آفتاب
سرپرست استانداری مرکزی خواستار شد

راه‌اندازی پژوهشکده ارتقای صنعت توسط جهاد دانشگاهی واحد مرکزی

راه‌اندازی پژوهشکده ارتقای صنعت توسط جهاد دانشگاهی واحد مرکزی

‌سرپرست استانداری مرکزی با اشاره به پتانسیل‌های جهاد دانشگاهی، راه‌اندازی پژوهشکده ارتقای صنعت در استان را خواستار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه مرکزی، شکرالله حسن‌بیگی سرپرست استانداری مرکزی در گردهمایی رؤسای جهاد دانشگاهی در اراک گفت: گفتمان پیشرفت علم و فناوری به عنوان یکی از گفتمان‌های پایه‌ای کشور بوده و پیوسته علم و عمل را به مانند دو بال کنار هم قرار داده است که در سند چشم انداز و در افق 1404 کسب جایگاه اول اقتصادی علمی و فناوری در سطح منطقه مورد تاکید قرار گرفته است.

حسن‌بیگی تصریح کرد: دانشگاه‌ها به عنوان موتور محرکه توسعه و گسترش دانش ملی از طریق توجه بیشتر به تحقیقات پایه‌ای به شمار می‌رود و جهاد دانشگاهی در این زمینه به خوبی توانسته است این نقش را ایفا کند.

وی با تأکید بر اینکه جهاد دانشگاهی را به حق باید فرزند انقلاب نامید، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی نهادی است که با تدبیر رهبر کبیر انقلاب شکل گرفت.

سرپرست استانداری مرکزی پیشبرد برنامه‌های تحقیقاتی و فعالیت‌های فرهنگی را از مهم‌ترین وظایف جهاد دانشگاهی عنوان کرد که در این راستا خدمات شایان توجهی را به انجام رسانده است و افزود: در این میان تأسیس پژوهشکده‌هایی که عهده‌دار انجام پژوهش‌های بنیادی و کاربردی در زمینه صنایع شیمیایی، برق، علوم پایه، توسعه تکنولوژی، علوم بهداشتی، علوم انسانی، فناوری‌های نوین علوم پزشکی و گیاهان دارویی هستند، از دستاوردهای این نهاد بوده که در توسعه کشور نقش بسزایی داشته است.

وی با اشاره به ارائه صدها مقاله در مجامع علمی داخلی و ‌بین‌المللی و انتشار صدها عنوان کتاب علمی توسط این نهاد که نقش بی‌بدیلی در ارتقای جایگاه علمی کشور در عرصه بین‌الملل داشته است، تصریح کرد: در شرایط موجود کشور انتظار می‌رود جهاد دانشگاهی با شناخت و شناسایی ظرفیت‌های موجود در اجرای نقشه‌ جامع علمی کشور و تقویت ارتباط بین صنعت و دانشگاه به عنوان حلقه مفقوده گام بردارد و همچنین در ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و تحقق اهداف نظام در زمینه اقتصاد مقاومتی نقش فعال‌تری را ایفا کند.

وی از استان مرکزی به عنوان چهارمین قطب صنعتی کشور یاد کرد و افزود: در این استان سه هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ و 87 مرکز دانشگاهی و 120 هزار دانشجو وجود دارد که از ظرفیت‌ها و توانایی‌های مناسبی برخوردار است.

حسن‌بیگی عنوان کرد: با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید، راهبردهای توسعه در استان مرکزی ابعاد تازه‌ای به خود گرفت و برای حصول شاخص‌های برنامه پنجم توسعه برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته است. در این راستا شورای راهبردی ارتباط صنعت و دانشگاه، شورای هماهنگی دانشگاه‌های استان، تدوین سند توسعه فرهنگی استان و برگزاری هفته فرهنگی در شهرستان‌ها و ... ایجاد شده است که جهاد دانشگاهی می‌تواند در این عرصه‌ها نقش‌آفرین باشد.

وی ضمن تقدیر از عملکرد جهاد دانشگاهی استان مرکزی بویژه در عرصه تحقیقات و حوزه سلامت اضافه کرد: راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری و ایجاد مجتمع آموزشی، پژوهشی و فرهنگی توسط جهاد دانشگاهی در استان را باید به فال نیک گرفت و قطعاً جهاد دانشگاهی در جهت راه‌اندازی پژوهشکده‌ها و مراکز رشد نیز اهتمام خواهد کرد.

سرپرست استانداری مرکزی با ارائه پیشنهادی مبنی بر تأسیس پژوهشکده ارتقای صنعت در استان اظهار کرد: در این رابطه آمادگی تأمین زیرساخت‌ها از قبیل تأمین زمین و سایر خدمات مورد نیاز در استان وجود دارد.

انتهای پیام

کد N699261

وبگردی