آفتاب

وزیر دفاع زامبیا پیروز انتخابات ریاست جمهوری این کشور شد

وزیر دفاع زامبیا پیروز انتخابات ریاست جمهوری این کشور شد

کمیسیون انتخابات زامبیا اعلام کرد، "ادگار لونگو"، وزیر دفاع این کشور با اندکی اختلاف توانست پیروز انتخابات ریاست جمهوری این کشور شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، "ادگار لونگو" با کسب 33 / 48 درصد از آراء توانست "هاکاینده هیچیلما" را از حزب "اتحاد برای توسعه ملی" شکست دهد. طبق اعلام کمیسیون انتخابات که با اندکی تاخیر صورت گرفت، رقیب ادگار لونگو توانست 67 / 46 درصد رای به دست آورد.

پس از آنکه رئیس کمیسیون انتخابات زامبیا نتایج را اعلام کرد، مردم در خیابان‌ها به رقص و پایکوبی پرداختند اما هاکینده هیچیلما نتایج انتخابات را جعلی خواند. تجمع هواداران ادگار لونگو در خیابان‌های پایتخت زامبیا باعث شد که پلیس از گاز اشک آور برای متفرق کردن طرفداران خوشحال وی استفاده کند. تجمع کنندگان تلاش داشتند تا وارد مرکز کنفرانس شوند که نتایج در حال اعلام بود. هیچ کدام از نامزدها در زمان اعلام نتایج حاضر نبودند.

انتخابات ریاست جمهوری زامبیا پس از آن برگزار شد که "مایکل ساتا"، رئیس جمهوری زامبیا سال گذشته به صورت ناگهانی درگذشت. ادگار لونگو از حزب حاکم "جبهه میهن پرست" امروز (یکشنبه) سوگند یاد می‌کند و به ششمین رئیس جمهوری زامبیا از زمان استقلال این کشور از زامبیا تبدیل می‌شود. انتخابات ریاست جمهوری طی سه روز برگزار شد و اپوزیسیون زامبیا حزب حاکم را به تقلب در انتخابات متهم کرد.

هیچیلما یک بازرگان خود ساخته است که برای چهارمین بار نامزد انتخابات ریاست جمهوری می‌شد. حضور رای دهندگان در این انتخابات بسیار کمرنگ بود و در روزهای رای گیری باران شدیدی می‌بارید.

گای اسکات، رئیس جمهوری موقت زامبیا امروز رسما کناره گیری می‌کند و مراسم تحلیف ادگار لونگو برگزار می‌شود.

انتهای پیام

کد N692310

وبگردی