آفتاب

انتقاد رئیس مجلس نمایندگان و رهبر اکثریت سنای آمریکا از استراتژی اوباما در خاورمیانه

انتقاد رئیس مجلس نمایندگان و رهبر اکثریت سنای آمریکا از استراتژی اوباما در خاورمیانه

رئیس مجلس نمایندگان و رهبر اکثریت سنای آمریکا در جریان حضور مشترکشان در برنامه‌ای تلویزیونی صریحاً از استراتژی رئیس‌جمهوری کشورشان برای شکست داعش و دیگر تهدیدهای تروریستی در خاورمیانه انتقاد کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه بیزینس تایمز، جان بوئنر، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در ارزیابی سختگیرانه سخنرانی سالانه باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا و با اشاره به حملات تروریستی اخیر در پاریس و دیگر نقاط جهان در برنامه شبکه سی‌.بی.اس گفت: رئیس‌جمهور تنها چند دقیقه برای صحبت درباره این تهدید تروریستی که ما به عنوان مردم آمریکا با آن مواجه هستیم، وقت گذاشت. این مشکل در سراسر جهان رو به افزایش است و اوباما در تلاش است تا به گونه‌ای عمل کند که انگار مشکل بزرگی وجود ندارد. اگر ما به شیوه گسترده‌تر و دقیق‌تری به این مشکل رسیدگی نکنیم، به تهدیدی بزرگ برای سرزمین ما تبدیل می‌شود.

در همین برنامه میچ مک کانل، رهبر اکثریت سنا گفت: آمریکا و متحدانش قطعاً شکست خواهند خورد مگر آنکه رویکرد کنونی اوباما را که به حملات هوایی استراتژیک علیه تروریست‌های داعش در عراق و سوریه و تلاش‌ها برای به خدمت گرفتن و آموزش مخالفان میانه‌رو سوری برای مبارزه مستقیم زمینی با تروریست‌های داعش متکی است، رها کنند. آمریکا در حال حاضر حدود 2300 نیرو در عراق دارد اما آنها در اصل امنیت و توصیه‌های لازم را برای دولت عراق فراهم می‌کنند و از درگیری‌ها کنار می‌ایستند.

وی افزود: همان‌طور که بوئنر اشاره کرد این درگیری نیازمند نیروهای زمینی است. اما سوال اینجاست که نیروهای زمینی کدام کشور؟ فکر می‌کنم اشتباه بسیار احمقانه‌ای است که پیشاپیش درباره کارهایی که انجام می‌دهیم صحبت کنیم. در حال حاضر هیچ‌کس از استفاده از نیروهای زمینی آمریکا در این درگیری حمایت نمی‌کند. اما چرا بخواهیم درباره کارهایی که در آینده انجام می‌دهیم یا نمی‌دهیم به دشمنانمان اطلاع دهیم؟

در همین حال جمهوری‌خواهان نیز اخیراً نظرات خود را درباره اینکه اگر زمام امور کشور را به دست داشتند چگونه به بحران‌های کنونی واکنش نشان می‌دادند مطرح کردند.

جان مک کین، رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا و سخنگوی ارشد جمهوری‌خواهان در امور نظامی و استراتژی ضمن انتقاد از روش رسیدگی اوباما به بحران‌های عراق، سوریه، یمن و نقاط دیگر کشور مدعی شد: اوباما و مشاوران ارشدش حقیقت را نمی‌بینند.

وی افزود: در نتیجه استراتژی وجود ندارد. آنها دچار توهم هستند که اقداماتی که انجام می‌دهند، موفقیت‌آمیز است. ما به نیروهای زمینی بیشتری نیاز داریم، می‌دانم که هضم این مساله برای آمریکایی‌ها دشوار است اما این به معنای اعزام نیروهای ویژه، تبادل اطلاعات و دیگر توانایی‌هاست.

مک کین، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2008 میلادی از طرف جمهوری‌خواهان، یکی از حامیان بزرگ تصمیم جورج واکر بوش، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا برای اعزام نیرو در جنگ آمریکا در عراق است.

وی گفت: تصمیم اوباما برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از عراق در سال 2011 میلادی خلاء قدرتی را به وجود آورد که راه را برای تروریست‌های داعش برای تصرف بخش اعظم این کشور هموار ساخت. ما باید در خاورمیانه نیروی زمینی داشته باشیم. ما باید توانایی آموزش در این منطقه را داشته باشیم. ما نمی‌توانیم افراد جوان در سوریه را آموزش داده و آنها را برای مقابله با دولت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه به این کشور اعزام کنیم.

انتهای پیام

کد N698395

وبگردی