آفتاب

هاگل: تعطیلی زندان گوانتانامو تا پایان دوره اوباما دشوار خواهد بود

هاگل: تعطیلی زندان گوانتانامو تا پایان دوره اوباما دشوار خواهد بود

وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد، تعطیلی زندان آمریکا در گوانتانامو تا پایان دوران ریاست‌جمهوری اوباما بسیار دشوار خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، چاک هاگل در مصاحبه با رادیو "ان پی آر" همچنین اظهار کرد که برای تصمیم‌گیری درباره انتقال برخی از زندانیان گوانتانامو بسیار محتاط بوده است.

سخنان هاگل در حالی مطرح شدند که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری این کشور مکررا متعهد شده تا این زندان در پایگاه نیروهای آمریکایی درخلیج گوانتاناموی کوبا را که تروریست‌های مظنون در آن نگه داشته می‌شدند، تعطیل کند. اما کنگره آمریکا تاکنون ارجاع زندانیان این زندان به آمریکا را ممنوع و خواستار انتقال آنها به سایر زندان‌ها شده است.

در همین حال دیپلمات‌های آمریکایی برای پیدا کردن کشورهایی که تمایلی برای نگهداری از زندانیان گوانتانامو دارند، در تلاشند. همزمان با افزایش سرعت انتقال این زندانیان به کشورهای خود یا سایر کشورها، تعداد آنها به تدریج کاهش می‌یابد.

وزیر دفاع آمریکا در پاسخ به سوالی درباره چگونگی تعطیلی زندان گوآنتانامو در صورت تمایل اوباما برای انجام آن در طول باقی مانده دوران ریاست جمهوری‌اش اظهار کرد: این کار بسیار سخت خواهد بود به ویژه اگر کنگره محدودیت‌های بیشتری را در مقصد این 122 زندانی باقی مانده اعمال کند.

وی افزود: این مساله، اتفاقی ساده و آسان نیست که یک روز بگویم خوب بیایید این 122 زندانی را جابه‌جا کنیم. آنها به دلایلی آنجا هستند و از آنجایی که ما اکنون به آخرین نفرات رسیدیم می‌توانیم بگوییم که آنها سخت‌ترین موردها هستند.

هاگل پس از اعلام کناره‌گیری‌اش در ماه نوامبر به زودی از سمت خود به عنوان وزیر دفاع کنار می‌رود نکته جالب درباره انتقال زندانیان این است که رئیس پنتاگون باید رسما تضمین کند که هیچ‌گونه تهدیدی درباره امکان بازگشت زندانیان به میادین جنگ وجود ندارد و هاگل در این باره گفته که مسوولیت این امر را کاملاً نپذیرفته است.

وزیر دفاع آمریکا در ادامه مصاحبه خود در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اعمال فشار بر وی از سوی کاخ سفید جهت انجام سریع امور عنوان کرد: من هیچ چیزی را در این باره تایید نمی‌کنم و تنها می‌توانم بگویم که همه با من موافق نبودند.

زمانی که اوباما به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا انتخاب شد، بیش از 240 زندانی در گوانتانامو محبوس بودند و اکنون تنها نیمی از این رقم در این زندان باقی مانده‌اند.

اوباما در سخنرانی سالانه خود در کنگره مجدداً متعهد شد تا زندان گوانتانامو را تعطیل خواهد کرد.

انتهای پیام

کد N696380

وبگردی