آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

یک استاد دانشگاه: پیروزی "سیریزا" در یونان به قیمت شکست سیاست‌های اتحادیه اروپاتمام می‌شود

یک استاد دانشگاه: پیروزی "سیریزا" در یونان به قیمت شکست سیاست‌های اتحادیه اروپاتمام می‌شود

پیروزی حزب چپ گرای "سیریزا" در انتخابات یونان به اعتقاد بسیاری از کارشناسان زنگ خطری برای نظام سرمایه‌داری و اقتصاد آزاد در اروپا است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه اصفهان، انتخابات پارلمان در یونان در حالی به‌ پایان رسید که حزب چپ‌گرای رادیکال "سیریزا" در این انتخابات به قدرت رسید. این اولین‌بار بعد از فروپاشی شوروی است که در اروپا یک حزب چپ غیر سوسیال دموکرات در پارلمان به قدرت می‌رسد.

علی امیدی، استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به پیروزی "الکسیس سیپراس" در انتخابات پارلمانی یونان، اظهارکرد: حزب چپ‌گرای سیریزا در این انتخابات با کسب 10 درصد آرا بیش‌تر از حزب "دموکراسی نوین" توانست 140 کرسی از 300 کرسی پارلمان یونان را از آن خود کرده و به پیروزی برسد. این در حالی است که بر اساس قوانین این کشور حزب پیروز مجاز به انتخاب کابینه و در دست گرفتن کامل قدرت است.

او افزود: اگر چه اصول کاری احزاب در سراسر جهان تصویب و تثبیت قدرت در میان سایر رقبا از طریق تحقق وعده‌های انتخاباتی است، اما به نظر می‌رسد قدرتمندان جدید یونان در پیاده‌سازی سیاست‌های وعده داده خود با مشکلات بسیار زیادی مواجه شوند.

وی با اشاره به سابقه دیرینه حضور یونان در اتحادیه اروپا گفت: بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی یونان با اتحادیه اروپا عجین شده و وجود این هم پیوندی محکم میان اعضا امکان تحقق وعده‌های انتخاباتی الکسیس سیپراس را با مشکلات زیادی همراه می‌کند.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان درباره نحوه برخورد اتحادیه اروپا با سیاست‌های جدید حزب حاکم بر یونان، ادامه داد: راه و رسم دموکراسی چیزی جز استفاده از مفاهمه و مدیریت شرایط با کمک چانه‌زنی و گفت‌و‌گو نیست چرا که به هر حال اتحادیه اروپا از تسری حرکت جدایی‌طلبانه یونان به سایر کشورهای ضعیف اتحادیه اروپا مانند لهستان، اسپانیا و پرتغال بیم دارند به همین دلیل نیز در تلاش هستند تا با تعیین مشوق‌های اقتصادی و یا راه و روش سیاسی به شیوع این تفکرات در سراسر اروپا خاتمه دهند.

امیدی با اشاره به برخی رسوم در دنیای سیاست، خاطر‌نشان‌کرد: از دیدگاه کشورهای اتحادیه اروپا این صحیح نیست که کشوری از پول بانک‌های تحت پوشش این اتحادیه استفاده کند و در مقابل ساز جدایی‌طلبی و استقلال سر دهد و سران جدید یونان نیز باید این واقعیت را قبول کنند که کنار گذاشتن سیاست‌های ریاضت اقتصادی با استفاده از پول‌های رایج قدرت‌های اروپایی هم خوانی ندارد.

وی در بیان چرایی گرفتاری یونان در چنگال مشکلات اقتصادی، تصریح‌کرد: کشورهایی مانند یونان، پرتغال و اسپانیا از کشورهای متاخر اتحادیه اروپا محسوب می‌شوند. کشورهایی که به علت ساختارهای نامناسب اقتصادی و سیاسی بسیار دیرتر از سایر کشورهای اروپایی به جرگه یورو وارد شدند.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان، ادامه داد: یونان در دهه 70 میلادی اسیر کودتای نظامی شد و اسپانیا تا مدت‌ها ‌درگیر حکومت‌های افراط‌گرا بود، اما به تدریج از دهه 80 قرن بیستم فرایندهای دموکراسی در این کشورها نیز شکل گرفت و حضور آن‌ها در گروه کشورهای اتحادیه اروپا تا حدود زیادی به تعدیل ساختارهای سیاسی و اقتصادی این کشورها کمک کرد.

امیدی اظهارکرد: مشکلات اقتصادی طولانی مدت، سقوط دولت‌ها و فروپاشی‌های مکرر سیاسی در طول تاریخ باعث شد که کشورهای ضعیف اتحادیه اروپا در مقایسه با کشورهایی مانند آلمان، فرانسه و انگلیس از قدرت ناچیزی برخوردار باشند و حتی توانی برای تدوین برنامه‌های اقتصادی بلند مدت را نیز نداشته باشند.

او با اعتقاد به این که تحقق وعده‌های سیریزا به معنی ارسال سیگنال‌های شورش به سایر کشورهای حوزه یورو است، گفت: اتحادیه اروپا اکنون همه توان و انرژی خود را برای مهار وضعیت کنونی به کار گرفته است چراکه رفع سیاست‌های ریاضت اقتصادی به قیمت شکست سیاست‌های اعضای قدرتمند اتحادیه اروپا تمام خواهد شد.

انتهای پیام

کد N699222

وبگردی