آفتاب

رضایت آمریکا از پیام فیدل کاسترو درباره روند بهبود روابط واشنگتن-هاوانا

رضایت آمریکا از پیام فیدل کاسترو درباره روند بهبود روابط واشنگتن-هاوانا

آمریکا از پیام با تاخیر فیدل کاسترو رهبر پیشین کوبا در رابطه با تجدید روابط حسنه میان واشنگتن-هاوانا استقبال و آن را نشانه‌ای از تغییر در کوبا توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، در پی انتشار نامه‌ای از سوی فیدل کاسترو رهبر سابق کوبا، "جن ساکی" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران گفت: ما اشاره وی به «هنجارها و اصول بین‌المللی» را نشانه‌ای مثبت می‌دانیم. واشنگتن هم‌اکنون منتظر است که دولت کوبا آن هنجارها و اصول بین‌المللی را برای ایجاد کوبایی دموکراتیک، با ثبات و سعادتمند اجرا کند.

هفته گذشته عالی‌ترین هیات آمریکا طی 35 سال گذشته مذاکره با مقام‌های کوبایی را در هاوانا آغاز کرد و هدف از آن عادی‌سازی روابط دوجانبه، بازگشایی سفارت‌ها و لغو برخی از محدودیت‌های مسافرتی عنوان شد.

جن ساکی در ادامه تاکید کرد: هنوز کارهای بسیاری باقی مانده است و آمریکا مقام‌های کوبایی را برای سفر طی هفته‌های آتی به واشنگتن دعوت کرده است تا مذاکرات ادامه یابد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تاریخ مشخصی برای این سفر اعلام نکرد.

فیدل کاسترو 88 همچنان از نفوذ بالایی در این کشور حوزه کارائیب برخوردار است. اواخر روز دوشنبه رسانه‌های دولتی کوبا نامه‌ای را به نقل از وی منتشر کردند که پس از اغاز دور اول مذاکرات میان هاوانا و واشنگتن بود. فیدل کاسترو در نامه خود اعلام کرد که به آمریکایی‌ها اعتماد ندارد و با آنها صحبتی نکرده است. با این حال وی از روند آشتی میان دو کشور انتقاد نکرد و برعکس از راه‌حل صلح‌آمیز حل اختلافات میان «دشمنان سیاسی» دفاع کرد. لحن نامه وی به‌گونه‌ای بود که به نوعی عادی‌سازی روابط با کوبا را تایید می‌کرد.

انتهای پیام

کد N697855

وبگردی