آفتاب

بیش از 20 کشته در تظاهرات چهارمین سالروز انقلاب مصر

بیش از 20 کشته در تظاهرات چهارمین سالروز انقلاب مصر

به دنبال حمله نیروهای ارتش و پلیس مصر به تظاهرکنندگان در چهارمین سالروز انقلاب 25 ژانویه مصر، بیش از 20 تن کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند. همچنین وزارت کشور مصر اعلام کرد که 150 تظاهرکننده را بازداشت کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، طرفداران اخوان المسلمین روز یکشنبه مصادف با چهارمین سالروز انقلاب 25 ژانویه که به برکناری حسنی مبارک، دیکتاتور سابق این کشور در سال 2011 انجامید، با برگزاری تظاهرات در مناطق مختلف و سردادن شعارهایی از جمله "مردم خواهان سرنگونی کودتا هستند"، برکناری سیسی و برچیده شدن "حاکمیت نظامیان" بر مصر را خواستار شدند.

در همین حال نیروهای پلیس وارتش مصر به تظاهرکنندگان در استان‌های مختلف حمله کردند و درگیری‌هایی میان آن‌ها و تظاهرکنندگان رخ داد. الجزیره گزارش داد که در پی وقوع این درگیری‌ها بیش از 20 تن به ضرب گلوله نیروهای مصری کشته شدند و ده‌ها تن دیگر نیز زخمی شدند.

بنا بر این گزارش در منطقه "المطریه" در شرق قاهره درگیری‌های شدیدی میان تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی رخ داد که در این منطقه دست کم ده تن از تظاهرکنندگان و یک نیروی پلیس کشته شده و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

نیروهای مصری همچنین تدابیر امنیتی شدیدی را در اطراف میدان التحریر اتخاذ کرده و تمامی ورودی‌های آن را با سیم خاردار و خودروهای زرهی بستند.

جنبش جوانان "6 آوریل" نیز از مصری‌ها خواست تا در مناطق "الاوبرا"، "عابدین"، "باب اللوق"، "طلعت حرب"، و "کوبری" در قاهره تجمع کنند. در استان‌های الاسکندریه و البحیره نیز درگیری‌هایی میان تظاهرکنندگان و نیروهای مصری رخ داد.

تظاهرکنندگان همچنین کشته شدن شیما الصباغ، فعال مصری به دست نیروهای پلیس مصر را محکوم کردند.

در شهر العریش واقع در شمال سیناء نیز تظاهرات گسترده‌ای در محکومیت "کودتای نظامی" برگزار شد و نیروهای مصری منع آمد و شد اعلام کردند.

اخوان المسلمین مصر اعلام کرده که مرحله جدیدی از "فعالیت‌های انقلابی" را آغاز کرده است و اوضاع تنها با ایجاد یک انقلاب کامل حل می‌شود. جنبش "6 آوریل" نیز اعلام کرد که تظاهرات را تا تحقق اهداف انقلاب ادامه می‌دهد. این جنبش کشته شدن سندس و شیما الصباغ به ضرب گلوله نیروهای امنیتی مصر را محکوم کرد.

در همین راستا وزارت کشور مصر اعلام کرد که 150 تظاهرکننده را بازداشت کرده است. به گزارش منابع مصری بیش از 600 تظاهرات در بیشتر استان‌های مصر برگزار شد که 200 مورد آن در مناطق مختلف استان قاهره برگزار شد.

از 25 ژانویه 2011 مردم مصر دست به تظاهرات گسترده‌ای علیه دولت حسنی مبارک، زدند که در نهایت منجر به استعفای وی در 11 فوریه 2011 و ایجاد حکومت نظامی در کشور شد.

انتهای پیام

کد N693935

وبگردی