آفتاب

بررسی استعفای رئیس‌جمهور در پارلمان یمن به تعویق افتاد/هشدار نسبت به وقوع فاجعه انسانی

بررسی استعفای رئیس‌جمهور در پارلمان یمن به تعویق افتاد/هشدار نسبت به وقوع فاجعه انسانی

پارلمان یمن اعلام کرد جلسه فوق‌العاده‌ای که قرار بود برای بررسی مساله استعفای عبدربه منصور هادی از سمت ریاست جمهوری برگزار شود به تعویق افتاد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، هیات ریاست پارلمان یمن تصمیم گرفت تا جلسه فوق‌العاده پارلمان را که قرار بود صبح امروز (یکشنبه) برگزار شود، به زمانی دیگر موکول کند و زمان دقیق این جلسه در آینده مشخص خواهد شد.

خبرگزاری یمنی سبأ گزارش داد که هدف از به تاخیر انداختن جلسه پارلمان این بود که به تمامی اعضای پارلمان اطلاع داده شود که در این جلسه حضور یابند.

پارلمان یمن روز پنجشنبه گذشته تصمیم گرفت جلسه‌ای برای بررسی استعفای عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن برگزار کند تا گروه‌های سیاسی و شخص رئیس‌جمهور فرصت برای دستیابی به راه‌حل مناسب داشته باشند اما تحولات سیاسی در چند استان، مخالفت‌ها با استعفای منصور هادی، بستن مرزهای جنوب یمن با شمال این کشور، تصمیم نمایندگان استان‌های جنوبی یمن برای عدم حضور در این جلسه، عدم حضور برخی از نمایندگان که در خارج از کشور حضور دارند و سفر رئیس‌ پارلمان به عربستان در رأس هیاتی عالی‌رتبه باعث شد این جلسه به حد نصاب قانونی برای برگزاری نرسد.

پیشتر چند حزب از رئیس‌جمهوری مستعفی یمن خواستند تا از استعفای خود صرف‌نظر کند.

در همین حال رایزنی‌هایی میان احزاب سیاسی برای حل بحران یمن صورت گرفته و هیاتی از حزب کنگره ملی یمن که علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری سابق یمن ریاست آن را بر عهده دارد، به صعده رفتند تا در دیدار با عبدالملک حوثی، رهبر جنبش انصارالله یمن مواضع را پیش از جلسه پارلمان که به تعویق افتاد، هماهنگ کنند.

در همین حال جمال بن عمر، فرستاده دبیر کل سازمان ملل به یمن در مصاحبه‌ای با شبکه الجزیره عنوان داشت: نتایج کنفرانس گفت‌وگوی ملی، توافق برای صلح و شراکت مبنای حل و فصل بحران یمن هستند.

وی خاطرنشان کرد: تلاش‌ می‌کند تا دیدگاه‌های گروه‌های یمنی را به هم نزدیک کند تا یمن به راه حلی که ضامن امنیت و ثبات این کشور باشد، دست یابد.

جمال بن عمر با بیان اینکه نشست‌های بسیاری با تمامی طرف‌های سیاسی برگزار می‌کند، تاکید کرد: سازمان ملل موضعی واحد را نسبت به تمامی طرف‌ها اتخاذ کرده تا توافق سیاسی برای پایان بحران کنونی در یمن حاصل شود.

وی تاکید کرد: تنها در صورت وجود اراده سیاسی واقعی که به نتایج مثبتی بینجامد می‌توان روند سیاسی در یمن را اصلاح کرد.

پیشتر سازمان ملل اعلام کرده بود که جمال بن عمر با عبد ربه منصور هادی و نمایندگانی از جنبش انصارالله یمن دیدار کرده است.

وی همچنین با خالد بحاح، نخست‌وزیر مستعفی یمن و تعدادی از شخصیت‌های سیاسی و مقامات دیپلمات از جمله سفیران روسیه، آمریکا و انگلیس جهت دستیابی به راه‌حلی برای بحران یمن دیدار کرد.

از سوی دیگر سازمان انگلیسی "آکسفام" نسبت به وقوع فاجعه انسانی در یمن در صورت ادامه نابسامانی اوضاع در این کشور هشدار داد.

این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: بیش از نیمی از ساکنان یمن نیازمند کمک‌های انسانی هستند و در صورتی که نابسامانی اوضاع ادامه داشته باشد، این کشور به سمت فاجعه انسانی پیش می‌رود.

این سازمان با اشاره به اینکه حدود 16 میلیون تن در یمن نیازمند کمک هستند، اعلام کرد: 10 میلیون یمنی از جمله 850 هزار کودک از کمبود غذا و آب آشامیدنی رنج می‌برند.

درهمین حال جدایی‌طلبان جنوب یمن ایست‌های پلیس را در شهر "عتق"، بزرگترین شهر استان شبوه تحت تصرف خود درآوردند.

استان نفت خیز مأرب نیز که در بخش شمالی یمن قرار دارد، به استان‌هایی که نافرمانی اعلام کرده و از صنعاء دستور نمی‌پذیرند، پیوست.

پنج استان عدن، أبین، الضالع و لحج در جنوب و شبوه اعلام نافرمانی کرده و دستورات صنعاء را نمی‌پذیرند و تصمیم گرفته‌اند از هیچ مقامی که حامی عبد ربه منصور هادی نیست، اطاعت نکنند.

همزمان شبکه خبری المیادین گزارش داد که در درگیری‌ها میان اعضایی از کمیته‌ها با نیروهای امنیت مرکزی در عدن چندین تن زخمی شدند.

انتهای پیام

کد N691889

وبگردی