آفتاب
جهت تامین نظر شورای نگهبان؛

مجلس طرح دائمی کردن برخی احکام بودجه را اصلاح کرد

مجلس طرح دائمی کردن برخی احکام بودجه را اصلاح کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز جهت تامین نظر شورای نگهبان طرح الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت را اصلاح و برخی مواد آن را که مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته بود حذف کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بر اساس اصلاحیه مجلس در ماده یک این طرح وزارت نفت از طریق شرکت‌های تابعه ذیربط مکلف است وجوه مربوط به سهم دولت از بهای خوراک پالایشگاه‌ها و شرکت‌های پایین دستی پتروشیمی را وصول و ماهانه به خزانه‌داری کل کشور واریز کند.

بر اساس مصوبه دیگر مجلس برای اصلاح طرح دائمی کردن برخی احکام بودجه، بند «د» ماده یک این طرح که در آن آمده بود پالایشگاه‌هایی که نفت خام و میعانات گازی را به بهای 95 درصد فوب خلیج‌فارس خریداری می‌کنند مشمول پرداخت سهم ارزش صادرات فرآورده‌های تولیدی به حساب صندوق توسعه ملی نیستند از متن این طرح حذف شد.

همچنین بند الحاقی یک به ماده یک این طرح در مورد تکلیف دولت به اختصاص سالانه یک میلیارد دلار از محل فروش میعانات گازی به شرکت‌های پتروشیمی و پالایشگاه‌های داخلی نیز از متن طرح حذف شد.

همچنین ماده 4 این طرح برای تامین نظر شورای نگهبان به این شرح اصلاح شد: شرکت‌های دولتی به استثنای بانک‌ها و بیمه‌های دولتی و سازمان‌های توسعه‌ای شامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و وزارت نفت از طریق شرکت دولتی تابعه ذیربط و شرکت شهرک‌های کشاورزی مشمول مقررات مواد 31، 39 و 76 قانون محاسبات عمومی کشور هستند و تمام درآمدهای حاصل از فروش کالا و خدمات آنها به حساب‌های معرفی شده از سوی خزانه واریز می‌شود.

نمایندگان در ادامه تبصره ماده شش این طرح که در آن پیش‌بینی شده بود درآمد اماکن ورزشی اجاره داده شده صرفا برای ورزش همان شهرستان هزینه می‌شود و انتقال و هزینه آن در شهرستان دیگری ممنوع است را نیز از متن طرح حذف کردند.

همچنین ماده 11 این طرح در مورد احداث و تکمیل و تجهیز طرح‌های شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی، اجرای عملیات آب و خاک کشاورزی و روش‌های نوین آبیاری نیز با رای مجلس و جهت تامین نظر شورای نگهبان از متن طرح حذف شد.

نمایندگان در ادامه ماده 16 این طرح که در آن به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده شده بود درآمدهای دریافتی خود را به حساب درآمد اختصاصی خود در خزانه واریز کند را از متن طرح حذف کردند.

ماده 17 این طرح در مورد اجازه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی برای اخذ تسهیلات از بانک‌های دولتی در جهت پروژه‌های عمرانی نیز با رای نمایندگان از متن طرح حذف شد.

نمایندگان در ادامه ماده 20 این طرح که در آن پیش‌بینی شده بود معادل دو درصد از اصل حق بیمه شخص ثالث دریافتی از بیمه‌گذار توسط شرکت‌های بیمه‌ای به صورت ماهانه به درآمد عمومی نزد خزانه واریز شود را جهت تامین نظر شورای نگهبان از متن طرح دائمی کردن برخی احکام بودجه حذف کردند.

همچنین برخی مواد این طرح نیز برای تامین نظر شورای نگهبان اصلاح عبارتی شد.

انتهای پیام

کد N696098

وبگردی