آفتاب

آزادی بیش از 400 کودک سرباز در سال 2014 در میانمار

آزادی بیش از 400 کودک سرباز در سال 2014 در میانمار

سازمان ملل اعلام کرد: ارتش میانمار سال گذشته میلادی بیش از 400 کودک سرباز را آزاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این تعداد کودک سرباز آزاد شده توسط ارتش میانمار از زمان انعقاد توافق میان ارتش با سازمان ملل در سال 2012 یک رکورد محسوب می‌شود.

آمار معتبری در خصوص اینکه چه تعداد کودک در حال حاضر در ارتش گسترده میانمار خدمت می‌کنند وجود ندارد. ارتش میانمار بیش از این به سبب متهم شدن به سوء‌ استفاده‌های حقوق بشری از جمله از طریق به خدمت گرفتن اجباری کودکان برای کار کردن در مشاغلی نظیر باربر و حتی مین‌یاب‌های انسانی مورد انتقاد قرار گرفت. از زمانی که سازمان ملل توافق آزادی کودکان سرباز را با ارتش میانمار امضا کرد بنا به اعلام این سازمان تاکنون مجموعا 595 کودک سرباز توسط این ارتش آزاد شده‌اند.

به گفته سازمان ملل 70 درصد از این کودکان معادل 418 تن تنها در 12 ماه گذشته آزاد شده‌اند و از این میان 42 نفر روز جمعه گذشته آزاد شدند.

رناتا لوک دسالین، هماهنگ کننده امور میانمار در سازمان ملل در بیانیه‌ای گفت: این تعداد کودک خارج شده از ارتش میانمار در یک دوره زمانی یک ساله یک رکورد محسوب می‌شود و نشان دهنده تسریع تلاش‌های دولت و ارتش میانمار به منظور پایان دادن به اقدام زیانبار به کار گیری و سوء استفاده از کودکان است.

تاکنون همه کودکانی که توسط ارتش میانمار آزاد شده‌اند زیر 18 سال سن داشتند اگرچه گروه‌های حقوق بشری از آزادی تدریجی کودکان سرباز در میانمار استقبال کرده‌اند اما از بابت این حقیقت که ارتش میانمار هنوز کاملا استفاده از آنها را متوقف نکرده انتقاد کرده‌اند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا ماه اکتبر گذشته تصمیم گرفت تا میانمار را به علت استفاده از کودکان سرباز در فهرست کشورهای هدف تحریم‌های آمریکا قرار دهد.

انتهای پیام

کد N691423

وبگردی