آفتاب
با حمایت ۱۱ سناتور از مذاکرات مشخص شد؛

جنگ داخلی در کنگره آمریکا بر سر مذاکرات هسته‌ای ایران

جنگ داخلی در کنگره آمریکا بر سر مذاکرات هسته‌ای ایران

جو حاکم بر سنای آمریکای در مورد مذاکرات هسته ای ایران با اقدام روز گذشته ۱۱ سناتور در حمایت از گفتگوهای در حام انجام میان کشورهای ۱+۵ و جمهوری اسلامی، وارد فاز جدیدی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از جرزوالیم پست، روز گذشته ۱۱ سناتور آمریکایی متشکل از ۱۰ سناتور دموکرات و یک مستقل، با ارائه طرحی از مذاکرات در حال انجام میان ایران و کشورهای ۱+۵ حمایت کرده و مخالفت خود را با تصویب تحریم های جدید علیه تهران اعلام کردند.  

این ۱۱ سناتور در عین حال اعلام کردند که در صورت شکست مذاکرات و یا تخطی ایران از توافقات، اعمال تحریم های جدید اقدامی مناسب خواهد بود.  

در این طرح آمده که سنا آماده است تا در صورت شکست مذاکرات، تحریم‌های جدیدی علیه ایران تصویب کند.

سناتور دایان فاینستاین، از تهیه کنندگان این قطعنامه در بیانیه‌ ای اعلام کرد که تصویب تحریم‌ های جدید پیش از پایان زمان تعیین شده برای مذاکرات می‌ تواند تلاش‌ های ما برای توافق با ایران را به شدت تضعیف کند.

سناتور کريس مورفی، از دیگر طراحان نیز گفته که این قطعنامه برای آنهايی که قطعنامه مطرح در کميته بانکی سنا را مضر می دانند، گزينه‌ ای در حمايت از ديپلماسی فراهم می‌ کند.

مورفی در حمايت از دولت باراک اوباما گفت که تصويب تحريم‌ های جديد عليه ايران در جريان مذاکرات جاری هسته‌ ای، تلاش‌ ها برای رسيدن به توافق با تهران را به شدت تضعيف می‌ کند.

قرار است که کميته بانکی سنا در هفته جاری طرحی را به رای بگذارد که بر اساس آن، در صورت به دست نيامدن توافقی ميان ايران و ۱+۵ تا ۱۰ تير ۱۳۹۴، تحريم‌ها عليه تهران تشديد خواهند شد.  اين طرح توسط سناتور جمهوریخواه، مارک کرک و سناتور دموکرات، رابرت منندز تهيه شده و منندز قصد دارد طرح آن در کنگره را تا ماه مارس به تعویق بیاندازد.

این وضعیت در حالی است که باراک اوباما، رئیس جمهور آمريکا گفته که اين طرح، مذاکرات هسته‌ ای با ايران را به شکست می‌ کشاند و در صورت تصويب در سنا، آن را وتو خواهد کرد.

بر اساس گزارش های موجود هم اکنون دو طرح در سنای آمریکا برای تصویب تحریم های جدید علیه ایران مطرح است. این دو طرح عبارتند از: 

۱ - طرح «مارک کرک، رابرت منندز»: طبق این طرح باید تحریم های مشروط علیه ایران تصویب شوند.

۲ - طرح «باب کورکر، لیندسی گراهام»: بر اساس این طرح هرگونه توافق احتمالی با ایران باید در کنگره  تصویب شود. ‌

مارک کرک و رابرت منندز در طرح خود پیشنهاد داده اند تحریم ها علیه بخش انرژی ایران در صورت عدم نیل به توافق جامع تا تیر ماه، تشدید گردد. همچنین سناتور جمهوریخواه باب کورکر در سنا در حال کار بر روی طرحی است که در صورت تصویب نهایی، اختیارات کنگره را در برخورد با برنامه هسته ای ایران افزایش می دهد. بر اساس این طرح کنگره حق دارد مفاد و مواد سخت گیرانه تری علیه توافق هسته ای جامع، تصویب کند.  

در این میان منندز اعلام کرده که به دلیل جلب حمایت بیشتر از سوی دموکرات ها، این طرح را تا ماه مارس به تعویق می اندازد. او گفته بود در قبال ایران سه راه وجود دارد:

۱ - حمله نظامی به ایران،  ۲ - پذیرش یک ایران مسلح به سلاح هسته ای،  و ۳ - تشدید تحریم ها علیه ایران.  

منندز که یک عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنای آمریکا است، گفته بود اگر تحریم ها را در جای خود حفظ کنیم و از آنها به درستی استفاده کنیم، می توانیم بگوییم راه سومی نیز وجود دارد.  وی راه سوم را تشدید تحریم ها علیه ایران توصیف کرده بود.

گفتنی است علی رغم اینکه مقامات دولتی و دیپلماتهای ارشد آمریکایی خواهان همراهی کنگره و سنا با مذاکرات و عدم وضع تحریم های جدید ضد ایرانی شده اند، اما کنگره  که اکنون در اختیار جمهوریخواهان است به این سخنان توجهی ندارد و خواهان تشدید رژیم تحریم ها علیه ایران هستند.

بعنوان مثال «سامانتا پاور» سفیر و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد در نیویورک، گفته بود: اعمال تحریم های جدیدعلیه ایران، تخریبگر مذاکرات هسته ای است.  همچنان دست یابی به توافق هسته ای با ایران امکان پذیر است اما اقدام کنگره آمریکا برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران می تواند به شکل خطرناکی مانعی در برابر احتمال دست یابی به توافق هسته ای باشد و به جای ایران، آمریکا را منزوی کند.

کد N695797

وبگردی