آفتاب
در پی دعوت کنگره آمریکا از نتانیاهو؛

شکاف سیاسی در آمریکا و اسرائیل به خاطر یک سفر

شکاف سیاسی در آمریکا و اسرائیل به خاطر یک سفر

نخست وزیر اسرائیل از تصمیم خود برای سخنرانی در کنگره آمریکا دفاع کرد و گفت این وظیفه اوست که از هر فرصتی برای نمایاندن خطر ناشی از برنامه هسته ای ایران علیه اسرائیل استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، بنیامین نتانیاهو، در جلسه روز یکشنبه کابینه اسرائیل اعلام کرد در سخنرانی‌اش در کنگره آمریکا رهبران ایالات متحده و جهان را از یک توافق هسته‌ای احتمالی با ایران که اسرائیل را به خطر بیاندازد، منع خواهد کرد. نتانیاهو گفت تضمین موجودیت اسرائیل و جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی وظیفه او به عنوان نخست وزیر اسرائیل است.

سخنرانی نخست وزیر اسرائیل در کنگره آمریکا که برای سوم مارس برابر با ۱۲اسفند ماه ۱۳۹۳، تدارک دیده شده، سبب ایجاد شکاف سیاسی در هر دو طرف شده است. سیاستمداران اسرائیل بر این باورند که سخنرانی نتانیاهو می‌تواند انتخابات سراسری در این رژیم را، که به فاصله‌ای کوتاه برگزار می‌شود تحت الشعاع قرار دهد. بعضی چهره‌های سیاسی رقیب و اپوزیسیون اسرائیل، نتانیاهو را بخاطر پذیرش دعوت جان بینر، رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا برای سخنرانی در اجلاس مشترک کنگره سرزنش می‌کنند.

به گزارش صدای آمریکا، دعوت بینر از نخست وزیر اسرائیل بدون هماهنگی با کاخ سفید و بر خلاف عرف سیاسی مرسوم صورت گرفته که بر پایه آن، تنها رئیس جمهوری آمریکا از رهبران خارجی دعوت می‌کند. از این رو، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در سفر ماه مارس بنیامین نتانیاهو با او دیدار نخواهد کرد.

به نوشته دویچه وله،  در نظرسنجی‌های انجام شده در اسرائيل، حزب دست راستی "لیکود" نتانیاهو و حزب چپ میانه "کار" به نتایجی حدودا برابر دست یافته‌اند.

رهبر حزب "کار" اسرائيل، ایزاک هرتسوگ به رادیو ارتش اسرائيل گفت: «نتانیاهو به طور مستقیم به رئیس جمهور آمریکا آسیب می‌رساند. کاری که نتانیاهو می‌کند به علائق امنیتی اسرائيل نیز ضرر خواهد رساند.»

کد N693951

وبگردی