آفتاب
عضو شورای ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز:

ایجاد شبکه ملی اینترنتی برای بخش گردشگری ضروری است

ایجاد شبکه ملی اینترنتی برای بخش گردشگری ضروری است

عضو شورای ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز بر ضرورت ایجاد شبکه ملی اینترنتی برای بخش گردشگری تاکید کرد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکتر حمید ضرغام بروجنی، عضو شورای ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز در توضیح نقشی که فناوری در حوزه گردشگری ایفا می‌کند، گفت: گردشگری، فرصت مناسبی برای دستیابی به توسعه اقتصادی و رفاه اجتماعی است. فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) نیز ابزار مهمی برای بهره گیری از فرصتهای توسعه گردشگری ناشی از ادغام و تقویت زنجیره ارزش گردشگری محلی به شمار می‌رود.

ضرغام در بیان اهمیت دانش مدیریت نوین اظهار کرد: واقعیت این است که جهان، در دوران ما با تغییرات و چالش‌های بنیادی‌ای مواجه است که سیاستها و استراتژی‌های نوآورانه‌ای را طلب می‌کند. در این شرایط، دولتها، کسب و کارها، مجامع علمی و جامعه مدنی در مسائل مهم توسعه، نیاز به عطف توجه به دانش مدیریت نوین دارند.

وی افزود: این مدیریت مدرن و نوین به مجموعه ای از عملکردهای مدیریت اطلاق می‌شود که تضمین کننده رفتار مبتنی بر اخلاق حرفه‌ای، مدیریت آگاهانه خطرات، خطوط روشن پاسخگویی، نظارت بر منابع و هزینه‌ها و ارزیابی نتایج در برابر اهداف اعلام شده است.

عضو شورای ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز با اشاره به این موضوع که مدیریت نوین را نباید یک وضعیت نهایی تلقی کرد، گفت: مدیریت نوین فرایند مداومی است که تغییرات در محیط کسب و کار را تنظیم و با شیوه‌های مدیریت درحال ظهور تطبیق می‌دهد.

این فعال حوزه گردشگری در همین راستا ادامه داد: بنابراین محیط گردشگری که ما در مدیریت آن سهیم شده‌ایم، متاثر از چندین تغییر شامل پیشرفتهای فناوری، دسترسی سریع وهمگانی به دانش، اطلاعات و به اشتراک گذاری آن، افزایش انتظارات مردم و گردشگران در خصوص شفافیت برنامه‌ها و پاسخگویی در مورد نتایج و پیچیدگی فزاینده روابط کسب و کار و مشارکت است.

ضرغام افزود: این تغییرات تاثیر عمیقی بر چگونگی رفتار ما در تصمیم گیری، تنظیم برنامه‌ها و خدمات و نظارت، کنترل و ارزیابی برنامه‌هایی که مجری آنها هستیم، دارد.

دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به مهمترین اقداماتی که تا کنون با موفقیت دنبال شده است، گفت: برگزاری همایش «گردشگری و آب» به مناسبت روز جهانی جهانگردی و حول شعار سال سازمان جهانی جهانگردی یکی از اقدامات دنبال شده بود که با حضور رئیس سازمان متولی گردشگری کشور، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی و رئیس آکادمی علوم گردشگری صورت گرفت.

وی ادامه داد: چاپ کتاب و مجموعه مقالات منتخب همایش، تهیه کتاب وظایف و مسؤولیتهای نهادها و سازمان‌های ذی مدخل در تصمیم گیری‌های بخش گردشگری کشور و پیشنهاد تغییرات در برنامه آموزشی موجود را نیز می‌توان در راستای دیگر اقدامات انجام شده برشمرد.

ضرغام همچنین با اشاره به برگزاری نشستهای تخصصی با نمایندگان عضو کانون هماهنگی دانش و صنعت گردشگری اظهار کرد: این نشستها با هدف هماهنگی دیدگاه‌ها و آسیب شناسی تنگناها و نیازسنجی مقدماتی نیروی انسانی بخش گردشگری به تفکیک سطوح مدیریتی صورت می‌گیرد.

وی با بیان این که در ایران افرادی که مسؤول مدیریت مقصدهای گردشگری هستند با دو چالش بنیادی مواجه هستند، گفت: بازتعریف فعالیتهای مدیریت سنتی متناسب با تغییرات فناوری اطلاعات و ارتباطات و توزیع چنین ابزارهایی در بنگاه‌های کوچک و متوسط از جمله این چالش‌ها است.

عضو شورای ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز ادامه داد: در واقع فناوری اطلاعات و ارتباطات به مقصدها اجازه بهبود حضور به صورت آنلاین می‌دهد تا هم گسترده‌ر دیده شوند و هم در بازار اینترنت مشارکت جویند. علاوه براین امکان اتصال آفلاین مثل همکاری، خوشه سازی و همچنین ارتباط بین بخشی در میان عموم مردم محلی و گردشگری و بازیگران مربوط به گردشگری را هم که نیاز امروز برای رقابت در بازار گردشگری جهانی است، تسهیل می‌کند.

این فعال حوزه گردشگری در خصوص این موضوع که با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات به خصوص اینترنت، بخش گردشگری در سراسر جهان به سرعت در حال رشد است، عنوان کرد: گردشگری الکترونیکی یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در دنیای کسب و کار امروز است. به واسطه اینترنت، انقلابی در توزیع اطلاعات گردشگری و محصولات آن به وجود آورده است که سرشار از پتانسیل‌های ارزنده برای توسعه گردشگری کشور است.

ضرغام با اشاره به این که با ظهور اشکال جدید ارتباطات نوع جدیدی از گردشگری یعنی گردشگری الکترونیکی پدید آمده است که به صنعت گردشگری بین المللی تبدیل شده است، گفت: مردم در حال حاضر بسیار بیش از پیش برای جستجوی اطلاعات در مورد مقصدهای گردشگری، جستجو در اینترنت را ترجیح می‌دهند. کشورها نیز تلاش می‌کنند برای تسخیر این بازار به نسبت سهل الوصول گوی سبقت را از دیگران بربایند.

وی همچنین بیان کرد: آمارهای بین‌المللی نشان می‌دهد که به طور تقریبی 85 درصد منافع گردشگری کشورهای آفریقایی، 80 درصد منافع گردشگری کشورهای حوزه کارائیب و نزدیک به 70 درصد منافع گردشگری کشورهای آسیایی به کشورهای توسعه یافته باز می‌گردد.

دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی یک راه حل برای معکوس سازی روند فوق را بهره گیری از فرصت‌های فراهم شده توسط ICT دانست و اظهار کرد: برای ایران دستیابی نامحدود و کم هزینه به بازارهای جهانی و اطلاعات شبکه‌های تجاری گردشگری، مستلزم حضور گسترده‌تر بنگاه‌های کوچک و متوسط محلی گردشگری در شبکه‌های جهانی ICT علاوه بر خط مشی‌های خلاقانه ملی برای توسعه بخش گردشگری است.

عضو شورای ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز افزود: قابل ذکر است این حضور حول سه عنصر ابزار، روش و مشارکت شکل می‌گیرد.

وی در ادامه اظهار کرد: پرورش آگاهی عمومی از نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه و ارائه آموزش‌های مهارتی فناوری اطلاعات و ارتباطات، همچنین فراهم سازی امکان دسترسی مقرون به صرفه و با کیفیت به اینترنت و سایر فناوری‌ها و ترویج فناوری اطلاعات و ارتباطات میان شرکت‌های کوچک و متوسط از جمله راهکارهای مطرح در این عرصه است.

ضرغام در پایان تصریح کرد: راهبرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در صورت هم راستایی با استراتژی‌های توسعه ملی، دستیابی به جامعه اطلاعاتی جهانی و تحصیل منافع اقتصادی و اجتماعی مرتبط با آن را تسهیل می‌کند. اما این تنها در سایه تعهد و همکاری دولت، بخش کسب وکار، جامعه مدنی و جامعه بین‌المللی اتفاق می‌افتد.

انتهای پیام

کد N698936

وبگردی