آفتاب

مذاکره دیپلمات آمریکایی‌ با یینگلاک شیناواترا در بانکوک

مذاکره دیپلمات آمریکایی‌ با یینگلاک شیناواترا در بانکوک

در پی استیضاح نخست‌وزیر سابق تایلند، یکی از مقام‌های عالی رتبه دولت آمریکا با "یینگلاک شیناواترا" در بانکوک مذاکره کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، "دانیل راسل"، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور شرق آسیا و اقیانوسیه در اقامتگاه سفیر آمریکا با "یینگلاک شیناواترا"، نخست وزیر سابق تایلند به مدت نیم ساعت گفت‌وگو کرد. مذاکره دو طرف بر مسئله رای گیری در مجلس قانونگذاری ملی تایلند، رای آنها علیه شیناواترا و تایید استیضاح وی متمرکز بود که طبق آن یینگلاک از ورود به سیاست به مدت پنج سال منع می‌شود.

حکم وی از سوی قانونگذاری نامنتخب که همگی دست چین پرایوث چان اوچا، نخست وزیر تایلند هستند اعلام شد؛ اتهام‌های یینگلاک شیناواترا فساد، دست داشتن در برنامه‌ سوبسید برنج که گفته می‌شود به اقتصاد تایلند ضربه زد و سوء استفاده از قدرت اعلام شد.

یینگلاک در جریان مذاکرات غیررسمی با راسل، از سوی وزیر خارجه سابق و یکی دیگر از وزرای سابق همراهی می‌شود. جزئیات مذاکرات هنوز اعلام نشده است. پس از آن معاون وزیر خارجه آمریکا، سکونتگاه سفیر را ترک کرد و برای دیدار با آبهیسیت وجاجیوا، نخست‌وزیر سابق تایلند راهی مقر حزب دموکرات این کشور شد.

آبهیسیت وجاجیوا در سال 2013 هدایت قانونگذاران اپوزیسیون تایلند را که مخالف برنامه سوبسید برنج بودند، برعهده داشت و می‌گفت که این طرح مستعد فساد است. در نهایت دانیل راسل به مقر وزیر خارجه تایلند رفت و با معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه تایلند گفت‌وگو کرد. در همین حال نخست‌وزیر تایلند مذاکرات میان راسل و یینگلاک شیناواترا را مذاکراتی خصوصی و کاری توصیف کرد و به صورت ضمنی اعلام کرد که چون وی در گذشته قدرت را از طریق کودتا به دست گرفت، معاون وزیر خارجه آمریکا نخواسته با وی دیدار کند. دولت آمریکا پیشتر از دولت پرایوث خواسته بود که سریعا قدرت را به دولتی دموکراتیک منتقل کند.

انتهای پیام

کد N695854

وبگردی