آفتاب

تاکید پوربابایی بر استفاده از راهکار حقوقی و سیاسی برای استیفای حقوق ملی

تاکید پوربابایی بر استفاده از راهکار حقوقی و سیاسی برای استیفای حقوق ملی

یک وکیل دادگستری بر ضرورت استفاده توام از راهکارهای حقوق و سیاسی در جهت استیفای حقوق و منافع ملی تاکید کرد.

یک وکیل دادگستری بر ضرورت استفاده توام از راهکارهای حقوق و سیاسی در جهت استیفای حقوق و منافع ملی تاکید کرد.

هوشنگ پوربابایی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در پاسخ به سئوالی پیرامون صدور رای از سوی دادگاه بلژیک به نفع ایران در یک مبارزه حقوقی و نقش گفتمان حقوقی در استیفای حقوق ملت، اظهار کرد: قطعا هر کشوری در سازمان و نظام کنونی دنیا احتیاج به یک روابط مثبت و دارای فاکتورهای حقوقی سیاسی منظم دارد تا در چرخه صحیح روابط بین‌الملل قرار گیرد.

وی ادامه داد: هر کشور با توجه به رویه جهان شمولی که وجود دارد باید در این چرخه قرار گیرد، مشروط به این که از اصول حقوقی و قانونی یا شرعی خود پا پس نکشد.

این وکیل دادگستری با بیان این که کشور ما نیز از این چرخه مستثنا نیست، افزود: به عبارتی در حالی که هر کشوری می‌تواند وارد این چرخه شود باید نگاهی هم به اصول و ارزش‌های اخلاقی و دینی و مذهبی و همچنین تعصبات ملی خود داشته باشد.

وی گفت: در پرتو چنین نگاهی در صورتی که کشور وارد یک چرخه شد و به نگاه جهانیان به عنوان یک نظام مقبول و مشروع در این سیستم قرار گرفت طبیعی است که می‌تواند از راهکارهای حقوقی و سیاسی استفاده کند تا منافع و حقوق ملی خود را در این چرخه استیفا کند.

پوربابایی اظهار کرد: روابط بین کشورها منافعی برای تمام کشورها دارد. بعضی از معادلات و منافع بعضا با پیچیدگی‌هایی روبرو است که ممکن است اثرات زیانبخشی هم به طرف مقابل وارد کند؛ لذا اگر کشوری برای معادلات سیاسی، حقوقی، اجتماعی یا اقتصادی، مثلا به عنوان تابعیت، اقامت، مهاجرت اتباع یا معاملات اقتصادی بازرگانان یا حتی معادلات سیاسی در چنین چرخه‌ای قرار بگیرند،‌ در صورتی حمایت می‌شود که یک نگاه مثبت در چرخه مذکور به این کشور وجود داشته باشد.

این حقوقدان افزود: طبیعی است که یک کشور وقتی به صورت کلان به منافع خود نگاه می‌کند باید از ابزارهای سیاسی و حقوقی به صورت توامان استفاده کند. البته در بعضی موارد می‌شود راهکار صرف حقوقی داشت و از طریق اعمال اقدامات حقوقی نظیر طرح دعاوی، اختیار وکیل دادگستری، شکایت در مراجع قضایی یا سازمانهای بین‌المللی به حقوق و نافع خود رسید، اما گاهی اوقات مسائل چنان از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردارند که اگر چه مسائلی حقوقی هستند اما بدون نگاه سیاسی اساسا قابل حل نیستند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال مساله‌ هسته‌ای ما موضوعی کاملا حقوقی است، اما غربی‌ها اجازه حل این موضوع را از طریق راهکار حقوقی به کشورها نمی‌دهند. آمریکا در راس این کشورها می‌خواهد مطامع سیاسی خود را در این پروسه هم حل وفصل کند و طبیعی است که فشارهای سیاست در این موضوع دخیل است.

پوربایی گفت: چنانچه آمریکا یا کشورهای غربی به کشوری به گونه‌ای نگاه کنند که اهداف سیاسی‌شان حفظ نشود طبیعی است که راهکار حقوقی هم خیلی جوابگو نخواهد بود.

یعنی از طریق اعمال فشار به سازمان‌های بین‌المللی اجازه حل موضوعات حقوقی را نمی‌دهند.

وی افزود: در مراحل کم اهمیت‌تر که نگاه سیاسی در آنها دخالت ندارد یا دارای نقش کمرنگ‌تری است راهکار حقوقی جوابگوست و به همین دلیل باید سیاست‌گذاری، نوع نگاه و بیان مسئولان کشور در مقابله با سازمان‌ها و انجمن‌های بین‌المللی به گونه‌ای باشد که این تصور برای آنها ایجاد نشود یک کشور یا حکومت، غیرحقوقی و غیر معقول دارد با دنیا صحبت می‌کند و در نهایت هم مسائل هم از طریق سیاسی و هم از طریق حقوقی حل و فصل شود.

انتهای پیام

کد N692703

وبگردی