آفتاب

عکس‌هایی که هیچ وقت چاپ نشد/ اثری متفاوت در سیزدهمین دوسالانه عکس

عکس‌هایی که هیچ وقت چاپ نشد/ اثری متفاوت در سیزدهمین دوسالانه عکس

در سیزدهمین دوسالانه عکس ایران که به نمایش عکس‌های خلاقه و هنری اختصاص یافته است، اثری ارائه شده که تنها یک نگاتیو عکاسی است از یک جنگل سوخته که هیچ گاه ظاهر نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، موزه هنرهای معاصر تهران پس از سالها ممانعت از نمایش آثار دوسالانه ها در این موزه به تازگی پذیرای سیزدهمین «دوسالانه عکس ایران» شده که در این دوره به عکاسی خلاقه و هنری توجه شده است تا به زعم مسئولان این دوسالانه، شایستگی نمایش در موزه هنرهای معاصر تهران را پیدا کند.

در میان آثار این نمایشگاه در همان گالری های ابتدایی، مخاطبان و بازدیدکنندگان با یک اثر کاملاً متفاوت روبرو می شوند که درون یک قاب مربع سفید رنگ تنها یک فیلم نگاتیو عکاسی را مشاهده می کنند همراه با یک نوشته با این مضمون : دوازده فریم مربع سیاه و سفید از جنگل سوخته گلستان که هیچ وقت ظاهر نشد.

رضا شریفی هنرمند این اثر است که در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ارائه این تابلو به این شیوه متفاوت توضیح داد: من احساس کردم که عکاسی از یک جنگل سوخته تصویری است که بارها و بارها همگان دیده اند و در خاطره جمعی همه ثبت شده است. از پیرمرد و پیرزن گرفته تا یک بچه 10 ساله با شنیدن کلمه جنگل سوخته، تصویری از آن بلافاصله در ذهنش شکل می گیرد.

وی افزود: همیشه دوست داشتم که تصویری از یک جنگل سوخته را عکاسی کنم، اما به هر حال این امکان فراهم نشد. به این فکر کردم که با توجه به آتش سوزی جنگل گلستان که طی چندین مرحله در سال های اخیر رخ داد، این اثر را خلق کنم. 

شریفی با اشاره به ذهنیت خود در ساختن تصاویر ذهنی مخاطب از این واقعه بیان کرد: من دوست داشتم که بیننده تصاویر ذهنی خود را از این جنگل سوخته بسازد، تصاویری که هیچ گاه تمام نشود و به صورت سیال همیشه ادامه داشته باشد، اگر من تصویری را از یک جنگل سوخته ثبت کنم تنها یک تصویر است که از نگاه من ارائه شده است و من دوست داشتم که بیننده تصاویر ذهنی خود را از این موضوع بسازد و  این کار خلق شد و فیلم آن هم هیچ گاه ظاهر نشد.

این هنرمند عکاس که به شیوه آنالوگ عکاسی کردن را 15 سال قبل آغاز کرده، در ادامه درباره نوشته ای که زیر این فیلم نگاتیو عکاسی روی تابلو ثبت کرده است، توضیح داد: من علاقه خاصی به فرم 6 در 6 و قطع مربع دارم و قرار بود این عکس ها نیز به شکل سیاه و سفید و در ابعاد مربع چاپ شود که سرانجام از آن صرف نظر کردم و به جای آن زیر این فیلم که هیچ گاه ظاهر نشد نوشتم: دوازده فریم مربع سیاه و سفید از جنگل سوخته گلستان که هیچ وقت ظاهر نشد.

کد N698588

وبگردی