آفتاب

انتقاد مشاور سابق اوباما از سیاست وی در مذاکرات هسته‌ای

انتقاد مشاور سابق اوباما از سیاست وی در مذاکرات هسته‌ای

انتقاد مشاور سابق اوباما از سیاست وی در مذاکرات هسته‌ای با ایران

مشاور سابق باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا با انتقاد از سیاست‌های وی در قبال ایران و یمن گفت: مذاکره‌کنندگان آمریکایی نباید از به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته‌ای با ایران هراس داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ، دنیس راس، مشاور پیشین باراک اوباما در یادداشتی که در نشریه پولتیکو منتشر شده است تاکید کرد که اوباما برای رسیدن به یک توافق هسته‌ای با ایران باید مواضع سخت‌تری در قبال این کشور اتخاذ کند و دست از امتیازدهی به این کشور در مذاکرات هسته‌ای بردارد.

راس در ادامه این یادداشت مدعی شد که مذاکرات میان ایران و آمریکا به بن رسیده است و در این میان ایران به سیاست‌های خود در خاورمیانه ادامه می‌دهد. این در حالی است که سیستم هم پیمان آمریکا در منطقه خاورمیانه آسیب دیده است و دوستان ما با نگرانی در حال تماشای ایران و ایستادگی‌اش در سراسر این منطقه هستند.

این مشاور سابق رئیس جمهور آمریکا هچنین نوشت: بن بست در مذاکرات هسته‌ای و پیشرفت ایران در منطقه تصادفی نیستند و به یکدیگر ربط دارند و اوباما باید از این مساله درس بگیرد که بن بست مذاکرات تا زمانی که واشنگتن دوباره وارد مناقشات و جنگ‌های داخلی در این منطقه به ویژه در شرایط کنونی یمن و عربستان که به دلیل مرگ ملک عبدالله در آستانه هرج و مرج قرار دارند حل نخواهد شد.

وی آمریکا و همپیمانان اروپایی‌اش را به امتیاز دهی بیش از حد به ایران در جریان مذاکرات هسته‌ای در طول یک سال گذشته متهم کرد و نوشت: قدرت‌های غربی پس از آنکه با غنی‌سازی اورانیوم ایران موافقت کردند درواقع پذیرفتند که نیازی نیست تهران تعداد سانتریفیوژهایش را به میزان زیاد کاهش دهد یا تاسیسات هسته‌ای‌اش را نابود کند. بنابراین می‌تواند پس از یک دوره زمانی از ظرفیت مساله‌ای در سطح صنعتی برخوردار شود.

راس ادامه داد: ایرانی‌ها در طول این 10 سال مذاکره توانستند در شرایطی که طرف مقابلشان با یک سری امتیازات به میز مذاکره بازگشته بود تنها به چند سازش کوچک در رایزنی‌ها اکتفا کنند.

وی تاکید کرد که مقامات ایرانی هنوز بر این باورند که می‌توانند بدون یک توافق هم به کار خود ادامه دهند؛ در حالیکه از طرف مقابل خود امتیاز بگیرند بدون این که خود امتیازی بدهند.

راس در یادداشت خود یادآور شد که مذاکره کنندگان آمریکایی نباید در شرایطی که ایرانی‌ها به سر سختی خود ادامه می‌دهند از ترک میز مذاکره هراس داشته باشند. غرب در ازاء امتیاز دادن به ایران باید به مقامات این کشور بهفماند که در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات آنها ضرر بیشتری خواهند کرد.

انتهای پیام

کد N692590

وبگردی