: بیماری جذام به طور معمول پوست و اعصاب محیطی را درگیر می‌کند و بیمار هیچگونه درد و خارشی ندارد و تنها با توجه به علایم پوستی خود به پزشک مراجعه می‌کند. اگر بیماری دیر تشخیص داده شود، معلولیت در دست، پا و صورت بیمار بروز می‌کند.

کارشناس بیماری جذام سازمان بهداشت جهانی در مورد نحوه تشخیص بیماری جذام گفت: با توجه به اینکه بیماران جذامی حس خود را در نواحی آسیب دیده از دست می‌دهند به همین دلیل تشخیص جذام براساس نشانه‌های بالینی پوستی و عصبی انجام می‌شود؛ به طوری که با یک سوزن پوست مشکوک را امتحان می‌کنیم و از بیمار می‌خواهیم با چشمان بسته تشخیص دهد که کدام ناحیه تحریک شده است. چنانچه بیماری جذام با معاینات به موقع تشخیص ذاده نشود و درمان دارویی آن به تاخیر افتد، می‌تواند در طولانی مدت باعث فلح اندام‌ها شود.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته تنها دارویی که برای بیماران تجویز می‌شد، دارویی به نام قرص داپسون بود که تنها می‌توانست رشد بیماری را متوقف کند. اما از سال 1384 سازمان بهداشت جهانی دو داروی دیگر را به درمان قبلی اضافه کرد که توانسته باکتری عامل جذام را از بین ببرد و زنجیره انتقال آن به دیگران را بشکند.

درمان رایگان در مراکز بهداشتی و درمانی

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه تمام دارو و آزمایشات بیماران مبتلا به جذام در مراکز بهداشتی و درمانی رایگان انجام می‌شود، در پایان یادْور شد: این بیماری مانند بیماری‌های دیگر میکروبی، قابل درمان است و مبتلایان به جذام مانند بسیاری از دیگر بیماران می‌توانند تحت درمان قرار گیرند و به زندگی روزمره خود ادامه دهند. همچنین بیمار نباید به دلیل ترس از مسائل فرهنگی و طرد شدن از مراجعه به پزشک خودداری کند.

انتهای پیام

کد N700862

وبگردی