آفتاب
در کنفرانس خبری مشترک با ظریف

وزیر خارجه کرواسی: نباید اجازه دهیم تروریسم پشت مذهب قرار گیرد

وزیر خارجه کرواسی: نباید اجازه دهیم تروریسم پشت مذهب قرار گیرد

وزیر امور خارجه کرواسی گفت: در شرایطی که افراط تلاش می‌کند خود را پشت اسلام پنهان کند نیاز است جامعه مسلمانان مدیریت و رهبری توانمندی از خود نشان دهد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، وسنا پوسیکچ، معاون اول نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه کرواسی در نشستی در کنفرانس خبری مشترک با همتای ایرانی خود در تهران، گفت: ما در مذاکرات امروز مسائل دوجانبه، روابط ایران و اتحادیه اروپا و مذاکرات هسته‌ای را بررسی کردیم.

وی گفت: معتقدیم مذاکرات هسته‌ای بسیار مهم و حیاتی است و شانس واقعی موفقیت برای آن وجود دارد. تصمیم و علاقه زیاد از هر دو طرف برای حل مسأله هسته‌ای وجود دارد.

وی درباره موضع اتحادیه اروپا بر سر مسأله هسته‌ای، گفت: از طرف اتحادیه اروپا یک موضع مشخص وجود دارد و آن این‌که ایران حق استفاه از انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز را دارد و چنانچه الزامات چنین برنامه‌ای از سوی ایران فراهم شود و همکاری‌ها صورت گیرد بر اساس یک زمانبندی مشخص و شفاف باید نسبت به برداشتن تحریم‌ها اقدام شود.

پوسیکچ گفت: ما به دنبال همکاری‌های بیشتر به لحاظ اقتصادی و در سطح بین‌الملل با ایران هستیم و از همکاری‌ها برای مقابله با خشونت و افراط غافل نیستیم چراکه معتقدیم رابطه مستقیمی بین تروریسم و اقتصاد وجود دارد.

وزیر امور خارجه کرواسی با اشاره به سابقه طولانی کشورش در رابطه با ناامنی و بی‌ثباتی و جنگ، گفت: ما برای تغییر وضعیت خود سعی کردیم بازیگرانی را پیدا کنیم که در ایجاد ثبات مهم بودند و به این وسیله ثبات را به منطقه باز گرداندیم و امروز کرواسی یکی از بازیگران عمل‌گرا در منطقه خود و پیرامونی‌اش است و امیدوارم همکاری‌ها به برقراری ثبات و یافتن نشانه‌های این راه منجر گردد.

وی خاطرنشان کرد: همه نسبت به معکوس کردن فرایندهای پیچیده در منطقه آگاه هستند و ایران می‌تواند در برقراری امنیت در منطقه نقش ایفا کنند در هر حال تحولات منطقه ما و شما بر یکدیگر تأثیر دارد.

معاون اول نخست‌وزیر کرواسی در رابطه با واکنش کشورها نسبت به تحولات منطقه و خشونت‌ها علیه مردم،‌ گفت: ما به عنوان جدیدترین عضو اتحادیه اروپا از جنگ و خونریزی عبور کرده و به ثبات رسیده‌ایم و علاقمندیم راه‌حلی را بین اتحادیه اروپا،‌ کشورهای غربی و ایران ببینیم که معتقدیم این روند به نفع همه است.

وی همچنین در خصوص گسترش روابط اقتصادی گفت: ما در ایران در یک کارخانه سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و شرکت‌های ما علاقمند به سرمایه‌گذاری در ایران هستند و بالعکس. ما در زمینه دارو،‌ آی‌تی، تولید فلزات و موتور کالاها با ایران همکاری می‌کنیم و همیشه به ارتقای روابط علاقمند بوده‌ایم.

وزیر امور خارجه کرواسی در پاسخ به این‌که کرواسی چه اقدامی برای رفع تحریم‌ها علیه ایران می‌تواند انجام دهد، گفت: ما یک عضو جدید اتحادیه اروپا هستیم و از عملکرد اتحادیه فرایند مذاکرات و روند آن را پیروی می‌کنیم. الزاماتی از سوی گروه 1+5 برای اجرای آنها توسط ایران تعریف شده است و هنگامی که این توافقات انجام شود فرایند لغو تحریم‌ها باید بر اساس جدول زمانی شروع شود و ما از این مسأله حمایت می‌کنیم.

پوسیکچ در رابطه با نقش کراوسی در جلوگیری از افراط و خشونت، گفت: کرواسی برای مبارزه با خشونت و افراط با شرکای خود در اتحادیه اروپا همکاری می‌کند اما یکی از مسائلی که ما همواره برای سال‌ها روی آن کار کرده‌ایم همکاری نزدیک با مسلمانان کرواسی است. معتقدیم برای با ثبات کردن اروپا و پیشگیری از نفوذ افراط‌گرایان در میان مسلمانان این یک نیاز جدی است. ما معتقدیم مسلمانان خود نقش بسزایی در مقابله با افراط‌گری دارند و چنین تعاملی را در رابطه با جوامع مسلمان همیشه خواستار بوده‌ایم. جامعه مسلمانان از توانمندی بالایی برخوردارند و اکنون که افراط در تلاش است که پشت اسلام خود را پنهان کند این همکاری ویژه می‌تواند صورت گیرد. از نظر ما تروریسم، ترویسم است و نباید اجازه دهیم آنها پشت هیچ فرد، مذهب و یا دکترین مذهبی خود را پنهان کنند.

انتهای پیام

کد N692720

وبگردی