آفتاب

ابطحی: دولت توانست با حفظ هویت ملی آثار تاریخی‌مان را از بلژیک برگرداند

ابطحی: دولت توانست با حفظ هویت ملی آثار تاریخی‌مان را از بلژیک برگرداند

یک نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: دولت توانسته است با حفظ هویت ملی و تاکید بر ارزش‌های ملی و مذهبی و با احقاق حقوق حقه‌مان آثار تاریخی و فرهنگی را به کشور برگرداند.

محمدجواد ابطحی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به استرداد آثار تاریخی ایران از بلژیک، گفت: جای خوشحالی و خوشبختی است که آثار تاریخی ایران نمایشگر بخشی از هویت اصیل اقوام ایرانی از دست غاصبین و مالکیت غیرحقیقی آنها به کشورمان بازگشت که کار بسیار پسندیده‌ای بود.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بازگشت مجموعه آثار تاریخی ایران از کشور بلژیک غیر از تعاملات سیاسی موضوعات حقوقی مطرح بود که از سوی قوه قضاییه پیگیری شد، افزود: ایران لایحه حقوقی را مطرح کرد و در نهایت با توجه به شواهد و مدارک و استدلال حقوقدانان ما حکم به نفع ایران صادر شد.

این فعال سیاسی با اشاره به اقدامات و تلاش‌های صورت گرفته برای بازگشت آثار تاریخی ایران از کشور بلژیک، گفت: با توجه به اینکه منشور کوروش و سنگ نوشته‌های تخت جمشید در آمریکا وجود دارد و همچنین آثار تاریخی بسیار دیگری در کشورهایی مثل فرانسه و انگلیس داریم که از زمان قاجار و اوایل پهلوی از کشور خارج شده‌اند باید تلاش‌های مجدانه و پیگیری‌های لازم برای بازگشت این اشیای با ارزش ملت ایران با طرح ادعای حقوقی بحق انجام شود.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تعامل سیاسی و دیپلماسی مجدانه و پیگیر دولت مبنی بر تشنج‌زدایی و تنش‌زدایی بین ایران و دیگر کشورها در این زمینه تاثیرگذار بوده است، خاطرنشان کرد: آنچه نباید مغفول بماند این است که تاکید کنیم اینگونه برداشت نشود که دولت در این رابطه بده‌بستان کرده است یعنی بخشی از آرمان‌ها، منافع و اهداف انقلاب را کنار گذاشته تا بتواند این اشیا را به کشور بازگرداند.

وی با تاکید بر اینکه برای بازگرداندن مجموعه آثار تاریخی ایران از کشور بلژیک دادگاه تشکیل شد و این گواه این مطلب است که بده و بستانی برای بازگشت این آثار انجام نشده است، توضیح داد: ممکن است در ذهن برخی از نخبگان جامعه این تصور باشد که در این رابطه تعامل سیاسی صرف شده است در حالیکه اینطور نبوده و ما چیزی را از دست نداده‌ایم تا در مقابل، آثار تاریخی‌مان را به کشور بازگردانیم، بلکه ادعای مالکیت ما بحق بوده و مورد قبول واقع شده است.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برای ما ارزش‌ها بسیار بااهمیت است، خاطرنشان کرد: اگر این آثار تاریخی ارزشمند هستند به خاطر این است که یادآور نماد فرهنگی قومی باشخصیت، دانشمند و با تمدن بسیار دیرینه است که ثابت می‌کند هویت ایران در طول تاریخ فرهیخته بوده است اما اگر قرار باشد بخشی از هویت، استقلال و عزت ملی و ارزش‌ها را بدهیم تا این آثار را به کشور برگردانیم کاری بی‌ارزش خواهد بود.

وی تاکید کرد: باید دقت کرد این اتفاق ایستادگی دولت را در برابر زیاده‌خواهی‌ها نشان داد چرا که ما از تکیه‌گاه قدرت صحبت کردیم نه از جایگاه ضعف، تا مال مغصوب به صاحب برگردد چرا که غاصب حقی ندارد.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امیدواریم پافشاری‌ها و پیگیری‌ها در مورد تمام اشیای ملموس تاریخی ما و همچنین اشیای ناملموس تاریخی که میراث فرهنگی ما هستند اتفاق بیفتد.

ابطحی توضیح داد: به طور مثال بازی چوگان که بدون شک از ورزش‌های ملی باستانی ایران است به خاطر برخی کوتاهی‌ها به نام آذربایجان ثبت شد و ما مفاخر علمی شعرا و دانشمندان بسیاری داریم که کشورهای دیگر دندان طمع‌شان را برای ثبت نام آنها برای کشور خودشان تیز کرده‌اند تا افتخارات ما را بدزدند و دولت باید در این رابطه پیگیری‌های جدی خود را انجام دهد.

این فعال سیاسی با بیان اینکه ما ابوریحان بیرونی‌ها، فارابی‌ها و دانشمندان بسیاری داریم که آنها را به عنوان پیشینه تمدنی خود می‌شناسیم، اظهار کرد: باعث خجالت ایران است که این فرهیختگان تاریخ ما با نام کشور دیگری ثبت شوند پس هر چه در این رابطه کار کنیم می‌توانیم به نسل جوان و آینده خودمان نیز غرور و افتخار ملی را نشان دهیم.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: جوانانی که نگاه‌شان به غرب است باید بدانند آنها از ما اقتباس کرده‌اند و اگر بخواهیم می‌توانیم همچنان به عنوان قطب فرهنگی و علمی جهان شناخته شویم و این کار باعث می‌شود جوانان ما بازگشت به فرهنگ خود داشته باشند تا در این صورت در برابر فشارهای بیگانگان نیز بیمه شویم.

انتهای پیام

کد N700650

وبگردی