آفتاب
اجمالی/افخم در نشست خبری هفتگی:

گفتگوها وارد بخشهای جزئی و فنی شده است/مذاکرات یکروزه استانبول

گفتگوها وارد بخشهای جزئی و فنی شده است/مذاکرات یکروزه استانبول

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، گفت: چارچوب اصلی تنظیم شده و اکنون گفتگوها وارد بخشهای جزئی و فنی شده است که لازم است که طرف ها با حسن نیت بیشتر و اراده محکم تری در مذاکرات حاضر شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست هفتگی با خبرنگاران گفت: در هفته ای که گذشت و روزهایی که در پیش داشتیم، نامه مهم مقام معظم رهبری به جوانان در اروپا و آمریکای شمالی به میزان بسیار زیادی هر روز مخاطبان بیشتری را مورد خطاب قرار داد و بازتاب بسیار زیادی در رسانه ها و شبکه های اجتماعی داشت.

افخم ادامه داد: این نامه در نوع خود یک اقدام بدیع و تاثیرگذار بود و وجه دیگری از دیپلماسی ایران و نگاه به موضوعات جهانی و همچنین نگاه ایران اسلامی به روند تحولات و تاثیرات آن را در آینده و نسل های دیگر بشری را نشان می‌دهد.

وی گفت: وزارت امور خارجه در جایگاه خود به عنوان یک وظیفه اساسی در کمک به انتشار این نامه، اقداماتی که برای معرفی دیدگاهها باید صورت می‌گرفت را در دستور کار قرار دارد. سفارتخانه ها را مامور کرده ایم که موضوع را دنبال کنند و در تماس با حوزه های مختلف، امکان برگزاری میزگرد و سمینارها با استفاده از فضایی که به وجود آمده برای روشنگری دیدگاههای جهان اسلام نسبت به مسائل مهم جامعه بشری و مسائلی که تاثیرات بسیاری در صلح و امنیت و همزیستی مسالمت آمیز ملت ها و پیروان ادیان مختلف دارد، فراهم کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، یاد و خاطره امام راحل و همه شهدا را گرامی داشت و بیان کرد: فکر می کنم هر سال بیش از سال قبل مردم نسبت به انقلاب اسلامی و تاثیرات آن در جهان آگاه می شوند و امیدوار هستیم در ۲۲ بهمن امسال نیز حضور باشکوه مردم، صحنه باعظمت دیگری را در حضور مردم رقم بزند و بتواند پیام بسیار خوب و باشکوهی را به جهانیان و ملت‌های مسلمان منتقل کند.

افخم در پاسخ به سئوالی درباره طرح غنی سازی که در مجلس مطرح شده و اینکه وزیر امور خارجه اعلام کرده که ایران تحریم های کنگره آمریکا را بی پاسخ نمی گذارد، آیا همان اندازه که بین کاخ سفید و کنگره شاهد تنش ها و تعامل‌هایی هستیم چنین اتفاقی بین وزارت امور خارجه و مجلس در ایران نیز رخ داده است؟ گفت: ما نیز گفتگوهای فشرده و جلسات متعدد و تبادل نظر با مجلس محترم داریم. این اقدام از ابتدای مذاکرات صورت گرفته که هم به دلیل جایگاه مجلس، هم ظرفیتی که وجود دارد و هم نقدها و سئوالات متعددی که دوستان نسبت به محتوا و روندها دارند، بوده است.

وی بیان کرد: طی ۱۰ روز گذشته نیز هیات مذاکره کننده جلسات موردی با برخی از افراد داشته اند و جلسات کاری نیز برگزار کرده اند و ما تلاش داریم تا بتوانیم نسبت به پیشرفت مذاکرات و روند جاری، نمایندگان محترم را قانع کنیم و آن بخش از اطلاع رسانی که نمایندگان مجلس باید از آن مطلع باشند در اختیارشان قرار دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوال دیگری در این باره که آیا در تحولات یمن، تهران با صنعا تماسی برای کمک به حل بحران داشته است، گفت: تحولات یمن را دنبال می کنیم و کاملا مراقب روندها هستیم و با حساسیت موضوع را دنبال می کنیم. البته مواضع را اعلام کردیم و خواهان پایبندی همه طرف ها به موافقتنامه صلح هستیم.

افخم ادامه داد: ما معتقدیم چنانچه موافقتنامه اجرا شود راهی برای خروج بحران جاری است و خواهان آن هستیم که همه طرف ها نسبت به موافقتنامه و توافقات به عمل آمده پایبند باشند و در آن صورت روند سیاسی می تواند به ملت بحرین کمک کند و آمادگی گروه های مختلف برای این کار بسیار ضروری است و امیدوار هستیم که همه طرف ها برای کمک به اجرای کامل و هر چه بهتر موافقتنامه گام بردارند.

وی در پاسخ به سئوال دیگری درباره وعده وزیر امور خارجه برای دستیابی به توافق نهایی تا تاریخ پیروزی انقلاب و همچنین مذاکرات آتی، بیان کرد: فردا معاونان وزیر امور خارجه کشورمان در استانبول با معاونان سه کشور اروپایی مذاکراتی را خواهند داشت که این مذاکرات یکروزه خواهد بود که هم شامل یک مذاکرات جمعی است و هم احتمال دارد دیدارهای جداگانه با معاونان وزرا در استانبول صورت گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران و جناب آقای دکتر ظریف تاکید داشته اند که ما تمایل داریم هر چه سریعتر به تفاهم برسیم و اینکه از هر فرصتی برای گفتگو و پیشرفت مذاکرات و کمک به روند جاری استفاده می کنیم و این بخش از کار طی یک ماه گذشته صورت گرفته و ما از هر فرصتی برای بررسی روندها و اینکه راه حل‌هایی برای موضوعات سخت‌تر که فاصله بین طرفین وجود دارد، پیدا شود.

افخم ادامه داد: گروه های کارشناسی کاملا فعال هستند. تیم مذاکره کننده ایران ابتکارات و پیشنهاداتی را نیز برای خروج از بخش هایی که مذاکرات در آن نقاط دارای مشکل است مطرح کردند. طرف های مذاکراتی باید بیشتر به این نکات ارائه شده و پیشنهادات تیم ایرانی توجه کنند و در مجموع در مسیری هستیم که امیدواریم با گفتگوهای بیشتر و کار کارشناسی امکان تفاهم سیاسی حاصل شود و به سمت حل و فصل موضوع حرکت کنیم. گرچه مذاکرات بسیار پیچیده، سخت و حساس است و فاصله بین طرف ها اندکی کم شده اما همچنان نیازمند گفتگو و مذاکره است .

وی افزود: همان طور که دیروز نیز آقای ظریف مطرح کردند چارچوب اصلی تنظیم شده و اکنون گفتگوها وارد بخش های جزئی و فنی شده است که لازم است که طرف ها با حسن نیت بیشتر و اراده محکم تری در مذاکرات حاضر شوند و کمک کنند که در آن بخش از جزئیات نیز موضوعات حل و فصل شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سئوال که آیا محمود عباس قرار است به ایران سفر کند و در سفر وی در چه موضوعاتی بحث خواهد شد، گفت: ما هم این خبر را دیده ایم اما هنوز چیز بیشتری از جزئیات این خبر در اختیار نداریم.

افخم در پاسخ به این سئوال که آیا تغییر پادشاه عربستان در روابط ایران و عربستان، تغییری ایجاد خواهد کرد،اظهار داشت: شاهد سفر آقای ظریف برای تسلیت به مقامات سعودی بوده ایم. جمهوری اسلامی ایران کماکان خواهان روابط بسیار خوب با همسایگان خوب است و این روابط علاوه بر آنکه دارای اهمیت دوجانبه است می‌تواند کمک کند که ظرفیت های بیشتری برای توسعه روابط ایجاد شود. همچنین روابط بین ایران و عربستان برای کمک به حل مسائل منطقه و یاری بیشتر برای حل موضوعات بسیار ضروری است.

وی گفت: در هر حال این تمایل و خواست جمهوری اسلامی ایران بسیار جدی است و امیدواریم که هم عربستان و هم همه همسایگان ما در این مسیر فعال تر حرکت کنند.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در این باره امیر عبداللهیان درباره شهادت الله دادی گفته است که رژیم صهیونیستی وارد خطوط قرمز ایران شده و اینکه آیا این موضوع می تواند حل و فصل مسائل سیاسی لبنان را به تاخیر بیندازد و در این باره تاثیرگذار باشد، بیان کرد: ما اعلام کرده ایم که از ظرفیت های سیاسی خود در مجامع بین المللی در خصوص این موضوع استفاده می کنیم. آقای الله دادی در یک ماموریت مستشاری حضور داشتند و رژیم صهیونیستی در یک عملیات تروریستی چنین مساله ای را بوجود آورد و موجب شهادت مبارزان مقاومت اسلامی شد.

افخم با بیان اینکه از طریق مجاری دیپلماتیک این امر را پیگیری می کنیم، تصریح کرد: دنیا باید متوجه شود که تهدیدات واقعی کجا است. امروز جهان با افراطی گری، تروریسم و تروریسم دولتی مواجه است و تهدید واقعی را باید همه کشورها بشناسند و برای کمک به ایجاد امنیت در یک مسیر درست حرکت کنند. ما از مجامع بین المللی، راههای دیپلماتیک و مجاری سیاسی موضوع را دنبال می کنیم.

افخم در پاسخ به سئوال دیگری درباره اولین اظهارنظر پادشاه عربستان درباره موضوع هسته ای ایران در گفتگو با رئیس جمهور آمریکا مبنی بر نگرانی از سلاح هسته ای ایران بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در دکترین دفاعی بحث سلاح هسته ای را ندارد و موضوع فعالیت های هسته ای ما کاملا صلح آمیز و برنامه ما بر همین اساس است.

وی ادامه داد: پیشرفت و توسعه جمهوری اسلامی ایران با استفاده از فناوری هسته ای مدنظر است و این موضوع و اظهارنظرها باید به سمت واقعیت های منطقه و واقعیت های جمهوری اسلامی ایران پیش برود و فکر می کنم شاید کدها نیز کامل نقض نشده و در خبر تنها بخشی از صحبت ها شده است. ممکن است نقل قول کامل نبوده باشد؛ در عین حال خواهان توسعه و پیشرفت مناسبات، همکاری‌های منطقه ای و همکاری هر چه بیشتر کشورهای منطقه برای کمک به صلح و امنیت هستیم و فناوری صلح آمیز هسته ای ایران و هرگونه توافق کمک کننده به صلح، ثبات و امنیت هر چه بیشتر منطقه در سطوح دیگر است و هیچ کس از توافق هسته ای ایران ضرر نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: امیدوارم همه کشورها به سمت واقع بینی و واقع نگری حرکت کنند.

افخم در پاسخ به سئوال دیگری درباره مصاحبه سفیر ایران در روسیه و اظهارامیدواری برای سفر پوتین به ایران در سال ۲۰۱۵ و همچنین سفر وزیر دفاع روسیه به تهران و اعلام حل مسئله اس ۳۰۰ بیان کرد: ایران و روسیه دو کشور همسایه هستند که در موضوعات مختلف در حوزه های گوناگون فعال هستند و روابط دوجانبه بین دو کشور برقرار است و درصدد هستیم این روابط را به سطوح عالی رسانده و از همه ظرفیت ها استفاده کنیم.

وی ادامه داد: بر این اساس هم شاهد تبادل هیات های سیاسی، اقتصادی و تجاری در حوزه های مختلف هستیم. اینکه تهران و مسکو بتوانند نقش خوبی را در منطقه ایفا کنند و علاوه بر موضوعات دوجانبه در سطح بین المللی و منطقه ای نیز حضور فعالی داشته باشند، موضوع مورد توجه و خواست دو کشور است، در عین حال شاهد ارتقای سطح تبادلات و مناسبات نیز هستیم و سطوح عالی هیات ها مبادله شده و رفت و آمدها و تماس ها و مشورت ها بین دو کشور برقرار است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: امیدوار هستیم سفر آقای پوتین در زمان مناسب خود انجام شود. سفر روسای کشورها وزن و ظرفیت جدیدی را برای روابط دوجانبه برقرار می کند و نشانه پیشرفت و سرعت روابط است. زمان دقیق این سفر هنوز مشخص نیست، امیدواریم در زمان مناسب خود انجام شود که البته مقدمات بسیاری را می طلبد که بتواند شتاب بهتر و حرکت عملی جدید در روابط جدید ایجاد شود.

افخم ادامه داد: در حوزه اس ۳۰۰ نیز توافقاتی شده است که کمک می کند راه حلی برای این موضوع پیدا شود، لذا به دست آوردن راه حل برای حل موضوع موشک‌های اس ۳۰۰ در دستور کار طرفین قرار دارد.

وی درباره موضع ایران در قبال ادامه حملات رژیم صهیونیستی به منطقه قنیطره در سوریه اظهار داشت: در این‌باره اخبار ضد و نقیضی وجود داشته است که ما در انتظار اخبار جدیدتری هستیم و چنانچه تجاوز به خاک سوریه صورت گیرد، این تجاوزات کاملا محکوم است و چون در این منطقه تروریست ها نیز فعال هستند باید با هوشیاری نسبت به اخبار و اتفاقات آن منطقه توجه ویژه شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات سناتور آمریکایی مبنی بر اینکه توافق ایران و ۱+۵ باید شامل تعهدات ایران فراتر از پروتکل الحاقی باشد، خاطرنشان کرد: این موضوعات در داخل آمریکا مطرح است. ما پیش از این نیز اعلام کرده ایم که علاوه بر اینکه این موضوع داخلی آمریکا است، در عین حال ابزار تحریم کارآمدی خود را از دست داده است و امیدوار هستیم واقع بینانه و متناسب با آثار و نتایج عملی که این سیاست اشتباه داشته، به موضوعات توجه شود.

افخم افزود: طرح این موضوع در مباحث داخلی آنها است که همچنان مطرح می شود. اینکه آیا این طرح تصویب شود و واکنش دولت آمریکا چه باشد، مجموعه مسائلی است که در چنین اقداماتی مورد توجه قرار می گیرد. ما نیز اخبار را دنبال می کنیم و این اظهارنظرها و تحرکاتی که وجود دارد را مورد توجه داریم اما در عین حال یک روند وجود دارد که در زمان مقتضی نسبت به این روند جمع بندی داشته و موضع گیری کنیم.

وی در پاسخ به سئوال دیگری درباره توافق امنیتی و دفاعی ایران و روسیه و تاثیر آن در استقلال ایران و همچنین مذاکرات هسته ای، بیان کرد: بحث منافع ایران در هر قراردادی و تعامل دوجانبه ای، یکی از موضوعات حساس و مورد توجه است و حتما در همه گفتگوها و تفاهمات و قراردادها و هر گونه توافقی توجه به منافع جمهوری اسلامی ایران و امنیت ما از خطوط اصلی است و نباید در این باره هیچ تردیدی وجود داشته باشد که احیانا گفتگو و یا تفاهمی صورت گیرد که به چنین موضوعاتی تسری پیدا کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: مسئولان جمهوری اسلامی ایران با حساسیت موضوع را مورد توجه دارند. در مذاکره و کار کارشناسی اولین خط قرمز، حفظ منافع است و منافع هر چه بیشتر هنری است که کارشناسان و مذاکره کنندگان می توانند به دست آورند و معمولا این یک امر بدیهی است و متناسب با ظرفیت کشورها به ویژه در حوزه ایران و روسیه که یک کشور همسایه بزرگ است، این همکاری ها مکمل یکدیگر است، در عین حال در برخی موضوعات منطقه ای و بین المللی نیز اشتراک نظر داریم و نسبت به کارگیری این ظرفیت و حل و فصل بحران ها و حضور فعال تر در جوامع بین المللی این تفاهمات کمک می کند که دیدگاههای دو کشور در حوزه های دیگر نیز به هم نزدیک شود.

ادامه دارد....

کد N698688

وبگردی