آفتاب

یک کشته و چندین زخمی در حمله نیروهای مصری به تظاهرکنندگان در سالروز انقلاب 25 ژانویه

یک کشته و چندین زخمی در حمله نیروهای مصری به تظاهرکنندگان در سالروز انقلاب 25 ژانویه

به دنبال فراخوان جنبش‌های جوانان مصری برای برگزاری تظاهرات در چهارمین سالروز انقلاب 25 ژانویه جمع زیادی از حامیان اخوان‌المسلمین دست به تظاهرات در مناطق مختلف زدند. نیروهای امنیتی نیز تظاهرات آنها را با گاز اشک‌آور متفرق کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، جمع زیادی از مردم مصر (امروز) یکشنبه مصادف با سالروز انقلاب 25 ژانویه که به سرنگونی حسنی مبارک، دیکتاتور سابق مصر در مناطق مختلف این کشور دست به تظاهرات زدند. درگیری‌های شدیدی میان نیروهای امنیتی و اعضای اخوان المسلمین در نزدیکی دادگاه البساتین، در منطقه عرب المعادی رخ داد و این نیروها تظاهرات حامیان اخوان‌المسلمین را متفرق کردند.

تعدادی از تظاهرکنندگان نیز در پی درگیری با نیروهای امنیتی زخمی شدند.

همچنین در منطقه «العواید» واقع در اسکندریه درگیری‌هایی میان تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی رخ داد که موجب کشته شدن یک تن و زخمی شدن ده‌ها تن دیگر شد.

همچنین در پی انفجار بمب دست‌سازی در قاهره دو تن از نیروهای پلیس مصر زخمی شدند.

در انفجار منطقه پل سوئز نیز چند تن از نیروهای پلیس مصر زخمی شدند.

همچنین نیروهای ارتش مصر میدان التحریر را بسته و در میدان «طلعت حرب» مستقر شدند. نیروهای ارتش چهار خودروی نظامی را در نزدیکی مقر اتحادیه عرب و خودروهای نظامی دیگر را در خیابان های «عمر مکرم»، «قصر العینی»، «محمد محمود»، «الفلکی»، «البستان» و «التأمین» و همچنین میدان عبدالمنعم ریاض در قاهره مستقر کردند.

در همین راستا ابراهیم محلب، نخست‌وزیر مصر در تماس تلفنی با محمد ابراهیم وزیر کشور از وی خواست تا اوضاع امنیتی را پیگیری کرده و با هرگونه اقدام تنش‌آمیز با جدیت برخورد کند.

از 25 ژانویه 2011 مردم مصر دست به تظاهرات گسترده‌ای علیه دولت حسنی مبارک زدند. با ادامه تظاهرات مردم مصر، مبارک دستور سرکوب تظاهرات در قاهره، سوئز و استان‌های دیگر را داد.

ادامه تظاهرات و خشم مصری‌ها منجر به استعفای مبارک در 11 فوریه سال 2011 و ایجاد حکومت نظامی شد.

انتهای پیام

کد N693001

وبگردی