آفتاب
پورعیسی:

درآمد سرانه خانوارهای خراسان شمالی نصف میانگین کشوری است

درآمد سرانه خانوارهای خراسان شمالی نصف میانگین کشوری است

بجنورد- معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار خراسان شمالی گفت: درآمد سرانه خانوارهای این استان نصف میانگین کشوری بوده که این موضوع خود گویای ضعف بنیه اقتصادی در خراسان شمالی است.

به گزارش خبرنگار مهر، مجید پورعیسی ظهر یکشنبه در نشست با خبرنگاران با اشاره به چالش های موجود در زمینه اشتغال در خراسان شمالی، اظهار کرد: رکود بخش خدمات و ساختمان از جمله مباحثي هستند كه نرخ بيكاري در اين استان را افزایش داده است.

وی اضافه کرد: با وجود رکود کشوری در زمینه ساختمان، در بخش خدمات مي توان فعاليت هاي زيادي انجام داد چرا كه خدمات اشتغالزايي به دنبال دارد از اين جهت بايد به اين بخش در استان توجه ويژه شود.

پورعیسی با اشاره به سهم ارزش افزوده بخش خدمات و ساختمان در خراسان شمالی، افزود: پاييز امسال سهم ارزش افزوده استان در بخش خدمات ۴۶.۹ درصد و در ساختمان ۱۸.۹ درصد بوده است.

اين مسئول در ادامه با بيان اينكه بودجه بايد بر مبناي برنامه و اشتغال نیز می بایست بر اساس توليد صورت پذيرد، افزود: يكي از سياست هايي كه معاونت برنامه ريزي و اشتغال استانداري خراسان شمالي براي توزيع اعتبارات در دستور كار خود قرار داده تمركز زدايي است به نحوي كه اختيار اعتبارات به فرمانداران هر شهرستان داده شده است.

پورعيسي با اشاره به اينكه اعتبارات مصوب براي استان در برنامه بودجه حدود ۵۱۴ ميليارد تومان بوده است اظهار كرد: پيش بيني مي شود براي سال آينده نيز همين ميزان اعتبار مصوب داشته باشيم.

وي گفت: يكي از منابع تامين بودجه، اعتبارات استاني است كه در سال جاري ۱۲۵ ميليارد تومان بوده و در لايحه سال آينده ۱۱۳ ميليارد تومان است.

معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار خراسان شمالی در خصوص اقدامات اقتصادي كه در دستور كار اين معاونت قرار داده شده نیز اظهار کرد: فعال شدن پنجره واحد سرمايه گذاري، فعال سازي مركز خدمات سرمايه گذاري، فعاليت كارگروه اقتصادي و اشتغال، توجه به اسب اصيل تركمن، حمایت از راه اندازی کارخانه شمش آلومينيوم، ايجاد كميته ساماندهي فرش استان و ... از جمله این برنامه ها محسوب می شود.

وي در ادامه يكي از مهم ترین مشكلات سرمايه گذاري استان در سال های قبل را انجام استعلامات عنوان كرد و گفت: با ايجاد پنجره واحد سرمايه گذاري تمامي استعلامات كه سير طولاني را طي مي كردند هم اكنون بين مدت زمان يك هفته تا ۱۵ روز انجام مي شود.

پورعيسي با تاكيد بر تسهيل روند سرمايه گذاري در استان تصريح كرد: بخشي از ظرفيت هاي خراسان شمالی قابليت سرمايه گذاري دارند در حالي كه بعضا سرمايه گذاران داخلی استان قوي و قدر نيستند كه این موضوع باعث جذب سرمايه گذار از خارج استان مي شود.

وی همچنين از برگزاري همايش فرصت هاي سرمايه گذاري در ارديبهشت ماه سال آينده خبر داد و گفت: اين همايش فرصتي است تا استان را در بخش هاي مختلف گردشگري، خدمات، عمران شهري و ... براي جذب سرمايه گذار معرفي كنيم.

پورعیسی با اشاره به اين كه نرخ رشد جمعيت استان ۱.۲۹ درصد است گفت: در این زمینه نیز باید برنامه های پیش بینی شده به درستی اجرا شود.

معاون برنامه ريزي و اشتغال استاندار خراسان شمالي در پایان اظهار کرد: درآمد سرانه خانوارهای این استان نصف میانگین کشوری بوده که این موضوع خود گویای ضعف بنیه اقتصادی در خراسان شمالی است.

کد N693012

وبگردی