آفتاب

حفظ و تقویت روحیه صرفه جوئی یکی از عوامل آرامش خانواده‌هاست

حفظ و تقویت روحیه صرفه جوئی یکی از عوامل آرامش خانواده‌هاست

یک مدرس دانشگاه ملایر با اشاره به اینکه حرص و آز، بیماری خطرناک اخلاقی است که امکان دارد هر خانواده ای را به نابودی هدایت کند، ‌گفت: یکی از عوامل آرامش در خانواده، حفظ و تقویت روحیه قناعت و صرفه جوئی افراد خانواده است.

"محمدرضا راهبی" در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه همدان، افزود: در زندگی مشترک مرد و زن به اختیار، اشتیاق و امیدوار جاده زندگی مشترک خود را می پیمایند اما این مسیر توأم با سختی ها و مشکلاتی است البته تنها راهکار عبور از آن و حداقل کاهش دامنه مشکلات پیش رو، همدلی و همراهی اعضای خانواده و چگونگی اشراف و آگاهی والدین درباره مدیریت صحیح هزینه هاست.

وی، ‌بیان کرد: بخشی از آن ضروریات یک زندگی معتدل و آرام از هیجانات کاذب محیطی است و بخشی دیگر ناشی از نفوذ پدیده‌های مذموم اسراف، تجملگرایی، چشم هم چشمی‌ها و برتری جویی‌هاست.

راهبی با اشاره به اینکه مدیریت صحیح هزینه‌ها، منافذ ورود این گونه پدیده‌ها را در خانواده می بندد، ‌گفت: اسلام به عنوان مکتبی انسان ساز بیشترین توجه را به تکریم، تنزیه و تعالی خانواده دارد و این نهاد مقدس را کانون تربیت، مهد مودت و رحمت می شمرد و سعادت و شقاوت جامعه انسانی را منوط به صلاح و فساد این کانون می داند.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: انسان ها در خانواده به هویت و رشد شخصیتی دست می یابند و در خانواده‌های سالم و مبادی آداب اسلامی به تکامل معنوی و اخلاقی نائل می شوند، بنابراین خانواده،عامل کمال بخشی، آرامش و سکونت و بالندگی یکایک اعضای خویش می شود.

وی در تعریف قناعت گفت: آن حالتی برای نفس است که سبب اکتفای افراد به میزان حاجت و قدر ضرورت ها می شود و طمع به عنوان یکی از صفات ناپسند اخلاقی در برابر قناعت قرار دارد.

راهبی با استناد به حدیثی از امام صادق(ع)، ‌اظهارکرد: " آیا گمان می‌کنی خداوند کسی را که موهبتی بخشید از کرامت اوست و یا آن را که از موهبتی بازداشت از خواری اوست؟ نه ولی مال از آن خداوند است که در نزد بنده امانت می نهد و اجازه داده تا به میانه روی بخورند و بپوشند و نکاح کنند و مرکب گزینند و بیش از آن را به مستمندان با ایمان بازگردانند."

وی ‌ادامه داد: در روایات است که میانه روی و قناعت، سرشارترین گنج است و در برخی از روایات نیز قناعت را مالی دانسته است که پایان ندارد، بنابراین قناعت بهترین شیوه برای دست یابی به آرامش در زندگی خانوادگی است و هر کسی که از قناعت دست بشوید و یا توازنی میان دخل و خرج او نباشد به اضطراب و تشویش دچار می شود و بسترهای تکاملی خود و خانواده را در معرض خطر قرار می دهد.

اهمیت مدیریت هزینه‌ها در خانواده

راهبی با بیان اینکه محتوای مدیریت این است که چگونه خرج کنیم که منابع واقعی خانواده تأمین شود، ‌افزود: ضرورت مدیریت هزینه برای اقشار کم درآمد حیاتی تر است چراکه افرادی که درآمد بالایی دارند، اگر در هزینه کرد درآمد، دچار خطا و اشتباه شوند امکان جبران اشتباهات را دارند، اما در قشر کم درآمد امکان جبران اشتباه سخت تر است.

این مدرس دانشگاه ‌یادآور شد: در زمان گذشته اصول ساده زیستی و توجه به مبانی ارزش‌های دینی در بسیاری از خانواده‌ها رعایت می شد و مردم زندگی راحت تری داشتند اما متأسفانه امروزه به علت ظهور پدیده تجملگرایی و چشم و هم چشمی و مصرف گرایی، خانواده‌ها و مخصوصاً قشر جوان با مشکلات زیادی حتی در همان شروع زندگی روبرو هستند.

وی نقش رسانه‌ها را در فرهنگ سازی و ارائه الگوهای بهتر و برتر برای رفع این مشکل بسیار پر رنگ دانست و گفت: متأسفانه تبلیغات تجملات و مصرف گرایی که از طریق پخش سریال‌ها در صدا و سیما صورت می گیرد، خانواده ها را سخت تحت تأثیر قرار می دهد که این بزرگترین عامل گسترش مصرف و عدم مدیریت هزینه بهینه است.

راهبی ‌تأکید کرد: برای ایجاد راحتی و آرامش و آسایش در زندگی خود باید خوبی‌های دیگران را دید و خوبی چیزی جز فهم، کمال و شعور، قدرت بیان و منش و رفتار نیست.

وی ادامه داد: همین امر در بحث هزینه و مدیریت آن، باید لحاظ شود،‌ اول باید به جیب خودمان نگاه کنیم و ببینیم پایین تر از ما چگونه زندگی می کنند و حُسن این نوع نگاه و بینش این است که ما از چگونگی زندگی دیگران مطلع می شویم و راحت تر می توانیم امور زندگی خود را براساس واقعیت‌هایی که برای ما متصور است پیش ببریم.

راهبی با بیان اینکه مدیریت در خانواده ها با توجه به شرایط فعلی جامعه سخت است، ‌افزود: آن که درآمد کمتری هم دارد در همین جامعه زندگی می کند و هزینه‌ها شامل حال او هم می شود بنابراین افراد باید خود را با شرایط وفق دهند و براساس میزان درآمد خود خرج کنند تا دخل و خرجشان با هم بخواند.

وی اهمیت تدبیر هزینه ها را برشمرد و اظهارکرد: با رعایت این مهم، فرد دچار اسراف و ولخرجی و دیگر گناهان نمی شود.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: مدیریت اقتصادی خانواده باید براساس میزان درآمدهای هر یک از اعضای خانواده و هزینه‌ها تنظیم شود و این در میان خانواده‌هایی موفق تر است که در این فرمول جایی را برای پس انداز درنظر بگیرند.

راهبی یادآور شد: در شرایط غیرعادی و بحرانی که هزینه‌های خانواده به دلایل مختلف از جمله بیماری، بیکاری و… بیش از درآمد می شود، مدیریت بحرانی می تواند پیامدها و مشکلات ناشی از این حادثه یا واقعه را کاهش دهد، در این وضعیت خانواده‌هایی که آینده نگری را پیشه خود کرده‌اند، راحت تر از این گونه بحران‌ها می گذرند.

وی ‌گفت: درحال حاضر به علت گسترش پدیده تجمل گرایی، مخارج اضافه، نداشتن قناعت و صرفه جویی و تبعیت از الگوهای مصرف اسراف گونه، بسیاری از خانواده های ایرانی مدیریت اقتصادی را در خانواده خود اعمال می کنند و نیمی از آنها نیز به دلیل نداشتن مدیریت بر دخل و خرجشان با مشکلات مالی روبه رو می شوند.

راهبی بیان کرد: اگرچه تورم در جامعه وجود دارد و هزینه های کالاهای ضروری مسکن و … افزایش می یابد اما با رعایت مدیریت اقتصادی می توان تا حدودی از بار مشکلات کاست.

وی با اشاره به اینکه صرفه جویی، قناعت و پرهیز از تجمل گرایی و چشم و هم چشمی از ملزومات اجرای مدیریت مالی است، ادامه داد: در اقتصاد خانواده باید براساس داشته ها و درآمدها برای هزینه ها برنامه ریزی کرد و نه براساس خواسته‌ها، این مساله مهمترین اصل در مدیریت اقتصادی خانواده است.

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: با تلفیق مدیریت اقتصادی خانواده با آموزه‌های دینی می توان به آرامش دست یافت و یادمان باشد که "اسراف" می تواند از پایین ترین مراتب آغاز شده و به نقطه اوج خود برسد، در این میان تنها فرهنگ مبتنی بر آموزه‌های اخلاقی منبعث از وحی است که می تواند در مقابل آن بایستد، این فرهنگ در جامعه ما ریشه دارد و باید به اشاعه آن کمک کرد.

انتهای پیام

کد N692874

وبگردی