آفتاب

حمایت فرانسه، آمریکا و چین از نخست‌وزیر جدید یونان

حمایت فرانسه، آمریکا و چین از نخست‌وزیر جدید یونان

یک روز پس از پیروزی حزب چپ‌گرای سیریزا در انتخابات پارلمانی یونان، رئیس‌جمهوری فرانسه تأکید کرد، پاریس به یونانی‌ها کمک خواهد کرد کشورشان را بار دیگر در مسیر رشد و ثبات قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه خاطر نشان کرد: یونان در منطقه یورو قرار دارد، می‌خواهد در منطقه یورو بماند و در این منطقه خواهد ماند.

رئیس‌جمهوری فرانسه در پاسخ به سوالی درباره ایده قسط‌بندی مجدد بدهی های دولتی یونان که نخست‌وزیر جدید این کشور مطرح کرده است، اذعان کرد: اجرای تدابیر ریاضت اقتصادی برای مردم یونان مشکل و دردناک است اما آن‌ها باید دو اصل همبستگی و مسئولیت را مد نظر قرار دهند.

اولاند خاطر نشان کرد، تعهدات یونان در قبال طلبکارانش تا این جای کار رعایت شده و از این پس نیز باید مراعات شود.

وی یادآوری کرد که دولت فرانسه تاکنون در تلاش‌هایی که یونان برای بهبود اوضاع اقتصادی خود انجام داده، مشارکت مالی داشته است.

اولاند در تماسی تلفنی از نخست‌وزیر جدید یونان دعوت کرده که به فرانسه برود. اولاند در این گفت‌وگو به سیپراس اطمینان داد، دولت فرانسه در دوره حساسی که یونان سپری می کند، در کنار این کشور خواهد ماند و به یونانی‌ها کمک خواهد کرد کشورشان را بار دیگر در مسیر رشد و ثبات قرار دهند.

مارین لوپن، رئیس حزب جبهه ملی فرانسه نیز ضمن استقبال از پیروزی حزب سیریزا در انتخابات پارلمانی یونان، این پیروزی را «سیلی هولناکی» دانست که مردم یونان به صورت اتحادیه اروپا زدند.

کاخ سفید هم ابراز امیدواری کرد، همکاری نزدیکی با دولت آینده یونان داشته باشد.

مارک استرو، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: به یونان به خاطر روند خوب انتخابات پارلمانی تبریک می گوییم و امیدواریم همکاری نزدیکی با دولت آینده آتن داشته باشیم.

جنیفر ساکی، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفت: واشنگتن به حمایت از اصلاحات داخلی و تلاش‌های بین المللی برای حمایت از ایستادگی اقتصادی یونان ادامه خواهد داد.

ساکی افزود: به نفع آمریکا است که یونان به شکلی قوی و با ثبات بیشتر برای پشت سر گذاشتن بحران اقتصادی طولانی خود پیش برود. واشنگتن در این خصوص با اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول رایزنی می کند.

کریستین لاگارد، رییس صندوق بین‌المللی پول هم سخنان کوتاهی اعلام کرد: ما برای ادامه پشتیبانی از یونان آماده هستیم و به مذاکرات با دولت آینده یونان چشم دوخته ایم.

از سوی دیگر، دولت چین پیروزی حزب سیریزای یونان را در انتخابات پارلمانی این کشور تبریک گفت و تمایل خود را در مورد پیشبرد روابط دو جانبه با دولت جدید آتن ابراز داشت.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، هوا چونینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در کنفرانس مطبوعاتی روزانه خود اعلام کرد، پکن و آتن از روابط دوستانه دیرینه برخوردار هستند و چین اهمیت زیادی برای روابط دو جانبه میان دو کشور قائل است.

وی با اعلام حمایت کشورش از دولت جدید آتن، گفت: چین مایل است همکاری خود را در همه زمینه ها با یونان گسترش داده و در جهت روابط راهبردی جامع میان دو کشور گام بردارد.

انتهای پیام

کد N695707

وبگردی