آفتاب

ناکامی شورای امنیت در صدور بیانیه‌ای در واکنش به حمله ماریوپل

ناکامی شورای امنیت در صدور بیانیه‌ای در واکنش به حمله ماریوپل

هیات روسیه در سازمان ملل اعلام کرد، شورای امنیت نتوانست برای صدور بیانیه‌ای برای محکوم کردن حمله به شهر ماریوپل در جنوب شرقی اوکراین که جان دست‌کم 30 غیرنظامی را گرفت، توافق کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، هیات روسیه در سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای گفت: شورای امنیت در روز شنبه درباره واکنش احتمالی شورای امنیت سازمان ملل به تحولات ماریوپل که منجر به تلفات غیرنظامیان شد، گفت‌وگو کرد. ما به اتفاق‌نظر نرسیدیم چراکه هیات انگلیسی بر روی محکوم کردن برخی از اقدامات نیروهای دفاع از خود تاکید می‌کرد.

در این بیانیه آمده است که از ابتدای درگیری‌های اوکراین، کشورهای غربی عضو شورای امنیت مرتباً از محکوم کردن هرگونه اظهارنظر یا اقدام مقام‌های کی‌یف خودداری کرده‌اند.

اوایل روز شنبه بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل حمله به مناطق مسکونی ماریوپل را محکوم کرده و گفت که این اقدام احتمالاً نقض قوانین حقوق بشر بین‌المللی است. ماریوپل در خارج از منطقه اصلی درگیری در منطقه دونتسک قرار دارد و روز شنبه هدف حمله قرار گرفت که در جریان آن 30 تن کشته و بیش از 80 تن دیگر زخمی شدند.

طبق گزارش هیات نظارت ویژه سازمان همکاری و امنیت اروپا، راکت‌های گراد و اوراگان که به 8.5 کیلومتری شمال شرق مرکز این شهر برخورد کرد از سمت شمال شرقی شلیک شده بود. رئیس‌جمهوری خودمختار دونتسک گفت که کی‌یف نیروهایش را طی چند روز گذشته نزدیکی ماریوپل جمع کرده است و مواضع شبه‌نظامیان مکررا هدف موشک‌های گراد و حملات توپخانه‌ای قرار می‌گیرد. نیروهای کی‌یف اخیرا بمباران منطقه دونتسک در جنوب شرق اوکراین را تشدید کرده و رسما اذعان کرده‌اند که عملیات نظامی بزرگی در فرودگاه دونتسک در جریان است. مقام‌های کی‌یف اقدامات نظامی در جنوب و شرق اوکراین را دراوایل آوریل 2014 آغاز کردند که در واکنش به عدم به رسمیت شناختن دولت جدید از طرف ساکنان محلی بود.

در ماه سپتامبر طرف‌های دیگر در جریان نشستی در مینسک، پایتخت بلاروس به توافق آتش‌بس دست یافتند. این نشست با حضور نمایندگان روسیه و سازمان همکاری و امنیت اروپا برگزار شده بود اما توافق صلح مرتباً در این منطقه نقض می‌شود.

انتهای پیام

کد N692123

وبگردی