آفتاب
مدیرکل گمرکات خوزستان خبر داد:

افزایش ۵۰ درصدی درآمدهای گمرکات خوزستان در ۱۰ ماهه امسال

افزایش ۵۰ درصدی درآمدهای گمرکات خوزستان در ۱۰ ماهه امسال

سیمان و آهن آلات عمده‌ترین کالاهایی هستند که از طریق گمرکات استان خوزستان صادر شدند.

مدیرکل گمرکات استان خوزستان گفت: در ۹ ماهه سال جاری، میزان صادرات از طریق گمرکات استان خوزستان ۷۸ درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، محمد رضا جعفری در نشست خبری که امروز به مناسبت روز جهانی گمرک در اهواز برگزار شد اظهار کرد: صادرات به کشور عراق از طریق گمرکات استان خوزستان و سایر گمرکات کشور در ده ماهه سال ۹۳، ۴ میلیون و ۴۷۳ هزار تن و به ارزش یک میلیارد و ۱۶۸ دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۵۴ درصد افزایش و ازنظر ارزشی ۶۶ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: سهم صادرات از استان خوزستان ۷۸ درصد و از نظر وزنی و از لحاظ ارزشی نیز ۲۷ درصد افزایش دارد.

مدیرکل گمرکات استان خوزستان بیان کرد: سیمان و آهن آلات عمده‌ترین کالاهایی هستند که از طریق گمرکات استان خوزستان صادر شدند.

جعفری صادرات کالاهای غیر نفتی گمرکات خوزستان در ده ماهه سال جاری به لحاظ وزنی را ۱۳ میلیون و ۷۹۰ هزار تن و به ارزش ۱۴۹ هزار و ۷۱۹ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: ارزش این مقدار کالا صادر شده معادل ۵ میلیارد و ۷۵۸ میلیون دلار است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۳۸ درصد و از نظر ارزشی ۶۸ درصد افزایش را نشان می‌­دهد.

وی گفت: صادرات کالا‌ها از استان خوزستان از نظر وزنی در رتبه دوم و از نظر دلاری نیز در رتبه سوم کشوری قرار دارد.

مدیرکل گمرکات استان خوزستان عنوان کرد: خروج کالا از طریق بندر امام خمینی به صورت ۲۴ ساعته صورت می‌­گیرد.

جعفری با اشاره به ترخیص کالا از طریق منطقه آزاد اروند گفت: ترخیص کالا به عهده سازمان منطقه آزاد اروند است و فقط روند ثبت آماری آن به عهده گمرک استان است.

وی اظهار نامه الکترونیکی را به عنوان مهم‌ترین مواردی که در بسته حمایتی برای صادر کنندگان و وارد کنندگان در نظر گرفته شده است اعلام کرد.

مدیرکل گمرکات استان خوزستان پنجره واحد فیزیکی را از دیگر تسهیلاتی دانست که برای تسهیل وارد کنندگان و صادر کنندگان در نظر گرفته شده است.

جعفری، از استقرار باجه استاندارد، بهداشت، بانک و بیمه در گمرکات استان خبرداد و گفت: استقرار این بخش‌ها در گمرکات آبادان، خرمشهر و بندر امام خمینی است.

وی با بیان اینکه ابزارهای اکترونیکی به عنوان یکی از سیتم‌های جامع امور گمرکی استفاده می‌­شود عنوان کرد: سامانه از راه دور سیستم جامعی است که نیاز به حضور فیزیکی افراد در گمرکات ندارد و تمام فرایندهای ترخیص کالا از راه دور و از طریق این سامانه صورت می‌­گیرد. این سامانه واردات، صادرات و ترانزیت کالارا نیز تحت پوشش قرار می‌­دهد.

مدیر ناظر بر گمرکات استان خوزستان با تاکید بر اینکه با راه اندازی این سامانه در آمدهای گمرک افزایش یافته است گفت: ترخیص کالا از ۲۶ روز به ۳ روز کاهش یافته و کالا‌ها باید مجوز بهداشت و ثبت سفارش داشته باشد.

جعفری با اشاره به عملکرد بندر شادگان در دو ماه اخیر، گفت: این بندر از آبان ماه شروع به کار کرد و تاکنون ۷ هزار و ۶۹۳ راس گوسفند زنده به ارزش ۹۸۷ هزار و ۴۰۰ دلار و ۹۴ نفر شتر به ارزش ۲۲ هزار و ۱۲۴ دلار از طریق این بندر صادر شده است.

مدیرکل گمرکات خوزستان اظهار کرد: گمرک دزفول ​در دهه فجر به طور رسمی افتتاح می‌شود این گمرک به عنوان محل ارزیابی کالا‌ها خواهد بود.

کد N695590

وبگردی