آفتاب
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیزجنوب خبر داد

اجرای 6 طرح ازدیاد برداشت از میادین نفتی جنوب

اجرای 6 طرح ازدیاد برداشت از میادین نفتی جنوب

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیزجنوب با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌ای مبنی بر همکاری دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی کشور برای اجرای پروژه‌های پژوهشی مرتبط با توسعه میادین، میان وزیر نفت و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: شرکت ملی نفت ایران در همین راستا 9 میدان نفتی کشور را در قالب فاز اول جهت اجرای پروژه‌های پژوهشی ازدیاد برداشت، انتخاب و به دانشگاه‌ها معرفی کرده است که از این تعداد 6 میدان و طرح پژوهشی در حوزه عملیاتی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب قرار دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) -منطقه خوزستان- بیژن عالی‌پور در نشستی با اشاره به اهداف اجرای پروژه‌های پژوهشی ازدیاد برداشت از مخازن نفتی توسط دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، اظهارکرد: انجام مشاوره علمی و اجرای پروژه‌های پژوهشی جهت افزایش ضریب بازیافت نفت و بهبود روش‌های تولید از مخازن مشمول، هدف اصلی از اجرای این طرح ها است که در راستای سیاست‌های مقام معظم رهبری مبنی بر تولید علم از ثروت و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی صورت می گیرد.

وی‌ افزود: همچنین این طرح ها در راستای تصمیم وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت، در قالب طرحی 10 ساله با همکاری و همراهی شرکت ملی نفت ایران، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی منتخب جهت بهبود روش‌های تولید فعلی و افزایش ضریب بازیافت از مخازن نفتی اجرا خواهد شد.

عالی‌پور در زمینه میزان مشارکت شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در این طرح ها، تصریح کرد: این شرکت در این طرح ها به عنوان اصلی‌ترین مجری در وزارت نفت مطرح است؛ زیرا در فاز نخست طرح‌های پژوهشی ازدیاد برداشت، 9 میدان نفتی از سوی شرکت ملی نفت ایران برای واگذاری به دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور انتخاب شده‌اند که از این تعداد 6 میدان در حوزه فعالیت مناطق نفت خیز جنوب قرار دارد.

وی عنوان‌کرد: یعنی در فاز نخست، اجرای طرح در بیش از 65 درصد میادین بر عهده شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب گذاشته شده است. بدون شک این مساله نشان دهنده وجود پتانسیل مناسب در این شرکت برای اجرای این طرح می‌باشد.

عالی‌پور گفت: میادین منطقه جنوب تحت پوشش این طرح، شامل میدان اهواز، گچساران، کوپال، منصوری، کرنج و بی‌بی حکیمه است که اجرای طرح های این میادین به ترتیب توسط پژوهشگاه صنعت نفت، دانشگاه صنعت نفت، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی و پژوهشکده ازدیاد برداشت از مخازن انجام خواهند شد.

وی با اشاره به ضرورت اجرای طرح‌های ازدیاد برداشت از مخازن، بیان کرد: صنعت نفت با بیش از یک‌صد سال سابقه تولید از مخازن نفت و گاز، همواره به عنوان مصرف‌کننده تکنولوژی محسوب شده است. با توجه به وجود کارشناسان با تجربه، داشتن اطلاعات کافی از مخازن کربناته و تنوع میادین تولیدی در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، در کنار بهره گیری از پتانسیل‌های علمی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، می توان امید داشت در آینده نه چندان دور شاهد دستیابی به تکنولوژی بومی در زمینه‌های مختلف نیازهای صنعت از جمله ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز باشیم.

وی درباره آمادگی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب برای اجرای این طرح‌ها، بر عزم جدی مدیریت و کارشناسان این شرکت برای به کارگیری کلیه امکانات و توانایی خود در جهت تحقق اهداف این طرح تاکید کرد و گفت: در این راستا شرکت بعد از جلسه مشترک مسوولان شرکت ملی نفت ایران با روسای دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در 29 دی ماه امسال، اقداماتی انجام داده است.

عالی‌پور اظهار کرد: از جمله این اقدامات می‌توان به برگزاری جلسات متعدد مدیریتی و کارشناسی در این شرکت جهت بررسی روش‌های اجرایی طرح، دعوت از برخی دانشگاه‌ها جهت ارایه اطلاعات و عملکرد میادین و همچنین بازدید میدانی از تاسیسات مربوطه قبل از انعقاد قرارداد رسمی، آماده نمودن دفتر اختصاصی برای مجریان پژوهشی با تجهیزات لازم جهت انتقال سریع اطلاعات و برگزاری جلسات مشترک با کارفرما، اشاره کرد. در این مدت همچنین تمام اطلاعات میادین منتخب جهت تحویل به مشاوران پژوهشی، آماده شده است.

وی گفت: نکته مهم این است که باید مشاوران پژوهشی شامل دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها، خود را برای یک همکاری درازمدت با صنعت نفت مهیا کنند. از سویی دیگر تاکید و رویکرد کارشناسان و مسوولان شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، تداوم همکاری ها با این مراکز است. با توجه به ساز و کار بوجود آمده در شرکت ملی نفت ایران مقرر شده است در صورت بروز هر گونه مشکلی در مراحل اجرای این طرح‌ها، سریعا راهکار مناسبی جهت رفع آن توسط مدیریت مشخص تا اهداف ترسیم شده به طور کامل محقق شود.

انتهای پیام

کد N693397

وبگردی