آفتاب

ایاد علاوی: ما مقابل آخرین فرصت برای نجات عراق قرار داریم

ایاد علاوی: ما مقابل آخرین فرصت برای نجات عراق قرار داریم

معاون رئیس‌جمهوری عراق طی سخنانش از نبود یک استراتژی مشخص در عراق برای مقابله با داعش ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ایاد علاوی، معاون رییس‌جمهور عراق در گفت‌وگویی با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط به بررسی اوضاع کنونی عراق و دیگر مسائل مهم پرداخت.

ایاد علاوی در خصوص اوضاع امنیتی عراق اظهار کرد: درخصوص حرف‌هایی که درباره آزادی سریع موصل و دیگر مناطق عراق از سوی برخی مسوولان گفته شده باید گفت که اغراق‌هایی صورت گرفته چراکه من با توجه به اطلاعات موجود متوجه شده‌ام که تاکنون استراتژی مشخص و کاملی برای نابودی داعش وجود نداشته است.

وی افزود: حتی تلاش‌های اطلاعاتی و بمباران‌های هوایی ائتلاف نیز بسیار محدود بوده و مانع پیشروی گسترده داعش نشده است.

علاوی در ادامه تصریح کرد: نیروهای زمینی عراق باید مانند نیروهای ویژه برای هدف قرار دادن مراکز تحت کنترل داعش آمادگی لازم و کافی را داشته باشند که این اتفاق هنوز عملی نشده است مساله مهم هم‌اکنون چگونگی ضربه به این گروه تروریستی است.

وی تصریح کرد: گروه تروریستی داعش نتیجه ضعف ساختارهای جامعه و دودستگی‌ها در عراق است که در نتیجه سیاست‌های طائفه‌گرایی سر برآورده است.

علاوی اظهار کرد: درخصوص اوضاع کنونی عراق دو روند اصلی وجود دارد اول مساله توانایی نظامی است که طبعاً امر مهمی است و مساله دوم این است که ما چگونه می‌توانیم علیه این گروه تروریستی پیروز شویم و چگونه علیه آنها یکپارچه شویم که این امر نیز نیازمند یک استراتژی جامع برای مبارزه با داعش است. به همین خاطر من معتقدم که این درگیری‌ها زمان زیادی می‌برد و هنوز مشخص نیست که پس از بیرون کردن داعش از این مناطق چه تغییراتی در سیاست‌های کشور اعمال می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه آیا تاکنون بسیج کردن نیروهای مردمی و قبایل در استان‌ها برای نابودی داعش تاثیری داشته یا خیر، اظهار کرد: حقیقتاً این افراد نماینده بخشی از جامعه هستند و با احترام به انتخاب آنان توسط دولت آنها نمایندگان سران اصلی تاثیرگذار در کشور نیستند. مساله گزینشی کردن انتخاب افراد در مقابله با داعش باعث شکاف در جامعه و دودستگی‌های بیشتر می‌شود.

وی افزود: مقامات بغداد و کشورهای عضو ائتلاف ضدداعش نیز بارها هشدار دادند که اعتماد به یک گروه خاص و توجه نکردن به ساکنان مناطق کشور در مقابله با داعش به خطرات و دودستگی‌های واقعی در جامعه منجر می‌شود و هنوز نیروهایی وجود دارند که برای مقابله با داعش به آنها بی‌توجهی شده است.

علاوی در ادامه اظهار کرد: ما و تقریباً تمام سران سیاسی کشور بر سر تشکیل گارد ملی آن هم طبق چارچوب قانون توافق کرده‌ایم اما این امر به تاخیر افتاد و هنوز پیش‌نویس قانون آن به دولت ارائه نشده که این مساله برای آینده کشور بسیار خطرناک است.

وی افزود: خطر دیگری که امنیت این استان‌ها را به خطر می‌اندازد مساله پاکسازی‌های مذهبی در این مناطق است که متاسفانه به بدتر شدن اوضاع عراق منجر می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه کسی اقدام به پاکسازی‌های نژادی و مذهبی می‌کند، گفت: برخی شبه‌نظامیان و افراد خارج از چارچوب قانون و طرف‌های نامشخص دست به اینکار می‌زنند که در نتیجه آن برخی مناطق مثل جرف الصخر، المدائن و مناطق نزدیک به ابوغریب شاهد مهاجرت گسترده بسیاری از مردم این مناطق بوده است و افراد زیادی در مدارس و کلیساها و مساجد آواره شدند که همه اینها نتیجه نبود یک سازمان امنیتی مناسب در کشور است تا اوضاع را سامان دهد.

علاوی گفت: من متوجه نبود وقت کافی هستم و با وزیران دفاع آمریکا و انگلیس و برخی کشورهای عربی درخصوص آموزش نیروها صحبت کردم. ما منتظریم تا پیش‌نویس این قانون به ثمر برسد و نیروهای گارد ملی در چارچوب نیروهای مسلح و تحت نظارت کامل نه‌ تنها در برخی از آنها بلکه در تمام مناطق کشور وارد عمل شوند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کسی هست که از تشکیل گارد ملی هراس داشته باشد و آن را باعث بدتر شدن اوضاع کشور بداند، افزود: خیر اگر قانون مشخص در این خصوص صادر شود طبعاً میزان اختیارات و مساله مسلح کردن آنها نیز مشخص می‌شود و دولت بر آن نظارت کامل خواهد داشت. هرچند که در این رابطه ممکن است برخی نگرانی‌ها درخصوص نظامی شدن کشور و ایجاد چنددستگی‌ها وجود داشته باشد.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه آیا برقراری آشتی ملی در عراق امکان‌پذیر است یا خیر، تصریح کرد: مشارکت من در امور حکومت و دولت چندین دلیل داشت. ابتدا اینکه سران سیاسی کشور برای مشارکت از من درخواست کردند علت دوم اینکه آشتی ملی از دغدغه‌های اصلی من است و اینکه اگر عراق از این مرحله بهره کافی را نبرد در آستانه فروپاشی قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: به نظر من این آخرین فرصت برای خروج عراق از این بحران است و زمانی که پیش‌نویس صلح و سازش مطرح شود طرف‌هایی وجود دارند که با آن مخالفت می‌کنند. من معتقدم برای برقراری آشتی باید تمامی طرف‌های کشور وارد روند سیاسی کشور شوند و هیچ‌کس به حاشیه رانده نشود و از مساله سهمیه‌بندی طائفه‌ای نیز اجتناب شود.

علاوی در پاسخ به سوال خبرنگار الشرق‌الاوسط مبنی بر اینکه چرا وی این مرحله را فرصت آخر برای خروج از اختلافات و بحران می‌داند، افزود: چند دلیل برای این مساله وجود دارد اول اینکه با آمدن نخست‌وزیر جدید دولت وی تغییراتی در روند دموکراسی در کشور رخ داده و دیگر اینکه به خاطر خطرات گروه‌های تروریستی تهدیدکننده عراق و تمام کشورها و ملتهب بودن اوضاع منطقه به ویژه سوریه و عراق عواملی است که باید سران سیاسی تمام کشورهای منطقه را به فکر نجات عراق بیندازد چراکه در غیر این صورت، آشفتگی‌ها و بحران‌های زیادی در منطقه ایجاد خواهد شد.

وی تصریح کرد: من همواره در کشورهای عربی در حال رفت و آمد هستم چراکه عراق نباید از جامعه عربی و اسلامی دور و دولتش نباید به خاطر گروه تروریستی دچار ضعف، از هم‌پاشیدگی و انزوا شود.

وی در پایان افزود: من به نخست‌وزیر عراق اعلام کردم که ما نیازمند برگزاری یک کنفرانس منطقه‌ای برای خروج منطقه به ویژه کشورهای آشوب زده مثل عراق و سوریه و لیبی از بحران هستیم که توافق‌هایی با برگزاری این کنفرانس در عراق و در چندین کشور عربی صورت گرفت.

انتهای پیام

کد N696639

وبگردی