آفتاب
در آیین افتتاح چهارمین دوره آموزشی «مشاوره کتابدار» عنوان شد:

رسالت کتابدار سوق دادن جامعه به سوی کتاب است

رسالت کتابدار سوق دادن جامعه به سوی کتاب است

آیین افتتاحیه چهارمین دوره آموزشی «مشاوره کتابدار» با حضور علی رمضانی، مدیرکل تأمین منابع و علی نیکنام مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران در مجتمع فرهنگی آموزشی رشد شهرستان تنکابن برگزار شد.

چهارمین دوره آموزشی «مشاوره کتابدار» صبح امروز دوشنبه ششم بهمن در مجتمع فرهنگی آموزشی رشد شهرستان تنکابن، آغاز به کار کرد.

به گزارش ایلنا، آیین افتتاحیه چهارمین دوره آموزشی «مشاوره کتابدار»  با حضور علی رمضانی، مدیرکل تأمین منابع و علی نیکنام مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران در مجتمع فرهنگی آموزشی رشد شهرستان تنکابن برگزار شد.

در آغاز این مراسم، علی نیکنام ضمن تشکر از برگزاری این دوره‌ها از سوی اداره کل منابع نهاد کتابخانه‌ها، عدم شناخت منابع را یکی از آسیب‌های حوزه کاری کتابداران دانست و اظهار داشت: معرفی و تبلیغ کتاب، می‌تواند عامل مؤثری در راستای رفع این آسیب و تقویت این حوزه محسوب شود.

وی با اشاره به ضرورت ارتباط کتابدار با جامعه و منابع اطلاعاتی، تصریح کرد: رسالت کتابخانه‌های عمومی، کشف استعدادهای فردی و نیازهای مطالعاتی اعضاء و تلاش و برنامه ریزی در راستای افزایش استعداد‌ها است.

در ادامه علی رمضانی، مسأله آموزش را ادامه فرایند تأمین منابع دانست و بیان کرد: توانمندسازی کتابداران بخشی از کار تأمین منابع است.

وی همچنین متذکر شد: در کتابخانه‌ها منابع بسیار خوبی وجود دارد که به دلایلی مورد استقبال واقع نمی‌شود. در راستای استفاده از خرد جمعی، مقصود این است که در این دوره‌ها، چرایی و بررسی مسائلی از این دست به بحث و گفتگو گذاشته شود.

رمضانی تکمیل و به اشتراک گذاری اطلاعات و دیدگاه‌ها را هدف برگزاری این دوره آموزشی دانست و گفت: کتابداران به عنوان آخرین حلقه ارتباط با مخاطب هستند. بنابراین نظرات کتابدارن به واسطه جایگاهی که دارند، برای نهاد بسیار حائز اهمیت است. در صورت تبادل اندیشه و کار کار‌شناسانه، وحدت رویه در کار افزایش می‌یابد.

وی در خاتمه از کتابداران درخواست کرد که فرصت را غنیمت دانسته و به عنوان سفیر مباحث طرح شده در این دوره، به دانش افزایی در میان همکاران کتابدارشان کمک نمایند.

سپس دکتر امیررضا اصنافی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی ضمن ایراد سخنانی به بررسی تغییرات در منابع اطلاعاتی و لزوم تحول در نگرش به حرفه کتابداری مطابق با تغییرات پرداخت.

اصنافی مخاطبان و کاربران را از عوامل موثر در تغییرات دانست و بیان کرد: خواسته‌های جدید کاربران، ما را به سمت تحول سوق می‌دهد؛ این در حالی است که اگر ما پیش‌تر از آن‌ها با تغییرات آشنا باشیم، می‌توانیم آن‌ها را به استفاده از امکانات متحول شده و فراهم در کتابخانه‌های عمومی هدایت کنیم.

دکتر اصنافی کتابخانه‌های موثر و پویا را از مولفه‌های اصلی یک جامعه پویا عنوان کرد و گفت: کتابخانه و کتابدار در تمدن سازی برای جامعه نقش اساسی و محوری را ایفا می‌کنند.

وی افزود: اگر کتابدار بتواند جامعه را به سمت خود بکشاند رسالت خود را انجام داده است؛ و این موضوع در صورتی تحقق می‌یابد که علائق و سلایق مخاطبان تامین شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی در خاتمه، خطاب به فعالان حوزه کتابداری، یادآور شد: در کتابخانه‌ها بزرگ فکر کنیم، اهداف بزرگ داشته باشیم، آینده نگری کنیم و به کارهای مقطعی بسنده نکنیم.

چهارمین دوره آموزش کتابدار که با محوریت استان تهران و با شرکت داوطلبانه ۱۷۰ نفر از کتابداران استان‌های تهران، قم، البرز و گیلان از صبح امروز دوشنبه ششم بهمن در تنکابن آغاز به کار کرده است، به مدت چهار روز ادامه خواهد یافت و روز پنجشنبه پس از برگزاری آزمون علمی پایان دوره، مراسم اختتامیه این دوره آموزشی با حضور مسئولین نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار خواهد شد.

کد N695197

وبگردی