آفتاب

تاکید واشنگتن بر حضور گسترده گروه‌های لیبی در مذاکرات ملی/آغاز دور دوم مذاکرات در ژنو

تاکید واشنگتن بر حضور گسترده گروه‌های لیبی در مذاکرات ملی/آغاز دور دوم مذاکرات در ژنو

آمریکا همزمان با آغاز دور دوم مذاکرات لیبی در ژنو از تمامی طرف‌های درگیر در لیبی خواست تا در نشست مذاکرات صلحی که با نظارت سازمان ملل صورت می‌گیرد، شرکت کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت اینترنتی شبکه الجزیره، جنیفر ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که کشورش از تمامی طرف‌های حاضر در لیبی از جمله اعضای کنگره ملی لیبی که دوره آن به پایان رسیده خواسته تا در مذاکرات صلحی که در ژنو برگزار می‌شود، شرکت کنند.

وی تصریح کرد: کسانی که نمی‌خواهند در مذاکرات شرکت کنند، همان کسانی‌اند که خود را از مذاکرات مهم صلح و ثبات و امنیت لیبی کنار نگه داشته‌اند.

ساکی همچنین اظهار کرد که کشورش دولت نجات ملی در لیبی را به رسمیت نمی‌شناسد.

دور دوم مذاکرات لیبی به منظور پایان دادن به بحران سیاسی و امنیتی این کشور با نظارت سازمان ملل روز دوشنبه در مقر سازمان ملل در ژنو آغاز به کار کرد. این در حالی است که نمایندگان کنگره ملی لیبی (پارلمان سابق) حضور در این نشست‌ها را تحریم کرده و غایب این نشست‌هاست.

فضیل الامین کسی که دولت لیبی به منظور شرکت در مذاکرات ملی تعیین کرده، اظهار کرد که طرفین مذاکره‌کننده لیبی به منظور پایان بحران کشور و برقراری امنیت، در دور دوم مذاکرات حضور پیدا کردند.

وی افزود: در این دور مذاکرات اعضای شوراهای شهرهایی که دچار ناامنی شده‌اند نیز حضور خواهند داشت.

در دور اول مذاکرات ژنو در 15 ژانویه نمایندگان پارلمان منتخب کشور که 25 ژوئن تعیین شد و جامعه جهانی آن را به رسمیت می‌شناسد، حضور پیدا کردند.

فرستاده ویژه سازمان ملل اظهار کرد که فردا (چهارشنبه) نمایندگان شورای شهرهای لیبی از تمام نقاط کشور به منظور بررسی اوضاع کشور به این مذاکرات می‌پیوندند.

منابع آگاه اعلام کردند که اعضای شورای شهر بنغازی، مصراته، الزنتان، سبها، طبرق، الزاویه، البیضاء و المرج در این مذاکرات شرکت خواهند کرد.

بنا بر گزارش‌ها علاوه بر شوراهای شهر لیبی، جریان‌ها و احزاب سیاسی و اجتماعی تشکیل شده از سران قبائل لیبی نیز در این مذاکرات حضور پیدا می‌کنند.

از سوی دیگر، برناردینو لیون، فرستاده ویژه سازمان ملل به لیبی اعلام کرد که طرفین شرکت‌کننده در مذاکرات سیاسی درخصوص مسائل در دستور کار دولت وحدت ملی آینده و اتخاذ تدابیری که میان طرفین اعتمادسازی کند و همچنین تعیین مکان دور بعدی مذاکرات بحث و گفت‌وگو کردند.

لیون تصریح کرد: من مطمئن هستم که طرفین لیبی با مشارکت در این مذاکرات در نهایت بر سر آتش‌بس در لیبی و رهایی کشور از بحران با یکدیگر به توافق می‌رسند و مذاکرات در این خصوص تا پایان امروز ادامه خواهد داشت.

برناردینو لیون افزود: فضای سازنده و مثبتی بر نشست مذاکرات حاکم است و در نهایت همه چیز به سمت مثبت و امیدوارکننده پیش می‌رود.

وی در ادامه اظهار کرد: طرفین در این دور مذاکرات، بندهایی را که در دور قبلی بر سر آن توافق کردند، مورد بررسی قرار می‌دهند.

از سوی دیگر، منابع اعلام کردند که افراد مسلحی که روز دوشنبه حسن الصغیر، معاون وزیر خارجه لیبی را ربوده بودند، وی را پس از 24 ساعت آزاد کردند.

حسن الصغیر پس از آزادی توسط افراد ناشناس اظهار کرد که قصد دارد به محل اقامت خود در شهر البیضاء برود و اکنون در سلامت کامل به سر می‌برد.

وی هیچ توضیح دیگری درخصوص عملیات ربوده شدنش ارائه نداد.

انتهای پیام

کد N695998

وبگردی