آفتاب
ظریف در پاسخ به مهر مطرح کرد:

ماه مارس زمانی مناسب برای دستیابی به توافق/صبر ایران بی انتها نیست

ماه مارس زمانی مناسب برای دستیابی به توافق/صبر ایران بی انتها نیست

وزیر امورخارجه با تاکید بر اینکه ماه مارس تاریخ خوبی برای دستیابی به توافق است، گفت:احساس می کنم ضرورت دارد اگر طرف غربی به دنبال دستیابی به توافق است سریع تر اقدام کند چون بالاخره زمان محدود است.

محمد جواد ظریف در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص اظهارات اخیر رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ مبنی بر بررسی مذاکرات هسته ای ایران در یکی از نشست های این کنفرانس با حضور وزاری خارجه اروپا، گفت: هنوز برگزاری این نشست مشخص نیست. البته سال گذشته هم که من در کنفرانس امنیتی مونیع شرکت کردم یکی از جلسات در مورد مذاکرات هسته ای ما بود و من در آن جلسه حضور داشتم اما سایر مذاکره کنندگان غربی در آن جلسه حضور نداشتند.

وی ادامه داد: از آمریکا، یک سناتور حضور داشت، از آژانس بین المللی انرژی اتمی هم آقای آمانو بود ولی مذاکره کنندگان کشورهای ۱+۵ در نشست بررسی مذاکرات هسته ای ایران در کنفرانس امنیتی مونیخ حضور نداشتند.

وزیر امورخارجه تصریح کرد: اطلاع ندارم که در میزگردی که من حضور دارم چه کسان دیگری حضور خواهند داشت ولی روز یکشنبه میزگردی در مونیخ تشکیل خواهد شد و بنده حضور خواهم داشت و احتمال اینکه یکی از موضوعات آن میزگرد موضوع انرژی هسته ای ایران باشد، وجود دارد.

وی تاکید کرد: اینکه در کنفرانس امنیتی مونیخ موضوعی بررسی شود به معنای امنیتی کردن آن موضوع نیست.

ظریف ادامه داد: پرونده هسته ای ایران ۷ سال پیش به شورای امنیت سازمان ملل رفته بود و بالاخره وجود یک موضوعی در شورای امنیت سازمان ملل متحد معنایی می دهد که اتفاقا تمام تلاش دولت یازدهم و گروه مذاکره کننده ما این بوده است که نشان دهد انرژی هسته ای ایران موضوع امنیتی نیست بلکه در خصوص حقوق فناوری ایران است تا از حالت امنیتی که اقدامی غیرقانونی و نابحق بوده، خارج شود.

وزیر امورخارجه اظهار داشت: ایران از هر فرصتی استفاده می کند که پرونده هسته ای ایران را امنیتی زدایی کند.

ظریف در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص ادعای رسانه های غربی مبنی بر امکان دستیابی به توافق در ماه مارس، گفت: احساس می کنم ضرورت دارد اگر طرف غربی به دنبال دستیابی به توافق است سریع تر اقدام کند چون بالاخره زمان محدود است و صبر جمهوری اسلامی هم برای رسیدن به راه حل بی انتها نیست.

وزیر امورخارجه با تاکید بر اینکه ماه مارس تاریخ خوبی برای دستیابی به توافق است، گفت: اعتقاد دارم اگر اراده سیاسی در طرف مقابل برای اجرای مفاد توافق ژنو وجود داشته باشد، دستیابی به توافق امکان پذیر است.

وی ادامه داد: توافق نامه ژنو دو هدف برای ما تعیین کرده است اول اینکه برنامه هسته ای ایران صرفا صلح آمیز باشد یعنی فعالیت های هسته ای وجود داشته باشد ولی فقط صلح آمیز باشد و دوم اینکه تحریم ها برداشته شود.

ظریف تاکید کرد: اگر غرب به این دو توافق وفادار باشد رسیدن به راه حل کار دشواری نیست.

وزیر امورخارجه گفت: در حال حاضر نیز در کلیات این دو موضوع توافق شده است یعنی برنامه هسته ای ایران در حد غنی سازی خواهد بود، هیچ یک از تاسیسات هسته ای ایران بسته نخواهد شد، تحریم ها برداشته می شود و بحث نظارت ها طبق توافق ژنو وجود دارد.

ظریف گفت: البته برای ما طبیعی است که نظارت هایی را طبق مقررات بین المللی برای اعتماد سازی بپذیریم اما راجع به جزئیات اینکه تحریم ها چه وقت برداشته می شود و در برابر چه اقداماتی این کار انجام می شود به نظر من کاملا مشخص است اما هنوز طرف مقابل روی این موضوعات توافق نکرده است.

 

کد N697839

وبگردی