آفتاب

رئیس شاخه سرویس محرمانه سازمان سیا از سمت خود کناره‌گیری می‌کند

رئیس شاخه سرویس محرمانه سازمان سیا از سمت خود کناره‌گیری می‌کند

رئیس عملیات‌های اطلاعاتی محرمانه سیا قصد کناره‌گیری دارد و این در حالی که آژانس جاسوسی آمریکا در حال بررسی تغییرات بی‌سابقه در این سازمان است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، دین بوید، سخنگوی آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) اعلام کرد: رئیس شاخه سرویس محرمانه سیا قصد دارد به زودی بازنشسته شود.

وی سال‌ها در سیا خدمت کرد و از چالش‌های بسیاری با موفقیت خارج شده است. نام رئیس سرویس محرمانه ملی منتشر نشده اما هویت در جریان توئیتی در سال 2013 فاش شد.

طبق گزارش‌ها، "فرانک آرکیبالد" در پاکستان و آفریقا خدمت کرده و زمانی رئیس شاخه آمریکای لاتین سیا بود. آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا درباره این مساله که آیا رفتن جاسوس ارشد سیا ارتباطی به برنامه جان برنان، مدیر سیا برای بازنگری کلی در این سازمان دارد یا خیر، توضیحی نداد.

رئیس سیا احتمالا به دنبال آن است که به جدایی میان فعالیت‌های جاسوسان و تحلیل‌گران سیا پایان دهد و احتمالا واحد جدیدی را تاسیس کند که بر مناطق جغرافیایی و یا تهدیدهای خاص متمرکز باشند. این ایده پیشتر نیز مطرح شده بود اما با مخالفت داخلی روبه‌رو شد و برخی از مقام‌های ارشد نهایتاً آن را وتو کردند. سرویس محرمانه ملی که طی سال‌های گذشته با نام‌های مختلفی فعالیت کرده است، همواره از موضع مستقل خود دفاع کرده و به پیشنهادها برای تغییر رابطه‌اش با سایر بخش‌های سیا واکنش بد نشان داده است. چنانچه این اقدام صورت بگیرد، تغییرات مذکور مهمترین تغییرات در ساختار سیا از زمان تاسیس خواهد بود.

کناره‌گیری آرکیبالد به دنبال انجام تغییراتی در رهبری سیا و سایر آژانس‌های اطلاعاتی صورت گرفته است. دیوید کوهن که بر اجرای تحریم‌ها در وزارت خزانه‌داری نظارت می‌کند، اخیراً به عنوان معاون جدید سازمان سیا معرفی شده است.

همچنین ژنرال وینسنت استوارت که به عنوان رئیس فرماندهی سایبری برای تفنگداران آمریکایی فعالیت می‌کرد، اخیراً به عنوان مدیر جدید آژانس اطلاعات دفاعی منصوب شده است.

انتهای پیام

کد N696236

وبگردی