آفتاب

عقب‌نشینی دموکرات‌ها از تصویب تحریم جدید علیه ایران

عقب‌نشینی دموکرات‌ها از تصویب تحریم جدید علیه ایران

10 تن از سناتورهای دموکرات آمریکا در نامه‌ای خطاب به رییس‌جمهور این کشور اعلام کردند برای موافقت با طرح تحریم‌های جدید علیه ایران تا اواخر ماه مارس صبر می‌کنند و رأی‌گیری را به تعویق می‌اندازند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز،‌ جمعی از سناتورهای دموکرات برجسته آمریکا روز سه‌شنبه با ارسال نامه‌ای با باراک اوباما، رییس‌جمهور این کشور گفتند موافقت با طرح تحریم‌های جدید علیه ایران را تا اواخر ماه مارس که قرار است تا آن زمان یک چارچوب سیاسی برای توافق هسته‌ای نهایی به دست آید به تعویق خواهند انداخت.

رییس‌جمهور آمریکا پیش‌تر هشدار داده بود تصویب هر گونه تحریم جدید علیه ایران را در شرایطی که مذاکرات هسته‌ای در جریان است وتو نخواهد کرد چون این اقدام به روند رایزنی‌ها آسیب می‌زند.

سناتور رابرا منندز که از اصلی‌ترین اعضای کمیته روابط خارجی محسوب می‌شود در این نامه آورده است: من و دیگر دموکرات‌ها از این طرح حمایت نخواهیم کرد مگر این‌که مذاکرات میان ایران و قدرت‌های جهانی تا 24 مارس (4 فروردین) به چارچوب سیاسی مورد نظر برای توافق نهایی منجر نشود.

وی در این نامه تأکید کرده است که اگر تا 24 مارس یک توافق کلی حاصل نشود، وی و دیگر دموکرات‌ها به جمهوری‌خواهان سنا برای تصویب این طرح خواهند پیوست.

به نوشته نیویورک تایمز، اگرچه جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرده است که تمدید دوباره مذاکرات در ماه نوامبر 2014 به حصول سریع یک توافق منجر خواهد شد، مذاکرات هسته‌ای از آن زمان پیشرفت ناچیزی داشته است. با این حال مذاکره کنندگان تا آخر ژوئن 2015 فرصت دارند تا به یک توافق جامع با جزییات کامل برسند.

سناتور منندز در ادامه این نامه تأکید کرده است: ما هنوز تردید داریم که ایران تا 24 مارس امتیازاتی که به جهان اطمینان دهد برنامه هسته‌ای‌اش ماهیت کاملاً صلح‌آمیز دارد را بدهد اما ما از اوباما که می‌گوید تحریم‌های جدید این مذاکرات را تضعیف خواهد کرد حمایت می‌کنیم.

در این نامه هم‌چنین آمده است: ما تنها زمانی که ایران تا 24 مارس با یک چارچوب سیاسی برای توافق نهایی که در آن به تمام پارامترهای لازم رسیدگی شده موافقت نکند به قانون تحریم‌های جدید رأی موافق خواهیم داد.

این سناتور آمریکایی متذکر شده است که این ضرب‌الأجل آزمایشی است برای ارزیابی نیات ایران.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، با توجه به این‌که جمهوری‌خواهان 54 کرسی را در میان 100 کرسی در کنگره در اختیار دارند و نپذیرفتن وتوی رییس‌جمهور نیازمند 67 رأی موافق است، آن‌ها برای تصویب طرح مورد نظرشان که تحریم‌های جدید علیه ایران را در پی خواهد داشت باید موافقت تعداد زیادی از دموکرات‌های حامی اوباما را به دست آورند.

انتهای پیام

کد N699088

وبگردی