آفتاب
در دانشکده مطالعات جهان

وزیر خارجه پرتغال: از دیالوگ ایجاد شده با ایران حمایت می‌کنیم

وزیر خارجه پرتغال: از دیالوگ ایجاد شده با ایران حمایت می‌کنیم

وزیر خارجه پرتغال خواهان دستیابی به یک راه‌حل حاصل از مذاکرات هسته‌ای شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رویی ماچت، وزیر خارجه پرتغال پیش از ظهر دوشنبه در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در سخنانی با اشاره به این که تصویر ارائه شده در جهان درباره ایران با واقعیت موجود در این کشور متفاوت است افزود: در این‌باره انگیزه‌های مختلفی از جمله سیاسی و اقتصادی وجود دارد اما ما و کسانی که ایران و مردمش را می‌شناسیم می‌دانیم که شما خواهان یک دیالوگ دو طرفه منفعت‌زا با جهان هستید. درک می‌کنیم و می‌دانیم که می‌توانیم بر این سوء تفاهم‌ها و محدودیت‌ها غلبه کنیم. محدودیت‌هایی که روابط اقتصادی، سیاسی و دیپلماتیک را محاصره کرده است.

او ادامه داد: ما از دیالوگ ایجاد شده با ایران حمایت می‌کنیم و خواهان دستیابی به یک راه‌حل حاصل از مذاکرات هستیم تا نگرانی‌ها و تردیدهای جامعه بین‌المللی را درباره ایران برطرف کند.

وزیر خارجه پرتغال در ادامه اظهاراتش با اشاره به بر سرکار آمدن حسن روحانی و ارائه فصل جدیدی از دموکراسی به مردم ایران گفت: چیزی نمانده است که انزوای بین‌المللی از بین رود و تماس‌هایی چند جانبه به عنوان یک بازیگر منطقه‌یی مهم ایجاد شود.

وی اضافه کرد: مهم است که ایران به پایبندی به تعهدات خود درباره ارزش‌های مشترک‌مان مانند دموکراسی و حقوق بشر ادامه دهد. ایران می‌تواند به حمایت ما اعتماد کند و ما نیز از این کشور حمایت می‌کنیم.

ماچت در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مرکز شمال - جنوب که به‌منظور همکاری بیش‌تر کشورهای اروپایی با کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه درباره مسائل حقوق‌ بشری و توسعه‌یی تشکیل شده است، گفت: تاکنون کشورهای زیادی به مرکز شمال – جنوب ملحق شدند که شمال آن در آندورا و از جنوب در تونس قرار دارد. کشورهای دیگری که به این برنامه ملحق شده‌اند عبارتند از: الجزایر، کرواسی، بوسنی، مصر، ترکیه و حتی عراق.

او افزود: در این باره با ظریف، همتای ایرانی خود صحبت کرده‌ام که پرتغال از همکاری ایران در مرکز شمال - جنوب استفاده کند. امروزه و هم‌چنین در آینده نیاز به ساختن پل‌های ارتباطی بیش‌تر میان کشور‌ها بیش از پیش احساس می‌شود نه تنها بین پرتغال و ایران بلکه این پل ارتباطی باید میان خاورمیانه و اروپا ایجاد شود. مشکلاتی که هم‌اکنون دو منطقه با آن روبه‌رو هستند با ایجاد یک خط ارتباطی جدید و افزایش همکاری‌های دو جانبه قابل حل است.

وزیر امور خارجه پرتغال گفت: این مساله که ایران تعهد خود را به انجام ارزش‌های مشترک مثل دموکراسی و احترام به حقوق بشر انجام دهد خیلی برای ما اهمیت دارد. چرا که با این امر ایران می‌تواند جایگاه خود را میان کشورهای دیگر تثبیت کند. در اکتبر گذشته پرتغال برای اولین‌بار به‌ عنوان عضو شورای نظارت بر حقوق بشر سازمان ملل انتخاب شد. ایران نیز از جمله کشورهایی بود که از نامزدی پرتغال حمایت کرد و پرتغال را جزو کشورهایی دانست که از حقوق بشر دفاع خواهد کرد.

ماچت ادامه داد: امروز حدود 500 سال از آغاز روابط دو جانبه ایران و پرتغال می‌گذرد و ما باید تلاش کنیم تا سطح روابط دوجانبه را گسترش بدهیم. به همین دلیل است که از سفر به ایران به همراه هیأت پرتغالی که شامل مقامات دولتی،‌ دیپلمات‌ها و کارشناسان است بسیار خرسند هستم و امیدوارم که بتوانیم روابط دو جانبه ایران و پرتغال را برای یک دوره 500 ساله دیگر گسترش دهیم.

در سفر من به ایران این فرصت برای من و همتای ایرانی خود محمدجواد ظریف پیش آمده است تا گذشت بیش از 500 سال است از آغاز روابط دو کشور را جشن بگیریم. این مساله هنگامی اهمیت دو چندان پیدا می‌کند که با یک نگاه به نقشه جهان می‌توان به این مساله پی برد که 500 سال پیش بسیاری از کشورهای کنونی حتی تشکیل نشده بودند.

این دیپلمات ارشد پرتغالی در ادامه گفت: از این که فرصتی برای بیان عقاید و تبادل نظرات خود با ملت جوان ایران که میانگین آن زیر سی و پنج سال است به دست آورده‌ام بسیار خرسندم. هنگامی که ملوان‌های پرتغالی در پانصد سال پیش از طریق اقیانوس به سمت ایران حرکت کرده‌اند ایران یکی از کشورهای پرجاذبه و متمدن بود. جایی که پرتغالی‌ها برخی از دانش‌های خود را مثل ستاره‌شناسی، ریاضیات و جبر را از ایرانی‌ها آموختند که باعث پیشرفت ملت پرتغال شد.

وزیر خارجه پرتغال اظهار کرد: ایران یکی از کشورهایی است که سابقه طولانی در مسلمان شدن و پایبندی به دین دارد و این کشور همکاری‌های زیادی در راستای گسترش اسلام و ادیان مختلف دیگر در طول تاریخ در جهان داشته است. ایران همواره به ادیان آسمانی دیگر احترام گذاشته است و از آن‌ها دفاع کرده است.

ماچت ادامه داد: پرتغال یکی از کشورهای حامی گسترش تمدن است. ایران و پرتغال به خصوص در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی روابط دو جانبه مثبتی در زمینه آشنایی تمدن‌ها با یکدیگر و در راستای گسترش فرهنگ صلح و گفت‌و‌گو میان کشورهای مختلف با یکدیگر داشته‌اند.

انتهای پیام

کد N694897

وبگردی