آفتاب
مهر گزارش می دهد؛

فجر نظام سلامت در مازندران/ بهبود هتلینگ بیمارستانی با تخت‌‎های VIP

فجر نظام سلامت در مازندران/ بهبود هتلینگ بیمارستانی با تخت‌‎های VIP

ساری - با افتتاح و تجهیز چند مرکز درمانی و بیمارستان در دهه فجر، شاخص های مربوط به توسعه بهداشت و درمان در مازندران نسبت به قبل بهتر و فجری نو برای نظام سلامت استان آغاز می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، کمبود امکانات و مراکز درمانی، همواره یکی از مشکلات مهم در مناطق مختلف کشور از جمله مازندران در حوزه سلامت و درمان بوده است. توزیع امکانات درمانی باید بر اساس اصول سطح بندی خدمات درمانی، جمعیت شهرستان، ضریب رشد جمعیت، مهاجرپذیری و حجم مراجعه به مراکز درمانی انجام شود.

اگرچه تا رسیدن و دستیابی به شرایط مطلوب درمانی فاصله وجود دارد، اما افتتاح و تجهیز ۱۶ طرح آموزشی و درمانی مازندران در دهه فجر، شکاف موجود در نظام سلامت استان را پر خواهد کرد.

در ایام دهه فجر هزار میلیارد ریال پروژه دانشگاه علوم پزشکی مازندران به بهره برداری می رسد و این پروژه ها که شامل ساخت و توسعه چند بیمارستان و مرکز بهداشتی درمانی، ۱۵۰ خانه  بهداشت در سطح استان، افزایش تجهیزات و امکانات مراکز بهداشتی و درمانی و تجهیز و تکمیل مراکز آموزشی است آماده بهره برداری است.

بیشترین پروژه های آماده افتتاح مربوط به شهرستانهای ساری، آمل، نور، چالوس، بابلسر، قائمشهر، میاندرود و نکاست که شهروندانشان دهه فجر امسال با افتتاح پروژه های مختلف شاهد افزایش دسترسی به خدمات بخش بهداشت و درمان و ارتقاء کیفیت این خدمات خواهند بود.

بیمارستان امام خمینی (ره) آمل

مهم ترین طرح آماده افتتاح دانشگاه علوم پزشکی مازندران بیمارستان امام خمینی(ره) شهرستان آمل است که برای ساخت و تجهیز آن بیش از ۴۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

بیمارستان امام(ره) آمل چهارمین بیمارستان این شهرستان محسوب می شود که به علت واقع بودن آمل در محور هراز و نیازمندی این شهرستان به تخت های جدید بر اساس نظام سطح بندی تخت های بیمارستانی ساخته شده، دارای ۲۱۷ تخت مصوب و چند تخصصی است و دارای بخش های مختلف از جمله مراقبت های ویژه شامل آی سی یو، سی سی یو، آزمایشگاه، سی تی اسکن، رادیولوژی، سونوگرافی، فیزیوتراپی و داروخانه است.

ساخت و تجهیز مرکز سی تی اسکن بیمارستان بوعلی

ساخت و تجهیز مرکز سی اسکن بوعلی ساری از جمله طرح های بهداشت و درمان مازندران بوده که قرار است در ایام دهه فجر رونمایی شود، این بیمارستان دارای ۲۵۰ تخت مصوب، ۲۴۰ تخت فعال است که از سال ۱۳۵۳ خدمات درمانی و آموزشی ارائه می کند.

بیمارستان آموزشی بوعلی سینای ساری از مهم ترین مراکز درمانی استان مازندران است که علاوه بر ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به بیماران، خدمات آموزشی و تحقیقاتی به استادان و دانشجویان رشته های پزشکی از جمله اطفال، ارتوپدی، پوست، بیهوشی، رادیولوژی، جراحی و برخی رشته های دیگر را نیز ارائه می دهد.

رئیس بیمارستان آموزشی درمانی بوعلی سینا ساری گفت: برای خرید دستگاه سی تی اسکن  و تجهیز ساختمان سه میلیارد تومان هزینه شده است و تجهیز و ساخت این مرکز  سبب شد تا دیگر نیازی به اعزام بیماران به  بیمارستان های دیگر نباشد.

مهدی نیکخواه در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: این مرکز در فضایی به مساحت ۱۱۵ متر مربع مجهز به  یک دستگاه سی تی اسکن شش اسلایس شده است و اجرای این طرح  همسو با اجرای طرح تحول نظام سلامت و با هدف ارتقابخشی کیفیت خدمات سلامت به شهروندان در دستور کار قرار گرفت و هم اکنون آماده بهره برداری شده است.

ماهانه ۲۰۰ بیمار بیمارستان بوعلی سینای ساری  برای انجام کارهای سی تی اسکن و ام آر ای[span dir='LTR'] (MRI)به بیمارستان های دولتی و خصوصی اعزام می شدند.نیکخواه افزود: ماهانه ۲۰۰ بیمار بیمارستان بوعلی سینای ساری برای انجام کارهای سی تی اسکن و ام آر ای[span dir='LTR'] (MRI)به بیمارستان های دولتی و خصوصی اعزام می شدند که با تجهیز سی تی اسکن مراجعین این مرکز نیز ۱۰ درصد افزایش خواهد داشت.

وی به وجود این بیمارستان در ابتدای شهر ساری و مسیر جاده ترانزیتی تهران – مشهد و لزوم راه اندازی مرکز سی تی اسکن اشاره کرد و گفت: با توجه به بروز تصادفات و سوانح در جاده، انجام سی تی اسکن برای تشخیص میزان صدمات و انجام مراحل درمان ضروری است .

نیکخواه با اشاره به این که بیمارستان بوعلی ساری مرکز ارجاع است افزود: با دارا بودن بخش های چشم پزشکی، گوش، حلق و بینی، نورولوژی، مغز و اعصاب و بستری بیماران سکته مغزی و ام اس در این بیمارستان، نیاز به سی تی اسکن کاملا احساس می شد.

وی تجهیز هتلینگ بیمارستان را در قالب اجرای طرح تحول نظام سلامت گام بلندی برشمرد و ادامه داد: تاکنون هفت میلیارد ریال برای هتلینگ بیمارستان بوعلی سینای ساری هزینه شده است .

توسعه مجهزترین بیمارستان دولتی مازندران

پروژه تکمیل ریکاوری و پاویون مرکز آموزشی درمانی بیمارستان امام(ره) ساری از دیگر طرحهایی است که در سی و ششمین بهار انقلاب اسلامی از آن رونمایی می شود. ساخت و تجهیز ریکاوری جدید بیمارستان امام با هزینه بالغ بر۲۷۰ میلیون تومان به پایان رسیده است .

مرکز آموزشی درمانی بیمارستان امام خمینی(ره) ساری دارای مراکز جراحی عمومی، اعصاب، ارتوپدی، زنان و نوزادان، رماتولوژی، آی سی یو، عروق، دیالیز، رادیوتراپی سرطان وآنکولوژی است .

معاون توسعه و پشتیبانی مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) ساری با بیان این که ریکاوری جدید در فضای ۹۰ متر مربع احداث شده است، افزود:۲۰ دستگاه بیهوشی خریداری شده که تا ۱۰ بهمن  ماه در این مکان مستقر خواهد شد.

رضا نجفی در گفتگو با خبرنگار مهر، اعتبار تخصیص داده شده به تکمیل تجهیزات ریکاوری بیمارستان امام خمینی ساری را ۵۰ میلیون تومان عنوان کرد و گفت:در گذشته هفت تخت در بخش ریکاوری وجود داشته که با توسعه ساختمان جدید تعداد تخت های ریکاوری به ۲۰ تخت افزایش می یابد و مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان برای تجهیز مانیتورینگ بیهوشی این بخش  هزینه شده که سرجمع هزینه های انجام شده برای دستگاه ها و تجهیزات ریکاوری بالغ بر ۲۷۰ میلیون تومان است .

این مسئول در مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) ساری درباره طرح توسعه بخش داخلی و هتلینگ بیمارستان متذکر شد: برای توسعه این بخش هزار متر مربع تخریب و مجدد بازسازی شد  و چهار ماه زمان برای توسعه این بخش صرف شده است که با تبدیل اتاقهای ۵ تخته به اتاقهای ۲ و ۳ تخته، رفاه حال بیماران و همراهان مد نظر بوده است.

وی از راه اندازی آی سی یو تنفس، با تجهیز چهار تخت در این بیمارستان خبر داد و افزود: تختهای در نظر گرفته شده از نوع VIPبوده که تا ۲۲ بهمن ماه امسال به بهره برداری می رسد .

وی هزینه انجام شده برای توسعه  بخش هتلینگ مرکز آموزشی و درمانی بیمارستان امام (ره) ساری را ۵۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: ۱۰۰ میلیون تومان از بخش درآمد داخلی بیمارستان و مابقی از اعتبارات اختصاص داده شده بوده است.

نجفی میزان رضایت مندی مراجعین به این بیمارستان را تا قبل از اجرای طرح تحول سلامت ۶۵ درصد و پس از اجرای این طرح میزان رضایت مندی مراجعین را ۷۸ درصد بیان و ضریب اشغال تخت را در گذشته ۸۰ درصد و پس از اجرای طرح تحول ۹۰ درصد اعلام کرد و افزود: با توجه به ساعات رسمی ترخیص بیمار که از ۷ صبح تا ۷ شب است، ضریب اشغال تخت به ۱۲۰درصد هم می رسد.

معاون توسعه تعداد پزشکان متخصص و فوق تخصص این مرکز را ۸۵ نفر و تعداد دستیاران پزشک را ۱۲۰ نفر اعلام کرد  و تجهیز پروژه پاویون در سه طبقه و فضای ۷۵۰ متر مربع برای دستیاران پزشکی را از دیگر پروژه های این مرکز برشمرد .

نجفی تجهیز و اضافه شدن دو دستگاه مورد نیاز آزمایشگاه این مرکز را از دیگر برنامه های توسعه ای بیمارستان امام اعلام کرد و افزود: از این پس بیماران برای انجام آزمایش به بیرون از مرکز فرستاده نخواهند شد و در داخل بیمازستان آزمایش های لازم انجام خواهد شد.

این مسئول تعداد تختهای مصوب این بیمارستان را ۳۱۸ تخت و تخت فعال را ۳۱۵ تخت عنوان کرد و خاطرنشان کرد : ۳۵ تخت در بخش اورژانس، ۱۹ تخت در بخش دیالیز و ۳۰ تخت در بخش آی سی یو تدارک دیده شده است.

بخش سوانح و سوختگی بیمارستان زارع ساری

ساخت و تجهیز ساختمان اورژانس بیمارستان سوختگی و روانپزشکی زارع به عنوان تنها مرکز انحصاری در قطب شمال کشور با چهار تخت بستری و دو تخت ایزوله از دیگر پروژه های آماده افتتاح بخش بهداشت و درمان در دهه فجر است.

بعد از سال ۱۳۵۶ بخش سوختگی به مرکز درمانی و آموزشی ساری افزوده شد و با حمایتهای هیات مدیره جدید توسعه تدریجی اتفاق افتاده است. نایب رئیس بیمارستان زارع  در گفتگو با خبرنگار مهر ابراز داشت: اورژانس این مرکز دارای ساختمانی قدیمی بود که با جذب اعتبارات ملی و مساعدت دانشگاه علوم پزشکی ساختمان جدید اورژانس ساخته و در دهه فجر به بهره برداری کامل خواهد رسید.

آرش روز خوش اظهار داشت: ارتقاء تجهیزات پزشکی با پیگیری های انجام شده در حال انجام است که تا قبل از افتتاح، نصب و راه اندازی خواهد شد.

روز خوش با بیان اینکه شش نیروی پرستار به تعداد نیروی این مرکز اضافه شده، افزود: فضای جدید اورژانس ۵۰۰ متر مربع است که دو اتاق ایزوله با سیستم هواساز و یک اتاق عمل سرپایی برای اقدامات اورژانس به این مکان اضافه شده و اتاق اکسیژن تراپی و ۲ اتاق بستری تحت نظر هم جزو اقدامات توسعه ای این مرکز بوده است.

وی با بیان این که در بسیاری از حوادث مثل انفجار و حوادث کاراگاهی تعداد مصدومین چندین نفر است با اضافه شدن فضای بیشتر و تعداد اتاق پانسمان و اضافه شدن دو اتاق ایزوله قطعا کیفیت خدمات دهی افزایش خواهد یافت.

روز خوش میزان اعتبار اختصاص یافته در بخش هتلینگ و اقدامات رفاهی را ۳۲۰ میلیون تومان عنوان کرد و افزود: در آینده با اتمام این پروژه اعتبار جذب شده دو برابر خواهد شد.

در این بیمارستان ۲۰۰ تخت فعال موجود است که ۱۳۰ تخت مختص بخش روان پزشکی و ۷۰ تخت در بخش سوختگی مستقر است

وی تعداد تختهای آی سی یو این مرکز را۱۶ تخت عنوان کرد و گفت: در این بیمارستان ۲۰۰ تخت فعال موجود است که ۱۳۰ تخت مختص بخش روان پزشکی و ۷۰ تخت در بخش سوختگی مستقر است.

به گزارش مهر، تکمیل و تجهیز بخش اورژانس و بخش های ویژه بزرگسال و اطفال مرکز قلب مازندران، ساختمان دانشکده دندانپزشکی، کلینیک دندانپزشکی طوبی و ریکاوری و پاویون بیمارستان امام خمینی (ره) و توسعه و تجهیز بخش داخلی و آی سی یو این بیمارستان و همچنین تکمیل و تجهیز اورژانس سوختگی بیمارستان زارع و ساخت، تجهیز و راه اندازی سی تی اسکن بیمارستان های بوعلی سینا ساری، رازی قائمشهر و امام خمینی (ره) نور از دیگر پروژه های آماده افتتاح در مازندران است.

گفتنی است دانشگاه علوم پز شکی مازندران برای دو پروژه اجرا شده در بیمارستان قلب ساری ۶۵ میلیارد ریال هزینه کرده است.

بیمارستان ریفرال قلب مازندران

بیمارستان حضرت فاطمه الزهرا(س) ساری مرکز ریفرال قلب مازندران است که در سه طبقه همکف با ۱۵ تخت اورژانس، ۱۰ تخت سی سی یو، طبقه اول با ۲۵ تخت پست سی سی یو و طبقه دوم با ۱۰ تخت سی سی یو اطفال و ۱۰ تخت سی سی یو بزرگسال به بیماران قلب از سراسر استان خدمات ارائه می دهد.

ساختمان دانشکده دندانپزشکی ساری نیز که پنج سال از آغاز ساخت آن سپری شده  با ۹۸ میلیارد ریال هزینه آماده بهره برداری شده است تا دانشجویان این رشته سرانجام صاحب مکان اختصاصی برای ادامه تحصیل شوند.

کلینیک دندانپزشکی طوبی

کلینک دندانپزشکی طوبی نیز همسو با راه اندازی دانشکده دندانپزشکی و با هدف تقویت نظام آموزش دانشجویان این رشته و ارائه خدمات با هزینه بسیار اندک به شهروندان مازندرانی با ۲۵ میلیارد ریال هزینه تکمیل و تجهیز شده است.

این کلینیک که برای آن ۷۵ یونیت دندانپزشکی تعریف شده قرار است در دو نوبت کاری صبح و عصر به صورت تخصصی و فوق تخصصی به شهروندان خدمات دندانپزشکی ارائه کند.

دانشگاه علوم پزشکی مازندران برای پروژه های اجرا شده در بیمارستان آموزشی امام خمینی (ره) ساری که شامل تکمیل و تجهیز ریکاوری و پایون، توسعه و تجهیز بخش داخلی و توسعه و تجهیز بخش آی سی یو حدود ۳۵ میلیارد ریال هزینه کرده است.

افتتاح طرح های درمانی در نور و چالوس

پروژه آماده افتتاح دانشگاه علوم پزشکی مازندران در شهرستان نور ساخت، تجهیز و راه اندازی سی تی اسکن بیمارستان امام خمینی(ره) این شهرستان است که برای اجرای آن ۳۲ میلیارد ریال هزینه شده است.

شهرستان چالوس نیز در دهه فجر امسال شاهد افتتاح دو طرح بهداشتی و درمانی شامل ساخت، تجهیز و راندازی ساختمان مرکز پیام غرب استان مازندران و مرکز بهداشتی درمانی شماره ۲ خواهد بود. دانشگاه علوم پزشکی مازندران برای اجرای این دو پروژه شش میلیارد ریال هزینه کرده است.

ساخت، تجهیز و راندازی ساختمان پایگاه جاده ای اورژانس ۱۱۵ طوسکلا با دو میلیارد ریال اعتبار در شهرستان نکا و ساخت، تجهیز و راه اندازی مرکز بهداشتی درمانی سرحمام با چهار میلیارد ریال اعتبار در شهرستان بابلسر نیز از دیگر پروژه های آماده افتتاح دانشگاه علوم پزشکی مازندران برای دهه فجر است.

جشن ساخت ۱۵۰ خانه بهداشت

علاوه بر این همزمان با دهه پیروی انقلاب اسلامی و همسو با اجرای طرح جشن بزرگ خانه ای بهداشت، ساخت، تجهیز و راه اندازی ۱۵۰ خانه بهداشت در مازندران هم با ۲۵۵ میلیارد ریال اعتبار آغاز می شود و در مجموع دانشگاه علوم پزشکی مازندران برای اجرای پروژه های بهداشتی، درمانی و آموزشی آماده افتتاح بیش از یکهزار میلیارد ریال هزینه کرده است.

کد N695851

وبگردی