آفتاب
نماینده سیستان در گفتگو با مهر:

هیچ کشوری نمی‌تواند مانع ورود آب به تالاب های بین‌المللی شود

هیچ کشوری نمی‌تواند مانع ورود آب به تالاب های بین‌المللی شود

زاهدان- نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی گفت: هیچ کشوری نمی تواند مطابق عرف بین الملل مانع ورود آب به تالاب های بین المللی شود.

سیدباقر حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به انتقاد عضو کمیسیون منابع طبیعی پارلمان افغانستان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره خدمات و محبت های بیشماری به ملت و کشور افغانستان داشته و آنان هیچگاه نباید این امر را فراموش کنند.

وی با اشاره به حق آبه سیستان گفت: هیچ کشوری نمی تواند مطابق عرف بین الملل مانع ورود آب به تالاب های بین المللی شود و در این شرایط مطرح کردن نامعتبر بودن معاهده حق آبه از سوی نماینده پارلمان افغانستان بی مورد است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: مطابق دیپلماسی سیاسی غلط صورت گرفته در آن زمان، پس از اینکه سیستان ایران و افغانستان جدا شد، حوزه آبخیز در افغانستان و حوزه نیازمند به آب در خاک ایران واقع شد.

این نماینده مجلس افزود: در آن زمان معاهده ای بین ایران و افغانستان در بُعد تامین آب شرب و کشاورزی امضا شد که در این زمینه جای هیچگونه شک، تردید و بحثی وجود ندارد.

وی یادآور شد: افغانستان بداند موظف به تامین حق آبه سیستان در بعد شرب و کشاورزی است و پیگیری های چندساله اخیر نمایندگان مجلس و مسئولان جمهوری اسلامی در زمینه تامین حق آبه تالاب بین المللی هامون است.

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: هیچ کشوری نمی تواند مانع از ورود آب به تالاب های بین المللی شود و در این راستا جدای از پیگیری های گذشته به طور جد از رئیس جمهوری درخواست پیگیری این موضوع در سفر آینده رئیس جمهوری افغانستان به ایران را داشته ایم.

وی با اشاره به پیامدهای خشک شدن تالاب هامون یادآور شد: خشکسالی تالاب هامون جدای از تاثیر گذاشتن بر اقلیم زیست محیطی منطقه، دیگر کشورهای همسایه را تحت تاثیر خود قرار داده است که در این زمینه باید همگان دست به دست هم داده تا این چالش زیست محیطی هر چه زودتر رفع شود نه این که مانع تراشی شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، از اواسط دهه هفتاد شمسی تالاب بین المللی هامون خشک شد که در این زمینه بسیاری از داشته های زیست محیطی، فعالیت های اقتصادی در سیستان از بین رفت.

کمیسیون منابع طبیعی پارلمان افغانستان در حالی نسبت به معاهده حق آبه ایران اعتراض کرده که گفته می‌شود یکی از موضوعات مورد گفتگوی رئیس جمهور این کشور در سفر به تهران موضوع آب خواهد بود.

 اعضای کمیسیون‌های منابع طبیعی پارلمان افغانستان اعلام کردند که معاهده میان دولت‌های کابل و تهران در مورد حق آبه ایران از رود هیرمند معتبر نیست.

موضوع حق‌آبه ایران پس از آن مطرح شد که بر اساس گفته‌های وزارت امور خارجه افغانستان، یکی از موضوعات مورد گفتگوی اشرف غنی با مقام‌های تهران در آینده‌ای نزدیک مسئله آب خواهد بود.

«موسی شفیق»، نخست وزیر وقت افغانستان و «امیرعباس هویدا» نخست وزیر وقت ایران در ۲۲ اسفند ماه ۱۳۵۱ موافقتنامه‌ای را با یک مقدمه، ۱۲ ماده و دو پروتکل‌ در کابل به امضا رساندند که حق‌آبه ایران از رود هیرمند را مشخص می‌کند.

مجلس وقت ایران این معاهده را در ۱۰ مرداد ماه ۱۳۵۲ تصویب کرد و اجازه داد تا اسناد تصویب آن مبادله شود، اما کودتای «سردار محمد داود» علیه «محمد ظاهرشاه» مانع از بررسی و تائید آن از سوی پارلمان وقت افغانستان شد.

«احمد شکیب مستغنی» پیش از این گفته بود که قرار است موضوع حق‌آبه ایران در سفر اشرف غنی به تهران مورد بحث قرار گیرد و به احتمال بسیار، یک موافقتنامه همکاری در این مورد به امضا خواهد رسید.

این در حالی است که «عبدالرحمان شیدانی»، معاون کمیسیون منابع طبیعی و محیط زیست پارلمان افغانستان گفته که این معاهده از لحاظ حقوقی مشکل دارد.

از سوی دیگر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با عنوان «منابع آب دشت سیستان» با بررسی تاریخچه رژیم حقوقی رود هیرمند و تبیین معاهدات منعقده پیشین میان ایران و افغانستان برای استفاده از آب این رود، اعلام کرده بود که در مجموع شرایط برای جمهوری اسلامی ایران در استفاده از حق‌آبه رود هیرمند عادلانه نیست. معاهده سال ۱۳۵۱ میان ایران و افغانستان با وجود داشتن ضعف‌ها و کاستی‌های فراوان و با وجود این‌که در بسیاری موارد به ضرر ایران است، به درستی از سوی مقام‌های کشور افغانستان اجرا نمی‌شود و در عمل ایران به حقوق مندرج در این معاهده نیز دست نمی‌یابد.

کد N699093

وبگردی