آفتاب

درگیری پلیس و معترضان مخالف دولت در خیابانهای پایتخت کوزوو

درگیری پلیس و معترضان مخالف دولت در خیابانهای پایتخت کوزوو

کوزوو امروز(سه شنبه) شاهد بدترین اعراضات ضد دولتی از زمان جدایی از صربستان در سال 2008 بود و خیابانهای پایتخت این کشور صحنه درگیری میان نیروهای پلیس ضد شورش و معترضان شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، پلیس کوزوو علیه هزاران تن از معترضان مخالف دولت این کشور که خواهان استعفای یکی از وزیران دولت بودند، متوسل به گاز اشک آور و ماشینهای آب پاش شد.

این معترضان پس از آنکه آلکساندر جابلانوویچ، یکی از وزرای دولت کوزوو، ارتکاب جرایم جنگی علیه آلبانیایی تبارها در زمان جنگ سالهای 1998 و 1999 با صربستان را رد کرد، خواهان استعفای وی شدند.

در تظاهرات امروز در خیابانهای شهر پریستینا، پایتخت کوزوو، معترضان به سوی افسران پلیس در اطراف مقر دولت سنگ و اشیای دیگر پرتاب کردند.

افسران پلیس نیز با استفاده از گاز اشک آور و ماشین آب پاش اقدام به متفرق کردن حدود 2000 معترضی که به دعوت احزاب سیاسی مخالف دولت به خیابانهای مرکز شهر پریستینا آمده بودند، کردند.

نزدیک یک هفته است که احزاب مخالف دولت کوزوو در سراسر این کشور به سازماندهی تظاهرات پرداخته و خواهان کناره گیری آلسکاندر جابلانوویچ که یک صرب تبار است هستند.

اظهارات او در ناچیز شمردن نقش صربستان در جنگ سالهای 1998 و 1999 باعث خشم خانواده های حدود 1000 آلبانیایی تباری که همچنان به سبب این جنگ مفقود الاثر هستند شد.

معترضان همچنین به عقب نشینی دولت از مناقشه بر سر سرنوشت یک معدن بزرگ که مورد ادعای صربستان نیز قرار دارد اعتراض دارند.

کوزوو که 90 درصد جمعیت 1.8 میلیون نفری آن آلبانیایی تبار هستند در سال 2008 از صربستان جدا شد و اعلام استقلال کرد و بیش از 100 کشور آن را به رسمیت شناختند.

انتهای پیام

کد N697555

وبگردی