آفتاب
/رونمایی از سند نقض حقوق بشر در انگلستان/

اسفندیاری: وزارت خارجه موارد نقض حقوق بشر در سند را پیگیری کند

اسفندیاری: وزارت خارجه موارد نقض حقوق بشر در سند را پیگیری کند

رئیس مرکز جهانی حمایت از حقوق بشر با اشاره به سند نقض حقوق بشر در انگلستان، گفت: انتظار می‌رود مسئولین رسمی وزارت امور خارجه اسنادی را که در اختیارشان قرار می‌گیرد پیگیری کنند و در جلسات نقض حقوق بشر شرکت داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، احمد اسفندیاری رئیس مرکز جهانی حمایت از حقوق بشر در مراسم رونمایی از اولین سند نقض حقوق بشر در انگلستان مربوط به سال‌های 2013 و 2014 طی سخنانی اظهار کرد: واژه حقوق بشر هم واژه مقدس و هم مورد احترام جهانیان است که از دو جهت مظلوم واقع شده. یکی اینکه همیشه مورد تجاوز و تعدی مستکبرین و قدرت‌های استکباری قرار گرفته و دیگر این‌که همین قدرت‌های استکباری که ناقضین حقوق بشر هستند به عنوان ابزاری از آن استفاده می‌کنند.

وی با بیان این‌که این مرکز در تلاش است جهت تنویر افکار عمومی چنین گزارشاتی را تهیه و منتشر کند، گفت: بر اساس برنامه زمانبندی شده باید سالانه در ابتدای هر سال میلادی گزارش سال قبل نهایی شده باشد که دو هفته پیش گزارش نقض حقوق بشر آمریکا رونمایی شد و اکنون نیز سند نقض حقوق بشر انگلستان در 80 صفحه آماده شده است. البته اطلاعات مندرج در این سند بر اساس منابعی بوده که در دسترس قرار گرفته و اگر دسترسی بیشتری وجود داشته باشد ممکن است انچه در گزارش می‌آمد از این هم بیشتر باشد.

رییس مرکز جهانی حمایت از حقوق بشر با بیان این‌که نقض حقوق بشر در انگلستان در سطح دنیا خیلی فراتر از این حرف‌ها است، اظهار کرد: انگلیس به عنوان استعمار پیر اقداماتی را انجام داده که حتی هر آنچه در آمریکا صورت می‌گیرد پایه‌گذاران آن از انگلیس بوده‌اند.

وی با اشاره به آنچه طی جنگ جهانی اول توسط متفقین به رهبری انگلیس در کشور ما رخ داد، گفت: ما اگر می‌خواستیم بر اساس فاکتورهایی که توسط خود انگلیس اعلام شده این گزارش را اعلام کنیم به گونه‌ای دیگر بود و قطعاً اگر بخواهیم بر اساس معیارهای اسلامی و حقوق بشر بررسی کنیم وضع خیلی بدتر است.

اسفندیاری خاطرنشان کرد: این گزارش مطالبی را در خصوص حقوق زنان و کودکان، اقلیت‌های دینی، مذهبی و نژادی نشان می‌دهد و از امروز نیز این سند بر روی سایت جهانی مرکز حمایت از حقوق بشر قرار دارد.

وی در ادامه یادآور شد: طبق آمار و گزارش‌هایی که منابع رسمی انگلیس ارائه کرده‌اند نزدیک به 50 درصد متولدین 2014 در انگلیس نامشروع بوده‌اند و یا هر هفته دو زن توسط همسرانشان در انگلیس کشته می‌شوند. همچنین تجاوز به عنفی که انجام می‌شود بر اساس گزارش خود آنها از سال 2014 نسبت به 2013 تا 68 درصد افزایش داشته است و حتی پلیس انگلیس اعلام کرده که این گزارش‌ها تنها 40 درصد واقعیات است.

اسفندیاری با اشاره به سابقه دیرینه مردم ایران در اعتراض به فعالیت‌ها و اقدامات انگلیس، گفت: سابقه مبارزاتی ملت ایران علیه انگلیس زیاد است، اما جای تأسف است که علیرغم پیگیری‌ها و قانون مصوب مجلس باید رسانه‌ها و نمایندگان مجلس در اجرای قانون دقت کنند.

وی تصریح کرد: سال 91 قانون افشای نقض حقوق بشر توسط آمریکا و انگلیس مصوب و ابلاغ شد و مقرر شد که در 13 آبان هر سال وزارت امور خارجه موارد نقض حقوق بشر را پیگیری و اعلام کند، اما متأسفانه دستگاه دیپلماسی ما نه تنها گامی برنداشته بلکه با دعوت در چنین مراسم‌هایی نیز حضور نمی‌یابند.

رئیس مرکز جهانی حمایت از حقوق بشر گفت: سندی که اکنون تهیه شده در اختیار وزارت امور خارجه جهت پیگیری قرار می‌گیرد و انتظار می‌رود که مسئولان این دستگاه در جلسات نقض حقوق بشر شرکت کنند.

انتهای پیام

کد N694524

وبگردی