آفتاب

سناریوهای اصلاح یارانه نقدی/ یارانه‌بگیران جدید شناسایی می‌شوند

سناریوهای اصلاح یارانه نقدی/ یارانه‌بگیران جدید شناسایی می‌شوند

مجلس در حالی به اصلاح نحوه پرداخت یارانه‌های نقدی اصرار دارد که دولت سناریوهای مختلفی را در این زمینه تدوین کرده و از این پس تنها اقشار ضعیف یارانه بگیران جدید خواهند بود.

مهر نوشت:
مجلس در حالی به اصلاح نحوه پرداخت یارانه‌های نقدی اصرار دارد که دولت سناریوهای مختلفی را در این زمینه تدوین کرده و از این پس تنها اقشار ضعیف یارانه بگیران جدید خواهند بود.

ادامه پرداخت یارانه نقدی به روش فعلی این روزها مورد انتقاد شدید مجلس نشینان قرار گرفته و نمایندگان پرداخت به شیوه فعلی را بر خلاف قانون بودجه سال ۹۳ می دانند و خواستار حذف یارانه اقشار غیر نیازمند هستند.

نمایندگان مجلس مطرح می کنند که با توجه به کاهش درآمدهای دولت به دلیل افت شدید قیمت نفت، لازم است که دولت هر چه سریعتر اصلاحاتی در شیوه پرداخت یارانه های نقدی انجام دهد و تفاوتی بین اقشار ضعیف و غنی در توزیع یارانه های نقدی قائل شود.

دولتمردان گرچه خود بارها بر غلط بودن مسیر و شیوه فعلی پرداخت یارانه های نقدی اذعان کرده اند، اما مطرح می کنند که چاره ای جز پرداخت به شیوه فعی ندارند و پرداخت آن به هر نوع دیگری نارضایتی عده ای از را به دنبال خواهد داشت.

با این وجود اخیرا علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که مسئولیت مستقیم شناسایی افراد و اقشار و دهک ها برای اصلاح پرداخت یارانه های نقدی را بر عهده دارد، صراحتا اعلام کرده است که دولت سناریوهای مختلفی برای اصلاح پرداخت یارانه های نقدی دارد.
اصلی ترین سناریوهای دولت چیست؟

اما اصلی ترین سناریوی دولت برای اصلاح هدفمندی یارانه های نقدی، شناسایی اقشار ضعیف است و بر این اساس بر روی شناسایی دهک های پائین جامعه استوار شده است و بدین معنا که اگر قرار است از این پس یارانه جدیدی پرداخت شود، فقط به دهک های پائین جامعه باشد.

نکته دیگر شناسایی ۱۰ میلیون خانوار پردرآمد است که وزیر تعاون و وزیر اقتصاد هر دو اعلام کرده اند که ۱۰ میلیون خانوار پردرآمد شناسایی شده اند، اما سخنگوی دولت مطرح کرده است که نظام اطلاعاتی دقیقی برای شناسایی خانوارهای پردرآمد نداریم.

البته اخیرا حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهوری در همایشی بر عدم پرداخت یارانه نقدی بر اقشار ثروتمند تاکید کرده و گفته است: اخیرا راجع به یارانه‌بگیرها بحث می‌شود و حرف در این باره زیاد است، راجع به یارانه عده‌ای که نیاز ندارند نباید بگیرند و این مورد نظر همه است اما چگونه این مسئله را کشف کنیم که چه کسانی نیازمند هستند و چه کسانی نیازمند نیستند؟

وی اضافه کرده است: شناسایی افرادی که نیازمند نیستند کار سختی است. البته ۵۰ در صد این افراد راحت شناسایی می‌شوند اما در شناسایی ۵۰ درصد دیگر مشکلات فراوانی وجود دارد و باعث قضاوت در جامعه می‌شود.

روحانی با بیان اینکه عده‌ای برای دریافت یارانه شناسایی شده‌اند و حتی به آنها یارانه کالایی می‌دهیم و عده‌ای نیز شناسایی نشده‌اند، خاطرنشان کرده است:‌ ما یک سیستم اطلاعاتی جامع برای برای ۸۰ میلیون جمعیت ایرانی نداریم، ‌ می‌گویند به ایرانیان خارج از کشور یارانه ندهید اما عده‌ای از این خارجی‌ها مریض هستند و برای درمان از کشور خارج شده‌اند یا عده‌ای دیگر کارگر یا دانشجو بوده‌اند که خارج رفته‌اند پس راحت نیست.

رئیس جمهور اضافه کرده است: همچنین گفته می‌شود مثلاً درآمد ۳ میلیون را مشخص کرده و بر اساس آن به افراد یارانه تعلق بگیرد که این موضوع نیز در تهران، روستاها، ‌ مرکز شهر یا خانواده‌هایی که معلول دارند، متفاوت است و نمی‌توان بر اساس آن عمل کرد.
دولتمردان: در دام مسیر هدفمندی قرار گرفتیم

برخی دولتمردان هم معتقدند که در مسیر هدفمندی یارانه ها دولت در دام مسیر طی شده قرار گرفته، مسیر گذشته غلط بود و پرداخت یارانه ها غیرهدفمند و اگر دولت بخواهد تصمیمی در این زمینه بگیرد آن تصمیم باید به گونه‌ای باشد که عدالت در آن برقرار شود.

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این زمینه گفته است: اگر ما بخواهیم فقط به اقشار کم درآمد یارانه دهیم و یارانه اقشار پردرآمد را قطع کنیم قطعا این اقدام تبعیض آمیز است، چراکه نظام آمارها و تحلیل خانوارها نوپا و یکساله است و اگر بدون دقت این کار انجام گیرد بی عدالتی اس

از سوی دیگر نمایندگان مجلس اعلام کرده اند که در قانون بودجه سال ۹۴ در بخش هدفمندی همان تبصره ۲۱ را با الزامات بیشتر تکرار خواهند کرد. بر اساس این تبصره دولت فقط باید به اقشار نیازمند به صورت نقدی یا غیر نقدی یارانه بپردازد.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا دولت بلاخره در این روزهای پایانی سال و در زمانی که لایحه بودجه سال ۹۴ در مجلس در حال بررسی است، آیا اقدامی برای اصلاح هدفمندی یارانه ها خواهد کرد یا همچنان شیوه فعلی را بدون توجه به تاکید قانون و مجلس ادامه خواهد داد.
کد N694199

وبگردی