آفتاب
عضو کمیسیون انرژی مجلس:

اقتصاد ایران تا زمانیکه به نفت وابسته باشد، پویا نخواهد شد

اقتصاد ایران تا زمانیکه به نفت وابسته باشد، پویا نخواهد شد

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: درآمد سهل‌الوصول نفت دولت‌ها را در ایران راحت‌طلب کرده است.

به گزارش گروه دریافت خبرخبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس، سیدحسین ذوالانوار گفت: وابستگی به نفت یک مشکل ریشه‌دار و تاریخی در ایران محسوب می‌شود.

وی با تصریح اینکه اقتصاد ایران تا زمانیکه به نفت وابسته باشد، پویا نخواهد شد، گفت: رفع وابستگی اقتصاد ایران به نفت موضوعی است که تمام دولت‌ها آن را قبول داشته و به لزوم آن اشاره کرده‌اند اما هیچ یک از دولت‌ها تاکنون اقدام عملی در این راستا انجام نداده‌اند.

ذوالانوار افزود: اگر دولت ها بخواهند کشور را بر اساس درآمد نفت اداره کنند هیچگاه به توسعه پایدار اقتصادی دست‌ پیدا نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه مشکلات امروز کشور حاصل نفت 45 دلاری است، تاکید کرد: دولت یازدهم باید اقدامی جدی در مسیر کاهش و رفع وابستگی به اقتصاد به نفت انجام دهد.

عضو کمسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در عین‌حال خاطرنشان کرد: اگرچه تحقق کامل این موضوع بسیار دشوار است اما باید از یک جا شروع شود و دولت باید در این حوزه اهتمام ویژه داشته باشد.

وی بیان کرد: تا زمانی که اقتصاد ما به نفت متکی باشد کشورهای خارجی می‌توانند در مسیر توسعه کشور مانع تراشی کنند.

ذوالانوار ادامه داد: توجه به ظرفیت‌های مختلف کشور و ترسیم چشم‌اندازی برای فرار از وابستگی به نفت یک ضرورت است.

وی ابراز داشت: صنعتی شدن کشور و گسترش کشاورزی و گردشگری از یک سو و استفاده از ظرفیت‌های معدنی راهکارهای جایگزین نفت است که همه دولت‌ها از آن سخن گفته‌اند اما هیچ گاه عملیاتی نشده است.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: درآمد نفت دولت‌ها را به سمت راحت طلبی برده است در حالی که همه می دانند یکی از مهمترین موانع پیشرفت ما اتکا به نفت است.

انتهای پیام

کد N691505

وبگردی