آفتاب
وزیر امور خارجه پرتغال در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران:

به دنبال برقراری تجدید رابطه با ایران هستیم/رسیدن به توافق نهایی امکانپذیر است

به دنبال برقراری تجدید رابطه با ایران هستیم/رسیدن به توافق نهایی امکانپذیر است

مشکلات باید بین دو طرف در پرونده هسته‌ای حل شود/ ایران دارای تمدن و تاریخی چند هزار ساله است/ امیدوارم ابهامات در مسئله هسته‌ای ایران برطرف شود

وزیر امور خارجه پرتغال در دانشگاه تهران به ایراد سخنرانی پرداخت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، روی ماشاته در پاسخ به سوال مدیر گروه مطالعاتی آمریکا دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در خصوص اینکه روابط ایران و پرتغال از دروه صفویه برقرار بوده است اما در حال حاضر کم شده و چالش‌هایی بر آن وجود دارد گفت: جواب سوال هم سخت و هم آسان است به گونه‌ای که این سفر می‌تواند نقطه عطفی بین دو کشور باشد

وی ادامه داد: باید بگویم که به دنبال بهبود روابط میان ایران و پرتغال هستیم به طوری که رئیس‌جمهور روحانی هم در تجدید این روابط تاکید داشتند و باید فرصت‌های از بین رفته در گذشته را در حال حاضر و در آینده بهبود ببخشیم و این ملاقات می‌تواند نقطه عطفی درباره بهبود روابط میان ایران و پرتغال باشد.

وزیر امور خارجه پرتغال در پاسخ به این سوال که نظرتان درباره پرونده هسته‌ای و مذاکرات میان ایران و 1+5 چیست؟ اظهار داشت: من فکر می‌کنم که باید مشکلات موجود در این پرونده حل شود به صورتی که هر دو طرف راضی شوند و این خیلی مهم است چون باعث می‌شود تا ما بتوانیم روابط ایمنی را بوجود بیاوریم.

ماشاته با بیان اینكه نیروهایی در دو طرف میز مذاکره هستند که نمی‌خواهند این پرونده به نتیجه برسد، تصریح كرد: بنده حس می‌کنم که رسیدن به توافق نهایی امکانپذیر است و سعی می‌کنیم تا در اروپا به نوعی این موضوع را تسهیل کنیم. امیدوارم ابهامات در مسئله هسته‌ای ایران برطرف شود چراکه برای پیشرفت اقتصادی در جهان و به خصوص در اروپا این مسئله حائز اهمیت است لذا اصول نتیجه در این پرونده از اهمیت بسزایی برخوردار است.

در پایان مراسم قهرمانی رئیس بخش بین الملل دانشگاه تهران روی ماشاته وزیر امور خارجه پرتغال به همراه ماریو داماش سفیر پرتغال در تهران،‌ رئیس دانشگاه لیسبون و احمد نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران اقدام به امضای تفاهمنامه میان دانشگاه تهران و دانشگاه لیسبون کردند.

کد N694752

وبگردی