آفتاب
ربیعی تاکید کرد:

ضرورت توجه به واقعیت اجتماعی زن در برنامه ششم توسعه

ضرورت توجه به واقعیت اجتماعی زن در برنامه ششم توسعه

وزیر تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: باید در برنامه ششم توسعه دو مقوله «واقعیت اجتماعی زن» و «سیاستگذاری حساس به جنسیت» را لحاظ کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس رفاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،علی ربیعی در همایش زنان در مسیر توسعه افزود: توجه نشان دادن به سیاست‌گذاری حساس به جنسیت صرفا مقوله غربی یا وارداتی نیست و فمنیسم به معنای ایدئولوژیک محسوب نمی‌شود بلکه این سیاست کاملاً اسلامی است. اسلام مبدع و تاکید کنند بر تفاوت‌های زن و مرد و دخیل کردن این تفاوت‌ها در سیاستگذاری است. حقوق در نظرگرفته شده برای زنان و ملاحظاتی که درقبال آنان در قرآن و فقه اسلامی آمده سیاستگذاری حساس به جنسیت است. بنابراین نگاه بدبینانه به این سیاستگذاری دور شدن از الگوی اسلامی است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: ارائه خدمات در بخش خصوصی تحت سیطره زنان قرار گرفته است. از سوی دیگر به طور کلی تجرد زنان در ایران افزایش یافته است و برخی استدلال می‌کنند که مشکلات ازدواج موجب تغییرات شده است.بسیاری از کارمندان به ویژه در بخش خصوصی از استخدام نیروی غیر مجرد استقبال نمی‌کنند.

وی تاکید کرد: هر قدر شرایط اقتصادی سخت‌تر می‌شود وابستگی کارفرما به نیروی کار بیشتر می‌شود و فشار اجتماعی بر کار زنان به ویژه استقبال نکردن کار زنان متاهل افزایش می‌یابد. بدین ترتیب فشار اقتصادی و رکود از طریق استقبال کارفرمایان از استخدام مجرد به بنیان خانواده ضربه می زند.

وی با اشاره به سبک زندگی زنان گفت: زنان به عنصر تعیین‌کننده سبک زندگی تبدیل شده‌اند. نوع مصرف، انگیزه‌های زندگی و الگوهای عمل خانواده و جامعه را زنان تا حد زیادی تعیین می‌کنند.

وی درباره حضور اجتماعی زنان گفت: هیچ بخشی از جامعه و سیاستگذاران تلاش نکنند واقعیت اجتماعی زن در جامعه امروز ایران را نادیده بگیرند. در ضمن هرگونه سیاستگذاری درباره زنان باید معطوف به شناخت دقیق از ذهنیت، فعالیت،‌گرایش ها و تحولات اجتماعی حوزه زنان باشد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به وضعیت زنان بی سرپرست گفت: جامعه ما حدود 2 میلیون زن بی سرپرست دارد. در جامعه ای که نرخ بیکاری آن دو رقمی است، رکود اقتصادی در آن وجود دارد و تورم بالای بیست درصد را تجربه می‌کند وجود این تعداد سرپرست خانوار مسئله بزرگی است.

وی با اشاره به آسیب‌های اجتماعی زنان اظهار کرد: آسیب‌های آنان نسبت به گذشته بسیار افزایش یافته و اعتیاد، حضور در باندهای جرائم سازمان یافته و... در حوزه زنان گسترش یافته است.

وی افزود: در حوزه روابط کاری و بهداشت و سلامت نیز زنان دچار مشکلاتی هستند. به عنوان نمونه برخی بیماری‌های مزمن مانند پوکی استخوان در زنان بیشتر است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: زنان در ابعاد مختلف به واقعیت اجتماعی غیرقابل انکاری تبدیل شده‌اند. بنابراین وقتی از زنان در مسیر توسعه سخن می گوییم باید به نوعی سیاستگذاری داشته باشیم که در نهایت بتوانیم برای حل مسائل زنان و توانمندسازی آنان به منظور ایفای نقش در جریان توسعه زمینه‌سازی کنیم.

وی با اشاره زنان در محیط کار گفت: وقتی بدون لحاظ کردن شرایط خاص زنان در محیط کار سیاستگذاری شود در نهایت هم سیاستگذار شکست می خورد و هم وضعیت زنان بدتر می‌شود. بنابراین باید سیاستگذاری حساس به جنسیت را لحاظ کنیم. متاسفانه امروز این نوع سیاستگذاری در کشور به صورت ملموس وجود ندارد.

وی با اشاره به اهدافی که باید در حوزه زنان تعقیب شود، گفت: تقویت عدالت جنسیتی، ارتقای توانمندی زنان برای شکوفایی فردی،‌تحکیم بنیان خانواده و ایفای نقش اجتماعی فعال باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در پایان گفت:‌ برخی با کج سلیقگی بسیار زنان را مسئله جلوه می دهند. دولت تدبیر و امید زنان را نه مسئله بلکه بخش مهمی از راه حل توسعه می‌بیند و نگاه به زن را باید عوض کنیم تا بتواند سهم خود را توسعه ایفا کند. دیدگاه اصلی ما به زن، به مثابه راه حل است. لازم است این دیدگاه را در وزارت تعاون و رفاه اجتماعی تئوریزه کنیم و برای آن طرح سیاستی داشته باشیم.

انتهای پیام

کد N695565

وبگردی